Bij het inventariseren en kwantificeren van deze risico’s kijken we naar de kans, dat een risicogebeurtenis zich voordoet, naar het financiële effect van een risico en naar de impact op prestatie en imago van de gemeente. De risico’s worden opgenomen in de Apeldoornse risicomatrix en weergegeven in risicoprofielen.
De risico's van de Algemene Dienst (AD) kwantificeren we nu op € 10,7 miljoen. Voor de ontwikkeling van het weerstandsvermogen gaan we ervan uit, dat het risico komende jaren niet wijzigt.
Grafiek 4.3: Ontwikkeling risico's Algemene dienst en financieel effect |
TOP-risico's Algemene dienst | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. | Eenheid | Risico | Bedrag | Kans | I/S | Netto financieel gevolg weerstands-vermogen | Impact op de doelstelling | Impact op het imago | Totaal |
Programma 1 | |||||||||
264 | Eenheid Financiën en control | Financiering en rente risico's | 1.000.000 | 25% | S | 500.000 | 2 | 2 | 4 |
262 | Eenheid Veiligheid & Recht | Planschade | 700.000 | 50% | I | 350.000 | 1 | 1 | 2 |
601 | Eenheid Financiën en control | Regionalisering | 3.000.000 | 25% | I | 750.000 | 1 | 1 | 2 |
474 | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | WW-lasten | 800.000 | 50% | I | 400.000 | 1 | 1 | 2 |
Programma 3 | |||||||||
303 | Eenheid Beheer en Onderhoud | Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | 1.000.000 | 70% | I | 700.000 | 3 | 3 | 6 |
Programma 7 | |||||||||
561 | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | Onderwijshuisvesting | 600.000 | 75% | S | 900.000 | 2 | 1 | 3 |
Programma 8 | |||||||||
422 | Eenheid Vastgoed en grond | Omnisport knelpunten bouw | 750.000 | 95% | I | 712.500 | 3 | 3 | 6 |
Programma 9 | |||||||||
526 | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | Leges omgevingsvergunning (opbrengst) | 500.000 | 25% | I | 125.000 | 1 | 1 | 2 |
Overige risicos | 6.307.725 |
Totaal | 1.193.550 |
Ten opzichte van de risico’s in de MPB 2016-2019 zijn er enkele risico's gewijzigd of erbij gekomen:
- Voor de risico's in de 3 D's wordt een bestemmingsreserve gevormd.
- Het risico van de wielerbaan bij Omnisport is vervallen. Er zijn echter nog diverse andere bouwkundige knelpunten die nog opgelost moeten worden.
- Het risico van tegenvallende leges voor omgevings(bouw)vergunningen is aanzienlijk nu veel vergunningen vrijgesteld zijn van leges. Risico is, dat de uitvoeringskosten van deze taak niet volledig door de reserve bouwleges worden gedekt.
- Het onderhoudsrisico van CODA en Orpheus is kleiner geworden en geen TOP-risico meer nu gebleken is, dat de onderhoudsreserveringen van Orpheus voldoende zijn om het MJOP uit te voeren.
- Het risico van afwaardering van het vastgoed is kleiner geworden en geen TOP- risico meer nu een deel van het vastgoed in 2015 is verkocht.
Risicoprofielen risico’s AD
De TOP risico’s met de grootste impact wat betreft kans en risicobedrag zitten in kwadrant I (rechtsboven) van het risicoprofiel (kans > 25%, risico > € 500.000).
De matrix laat zien, dat de meeste risico's een geringe financiële impact hebben.
243 Verhuurderheffing
Verhuurderheffing | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Behalen van een optimaal resultaat op vastgoed op basis van bedrijfsmatige afwegingen met afweging van financieel en maatschappelijk rendement. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 150.000 | |
Indien de fiscus het niet eens is met het gemeentelijk standpunt dienen meer woningen te worden beschouwd in de heffing. De in de heffingsberekening te betrekken WOZ-waarde dient dan met 50% (10-15 miljoen) te worden verhoogd. De verhoging heeft voor circa 1/3 deel betrekking op woningen binnen het Grondbedrijf en voor 2/3 deel het oneigenlijk woningbezit binnen het Vastgoedbedrijf. Aangezien in 2015 de woningportefeuille van het Vastgoedbedrijf nagenoeg als geheel is verkocht, is het risico niet meer structureel van aard maar heeft dit alleen nog betrekking op de afgelopen 3 jaar (2013 t/m 2015). Het risico voor de AD betreft daarmee 3 jaar * € 50.000/jaar * 2/3-deel vastgoedbedrijf = € 100.000. Het financieel effect in de MPB 2016-2019 was € 50.000 per jaar voor zowel het Vastgoed- als Grondbedrijf. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Onduidelijk is nog steeds hoe fiscus op het gemeentelijk standpunt zal reageren. Inmiddels zijn de heffingen 2013 t/m 2015 voldaan op basis van het gemeentelijk standpunt. De fiscus heeft hier vooralsnog geen opmerkingen over gemaakt. Het kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
261 Nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente schadevergoedingen moet betalen door rechtmatig of onrechtmatig handelen (excl. Planschade) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
262 Planschade
Planschade | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente planschadevergoedingen moet betalen | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 700.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
263 Rampenbestrijding
Rampenbestrijding | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voldoende voorbereid zijn op een ramp of een crisis, door het organiseren van bevolkingszorg. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
264 Financiering en rente risico's
Financiering en rente risico's | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | oorzien in voldoende liquide middelen om aan onze betalingsverplichtingen te voldoen • tegen zo laag mogelijke kosten • daarbij eventueel gebruikmakend van rente-instrumenten zonder dat deze risicovol worden | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Betreft risico van rentestijgiijng t.o.v. begroting met 1% over 50 miljoen kort en 50 mln lang. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Percentage is laag als gevolg van de genomen beheersmaatregelen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
265 Gemeentegaranties
Gemeentegaranties | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het zoveel mogelijk voorkomen dat aanspraak wordt gemaakt op verleende gemeentegaranties | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 9.000.000 | |
Er zijn garantstellingen tot ca. € 480 miljoen, waarvan € 471 miljoen als achtervang voor sociale woningbouw (WSW). De overige € 9 miljoen zijn directe garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven. Het financieel effect van € 9 miljoen heeft betrekking op die directe garantstellingen voor de indirecte garantstellingen gaan we uit van PM. | ||
Kans (0 - 100%) | 15 % | |
Percentage is gebaseerd op een verwachting van een aanspraak van eens in de 7 jaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
266 Informatieplicht
Informatieplicht | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het tijdig informeren van de Raad bij significantie afwijkingen ten opzichte van de begroting. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Inschatting van de kosten van een Raadsonderzoek, wachtgeldlasten wethouder(s) etc. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
Insdhatting is dat een incident zich 1 keer in de 5 jaar voordoet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
282 Realisatie algemene uitkering gemeentefonds
Realisatie algemene uitkering gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | De realisatie van de algemene uitkering gemeentefonds stemt overeen met de raming van deze uitkering inclusief begrotingswijzigingen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Zowel tussentijdse akkoorden tussen kabinet en Tweede Kamer fracties, de samenhang met de integratie uitkering sociaal domein en de kans op onderuitputting op de rijksbegroting leiden er toe dat het risico aanwezig is dat de werkelijke uitkomsten van de algemene uitkering afwijken van de ramingen die op basis van de circulaires gemeentefonds zijn gemaakt. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Wij verwachten dat bij verbetering van de economische situatie de komende jaren minder noodzaak is tot tussentijdse besluitvorming op rijksniveau die van invloed is op het gemeentefonds. Bij blijvende verbetering van de conjunctuur slaat het risico van neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering zelfs om naar een kans op opwaartse bijstelling. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
283 Interpreteren circulaire gemeentefonds
Interpreteren circulaire gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het juist interpreteren van de circulaires algemene uitkering gemeentefonds en dat vertalen naar een correcte raming van deze uitkering in de Meerjarenprogrammabegroting. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
Structureel effect kan € 2.000.000 zijn bij een verkeerde interpretatie. Het eerste jaar is redelijke goed te voorspellen. In de MPB nemen wij een reeks op van 4 jaar. Het voorspellen van het tweede en verdere jaren wordt steeds moeilijker. Dit komt dat de circulaires hier minder inzicht in geven. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
284 Faillissementen
Faillissementen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het laten uitvoeren van projecten en onderhoud door aannemers op het gebied van de kapitaalgoederen van de gemeente Apeldoorn, zoals wegen, bruggen, grond, tunnels, viaducten en gebouwen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Het is heel moeilijk om een bedrag te noemen, aangezien het per geval dit verschillend kan zijn. Het genoemde bedrag, is indicatief. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
301 Ongeval door gladheid
Ongeval door gladheid | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Beheer en Onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 20.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding en materiele schade tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Als maatstaf hanteren wij het jaar 2012. In 2012 zijn ca 70 claims ingediend, die betrekking hebben op wegen en vooral een gevolg zijn van gladheid. Hiervan zijn er ruim 20 toegekend voor een totaal schadebedrag/eigenrisico gemeente van € 27.000. In 2015 zijn er 4 claims ingediend. 1 claim is afgewezen, 2 claims lopen nog en 1 claim is doorverwezen. | ||
Kans (0 - 100%) | 80 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
302 Onveiligheid medewerkers en derden
Onveiligheid medewerkers en derden | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Beheer en Onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Kans (0 - 100%) | 40 % | |
waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden Financiële toelichting: Schade kan variëren van kapotte kleding tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Toelichting kans: De kans op een ongeval is kleiner geworden doordat er specifieke afzettingsmaterialen zijn aangeschaft in 2014. Met betrekking tot veiligheidskleding is er in 2015 een aanbesteding geweest. De kleding voor werken langs- en aan de weg, moet voldoen aan ‘veiligheidsklasse 3’. Veiligheidsklasse 3 is de hoogste norm waaraan veiligheidskleding moet voldoen. De uitrol van deze nieuwe kleding heeft inmiddels plaatsgevonden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
303 Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc.
Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Beheer en Onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 70 % | |
beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. Financiële toelichting: De onderhoudachterstand wordt geraamd op € 9,1 miljoen (zie herstelplan). Daarnaast zijn er zogenaamde risicowegen (achterstand €12,2 miljoen), die sneller dan gemiddeld dreigen te verouderen en hoge onderhoudskosten met zich meebrengen. Het financieel effect van de gebeurtenis is echter van een andere orde. ( bij een kans van 70% lijkt een bedrag van € 1 miljoen incidenteel aan de redelijke kant). Het budget is met de behandeling van de MPB 2014-2017 structureel opgehoogd, en er is incidenteel extra geld (€5 miljoen) van de Provincie gekomen. Het financiële risico inzake claims is beperkt. Het risicobedrag vloeit vooral voort uit de noodzaak om op een bepaald moment onderhoud te plegen, waar geen dekking voor is in de begroting. Toelichting kans: Met de vaststelling van het herstelplan wegen en de MPB 2014-2017 is de kans kleiner geworden. Gaandeweg –begonnen in 2014- zullen steeds meer slechte wegvakken en risicowegen worden aangepakt. Een kwaliteitsmeting van alle wegen in het voorjaar van 2016 zal uitwijzen of en in welke mate de onderhoudsachterstand wordt ingelopen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
321 Aandelenkapitaal
Aandelenkapitaal | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het volledig terug ontvangen van het aandelenkapitaal van de gemeente; Het verkrijgen en uitoefenen van invloed als aandeelhouder op een vennootschap met een publieke taak/publik belang voor de gemeente Apeldoorn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.717.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
361 Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. Financiële toelichting: We ramen het algemene risico op maximaal € 200.000,-. In bijzondere gevallen wordt voor een GR (bv felua in relatie tot invoering van de nieuwe participatiewet) apart een risico opgenomen. Kans toelichtingL: Er worden met de GR's steeds betere afspraken gemaakt overr sturing en verantwoording, zodat in een broeger stadium kan worden bijgetstuurd. De meeste GR's hebben zels zekere reserves opgebouwd om risico's op te vangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
362 Beveilingslek
Beveilingslek | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Informatievoorziening | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
n voor het ontsluiten van alle gemeentelijke applicatie en ICT toepassingen. Finaciële toelichting: Circa € 800.000 maximale boete CBP, € 250.000 kosten gevolgen beveiligingslek, € 200.000 reparatiewerkzaamheden. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
De kans is door maatregelen beperkt. Als een crimineel wil hacken dan is het een kwestie van tijd voordat hij daarin slaagt, dat is de andere kant van de afweging. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
381 Cameratoezicht
Cameratoezicht | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Verbeteren van het veiligheidsgevoel door middel van cameratoezicht Op o.a. het Katerplein en de tunnel onder het station | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
382 Explosievenopruiming
Explosievenopruiming | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
383 Faunabeheer
Faunabeheer | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Op peil houden van de wilde-dierenpopulatie ( getalsmatig faunabeheer) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
401 Riec
Riec | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voorkomen van het ondermijnen van het openbaar bestuur door middel van informatie-uitwisseling | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kosten eigen risico WA verzekering | ||
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
402 Juridische Beleidsadvisering
Juridische Beleidsadvisering | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente voor de rechter moet komen | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 2 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
403 Contractbeheer
Contractbeheer | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | De organisatie heeft volledig inzicht in en overzicht op de inhoud van de overeenkomsten die in het kader van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten worden aangegaan en is in staat om de afspraken en verplichtingen uit deze overeenkomsten te bewaken (tijd) en na te komen (inhoud) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Het financiële effect ligt niet direct bij de eenheid Vastgoed en Grond maar bij die eenheden in opdracht waarvan de overeenkomsten zijn gemaakt. Het financieel effect (p.m.) is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
De kans is aanwezig dat in de huidige wijze van contractbeheer er een afspraak op termijn tussen wal en schip belandt. Het kanspercentage (p.m.) is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
404 Verstrekking Provinciaal subsidiegeld
Verstrekking Provinciaal subsidiegeld | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | O.G. Prinsen | |
Doelstelling | Juridische ondersteuning leveren bij contractvorming tussen gemeente en derden met als doel het beperken van de risico’s voor de gemeente in de toekenning van subsidie zowel financieel (staatssteun) als publicitair (onbegrip over rollen verschillende overheidsinstanties). | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De extra ambtelijke inzet bovenop de huidige formatie en tijdelijke extra formatie wordt als p.m. ingeschat. Het éénmalig risico is opgenomen vanwege het niet kunnen terughalen van een concreet verstrekte bijdrage aan een derde indien zou blijken waneer deze bijdrage als staatssteun zou worden betiteld. Het opgenomen financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
De casussen zijn er en er zijn nieuwe regelingen in de maak waarin de doorgeeffunctie van de gemeente voor provinciale subsidies aan de orde is. Het opgenomen kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
405 Bekostiging onderhoud Accres
Bekostiging onderhoud Accres | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | O.G. Prinsen | |
Doelstelling | Als eigenaar onderhouden we ons vastgoed conform de vastgestelde onderhoudsniveau’s. Vastgoedbedrijf (icm eenheid Jeugd, Zorg en Welzijn) Bij uitbesteding van eigenarenonderhoud voeren we regie op vastgesteld onderhoudsniveau. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Bedrag is indicatief en kan in 2016 beter onderbouwd worden wanneer MJOP’s definitief zijn doorgerekend voor 2016-2023. Het financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
Voor 55 objecten is het MJOP in 2014/2015 geactualiseerd. In 2016 worden 21 gymzalen gerenoveerd. Na renovatie worden ook hiervoor nieuwe MJOP’s opgesteld. De MJOP-begroting 2016-2013 wordt in de eerste helft van 2016 vastgesteld. Onttrekkingen van panden aan de portefeuille Accres en welke daarna meestal in verkoop zullen worden gebracht, kunnen overigens leiden tot een verlaging van het onderhoudsbudget en bijbehorend risico. Het kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
421 Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf
Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Behalen van een optimaal resultaat op vastgoed op basis van bedrijfsmatige afwegingen met afweging van financieel en maatschappelijk rendement. Vastgoedbedrijf Voorkomen van leegstand door actief strategisch te sturen op de toekomst van de vastgoedportefeuille. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
De totale externe huuropbrengsten van het Vastgoedbedrijf zijn circa € 14 miljoen, waarvan € 7 miljoen (50%) van gesubsidieerde huurders. Bij panden waarvan de huurder zijnde ketenpartner direct of indirect wordt gesubsidieerd (bijvoorbeeld CODA, Orpheus, Omnisport, Accres, Omnizorg, Circulus) zal huurderving (deels) worden gecompenseerd door subsidieverlaging. Bij panden voor eigen huisvesting vallen interne huurbaten en huurlasten tegen elkaar weg. Wel zijn frictiekosten aan de orde. Voor de overige panden zijn soms meerjarige huurovereenkomsten aan de orde. Risico leegstand Activerium is m.i.v. 2015 niet meer aan de orde. De opgenomen financiële effecten zijn indicatief en gerelateerd aan de panden waarvoor de huurder niet gesubsidieerd wordt. Daarbij speelt mee de wens om te komen tot afstoot en daarmee soms gewenste leegstand. Het risicogevolg van afwaardering is opgenomen in een ander risicoformat. In ogenschouw hierbij is genomen dat binnen de begroting van het Vastgoedbedrijf een zeer beperkte stelpost frictiekosten beschikbaar is. Het financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Ondanks sturing op leegstand zal soms niet te voorkomen zijn dat ongewenste leegstand ontstaat. Het kanspercentage in de MPB 2016-2019 was 50%. et kanspercentage is verlaagd vanwege het feit dat een aantal oorzaken (nagenoeg) niet meer aan de orde zijn (economische conjunctuur, groot woningbezit). | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
422 Omnisport knelpunten bouw
Omnisport knelpunten bouw | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Omnisport als een sportvoorziening voor breedtesport, topsport en talentontwikkeling, waar internationale topsportevenementen plaats kunnen vinden, als bijdrage aan de sportieve uitstraling van Apeldoorn. Vastgoedbedrijf Het oplossen van openstaande opleverpunten en gebreken, voortkomend uit de bouw van Omnisport. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 750.000 | |
De voor rekening van gemeente komende kosten worden ingeschat op € 0,5 tot € 1 miljoen. Naar verwachting zal het merendeel betrekking hebben op exploitatiewerkzaamheden en kan een beperkt deel als investering worden beschouwd als afgeleide van het voormalige investeringsproject. Het opgenomen financieel effect betreft deels investeringskosten (€ 250.000) met structurele kapitaallasten ad € 10.000 per jaar en deels éénmalige kosten (€ 500.000). In het risicoformat MPB 2016-2019 was nog uitgegaan van alleen structurele kapitaallasten ad € 50.000 per jaar bij investeringskosten van gemiddeld € 750.000). Vanuit systeem technische overwegingen is als risico € 750.000,- opgenomen, dit is 500.000,- eenmalige ksoten en een investering van € 250.000,-. NB: Bij financieel effect alleen het incidentele financiele effect opgenomen (ivm éénkeuzemogelijkheid). | ||
Kans (0 - 100%) | 95 % | |
Dat de gemeente het merendeel van de knelpunten moet bekostigen is zeker, alleen de hoogte van deze kosten is niet zeker. De kans van optreden is daarom ten opzichte van Jaarrekening 2014 verhoogd naar 95%. Het opgenomen kanspercentage is conform de MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
423 Omnisport gemeentelijk deel onderhoud
Omnisport gemeentelijk deel onderhoud | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Omnisport als een sportvoorziening voor breedtesport, topsport en talentontwikkeling, waar internationale topsportevenementen plaats kunnen vinden, als bijdrage aan de sportieve uitstraling van Apeldoorn. Vastgoedbedrijf Komen tot een eenduidig overzicht van onderhoudswerkzaamheden (demarcatielijst + MJOP) als allonge op de lopende huur- en exploitatieovereenkomst, waaruit blijkt waar de exploitant en waar de gemeente verantwoordelijk voor is. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Opgenomen bedrag is zeer indicatief en betreft een jaarlijkse storting in de onderhouds-voorziening van het Vastgoedbedrijf. Het opgenomen financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De voor rekening van gemeente komende vervangingen binnen de looptijden van 40 jaar (bouwkundig), 20 jaar (installaties) en 10 jaar (inventaris) komen ten laste van de onderhoudsvoorziening Vastgoedbedrijf, waarin tot dusver geen middelen zijn gereserveerd voor dit pand.De voor rekening van gemeente komende vervangingen binnen de looptijden van 40 jaar (bouwkundig), 20 jaar (installaties) en 10 jaar (inventaris) komen ten laste van de onderhoudsvoorziening Vastgoedbedrijf, waarin tot dusver geen middelen zijn gereserveerd voor dit pand. Het opgenomen kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
425 Accres stopzetten preferred supplierschap
Accres stopzetten preferred supplierschap | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Beheer en exploitatie van maatschappelijk vastgoed op een efficiënte en effectieve wijze binnen de vastgestelde inhoudelijke prestaties uitbesteden. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
De risico’s zijn overgenomen vanuit het raadsvoorstel scenario-analyse gemeentelijk vastgoed begin 2014. Kwantificering van deze risico’s is op dit moment niet mogelijk, vandaar als p.m. opgenomen. Op dit moment (mei 2015) wordt het vervolgtraject om te komen tot aanbestedingen opgepakt (fase 2). Bij nadere uitwerking hiervan komende periode kunnen de risico’s worden gekwantificeerd. Het financieel effect (p.m.) is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
In de projectovereenkomst tussen opdrachtgever (eenheidsmanager Vastgoed & Grond) en opdrachtnemer/projectleider is het uitgangspunt verschoven van “aanbesteden tenzij” naar “Accres tenzij”. Hiermee wordt de verwachting lager dat pakketten worden aanbesteed. Opgenomen kanspercentage is zeer indicatief en conform MPB 2016-2019. NB: Feitelijk zijn de genoemde beheersmaatregelen geen gemeentelijke beheersmaatregelen maar bedrijfsvoering Accres. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
426 Verkoopbaarheid gemeentelijk vastgoed
Verkoopbaarheid gemeentelijk vastgoed | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Uitvoering van de door de raad vastgestelde kaderstelling Nota Gemeentelijk Vastgoed en het hierbij behorende door het college vastgestelde uitvoeringsprogramma hetgeen moet leiden tot een grote krimp van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Vastgoedbedrijf Invulling van de genoemde kaderstelling is gekoppeld aan de financiële structurele taakstelling op het vastgoedbedrijf, welke namelijk nagenoeg alleen ingevuld kan worden via verkoop. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
De huidige totale financiële taakstelling Vastgoedbedrijf welke vanuit verkoop gerealiseerd dient te worden bedraagt structureel circa € 150.000, terwijl voor de jaren 2016 en 2017 tevens extra dekking vanuit de taakstelling dient te zijn voor extra kosten van de verkooporganisatie.Naar verwachting zal eind 2017 de structurele taakstelling zijn ingevuld. De extra taakstelling 2016 en 2017 zal worden gedekt vanuit de incidentele verkoopresultaten. De taakstelling oneigenlijk woningbezit is na de verkoop van deze portefeuille in 2015 komen te vervallen. De taakstelling Accres bij de eenheid Jeugd, Zorg en Welzijn dient voor een beperkt deel ingevuld te worden met te verkopen panden vanuit de Accresportefeuille. Dit zal in 2016 worden opgepakt, waarbij de verwachting is dat ook deze taakstelling eind 2017 zal zijn ingevuld. Het financieel effect in de MPB 2016-2019 was € 250.000 per jaar. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
De kans dat te verkopen vastgoed nier verkocht kan worden, blijft aanwezig gelet op de incourantheid van sommige panden. Daarmee kan wellicht niet de beoogde krimp van de vastgoedportefeuille volledig worden gerealiseerd. Het kanspercentage is conform de MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
427 Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf
Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Uitvoering van de door de raad vastgestelde kaderstelling Nota Gemeentelijk Vastgoed en het hierbij behorende door het college vastgestelde uitvoeringsprogramma hetgeen moet leiden tot een grote krimp van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000.000 | |
Het financieel effect is berekend op basis van 50% van de boekwaarde ultimo 2015 voor die panden die als strategisch bezit niet zullen worden afgestoten vanuit het perspectief van de Nota Vastgoed 2012. Inmiddels is in het MPV 2015 al is aangegeven dat sommige panden van wege hun boekwaarde niet (direct) zullen worden afgestoten. In het komende MPV 2016 zullen deze keuzes nader worden voorgelegd. Een verlaging van het risicobedrag zal na besluitvorming hierover dan ook in het eerstvolgende te actualiseren risicoformat worden verwerkt. Het financieel effect is vooralsnog conform MPB 2016-2019. Het afwaarderen van vastgoed lijidt tot structurele vrijval van kapitaalslasten. Bij € 10.000.000,- is de vrijval indicatief € 500.000,-. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Op basis van het bestuursakkoord Door! is in de MPB 2015-2018 invulling gegeven aan verlaging van de taakstelling vastgoed en vrijmaken van budget voor het wegen van maatschappelijke belangen bij mogelijke afstoot van vastgoed met maatschappelijke doeleinden. Hiermee wordt de verkoopopgave op zich kleiner waarmee de te nemen verkoopafwegingen vaker op behoud van vastgoed zullen kunnen uitkomen. Voor de parkeergarages Orpheus en Brinkpark geldt dat er een structurele verliesbijdrage in de gemeentelijke begroting is opgenomen die ertoe leidt – na afstemming met accountant - dat afwaardering (voorlopig) niet aan de orde is. Het kanspercentage is conform de MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
441 Vervangingsinvesteringen (inclusief sporthal Zuiderpark)
Vervangingsinvesteringen (inclusief sporthal Zuiderpark) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Als eigenaar de rol van rentmeester vervullen m.b.t. gemeentelijke eigendommen. Vastgoedbedrijf Structurele instandhouding van het vastgoed na einde technische levensduur op basis van het vigerende vastgoedbeleid. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Het opgenomen bedrag betreft een mogelijke noodzakelijke renovatie ad € 2 miljoen van de sporthal Zuiderpark in de komende jaren, hetgeen leidt na uitvoering tot € 100.000 aan jaarlijkse kapitaallasten. Daarnaast wordt momenteel nagedacht over de toekomst van het Theehuis in Berg en Bos. Afhankelijk van de uitkomsten kan hier eventueel sprake zijn van een noodzakelijke renovatie/vervanging waartegenover wellicht geen huurinkomsten staan. Andere mogelijke vervangingsinvesteringen zijn op dit moment niet concreet en zijn dan ook nog in afwachting van een mogelijk verkoopbesluit van het desbetreffende pand. Het financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
In kader van de verkoopopgave worden veel panden afgestoten en zal vervanging na einde levensduur niet aan de orde zijn. Voor sporthal Zuiderpark wordt een foto van financiële en maatschappelijke effecten (voor wat betreft gebruik en bezetting) opgesteld terwijl tevens nog aanvullend onderzoek wordt gedaan naar het eventueel oprekken van de huidige levensduur met 5 jaar. Daarna kan besluitvorming over dit object plaatsvinden. Voor wat betreft het theehuis vindt onderzoek plaats naar kosten van renovatie, waarna de keuze voor de toekomst van dit object wordt voorgelegd aan het bestuur. Het kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
442 Omnizorg knelpunten
Omnizorg knelpunten | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Het professioneel beheren en exploiteren van het gemeentelijk vastgoed. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Er is overeenstemming met de gebruiker over een structurele tegemoetkoming voor het mindere huurgenot en de hoge beheerkosten dat huurder heeft; tevens zal een éénmalige vergoeding worden versterkt voor de geleden schade. E.e.a. is verwoord in een door gemeente en huurder getekende allonge. De gemeente zal voor de komende jaren een groter jaarlijks onderhoudsbudget benodigd hebben om evt. toekomstige gebreken op te vangen. Dit wordt opgenomen in het totale onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf. De kosten van de totale schadecompensatie zal gelijkelijk tussen JZW en V&G worden verdeeld. De wijze van feitelijke afhandeling moet nog intern worden afgestemd. De financiële effecten hiervan zijn betrokken bij het Rekeningresultaat 2015 en begroting 2016. Het financieel effect van het risico op nieuwe knelpunten is daarom p.m. (in invoervuld kon alleen 0 worden opgenomen). | ||
Kans (0 - 100%) | 90 % | |
Onduidelijk is in hoeverre mogelijk nieuwe knelpunten voor dit (bijzondere) pand naar voren zullen komen (in invoervuld kon alleen 0 worden opgenomen). | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
443 CODA/Orpheus overbrengen eigenarenonderhoud naar gemeente
CODA/Orpheus overbrengen eigenarenonderhoud naar gemeente | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB 2015-2018: Vastgoedbedrijf als eigenaar vervullen van de rol van ‘goed rentmeester’ met betrekking tot de gemeentelijke vastgoedeigendommen. Vastgoedbedrijf: Zorgen dat het vastgoed – waarbij het eigenarenonderhoud naar huurder/gebruiker is verlegd – op eenzelfde kwaliteitsniveau wordt gehouden als het vastgoed dat de gemeente zelf onderhoudt. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Op basis van het gezamenlijk opgestelde MJOP voor het CODA-gebouw is structureel extra budget benodigd ter dekking van toekomstig onderhoud in de tweede helft van de levensduur van het CODA-gebouw. Voor het Orpheus-gebouw is dit niet aan de orde. In de MPB 2016-2019 was het financieel effect geraamd op € 500.000 voor beide panden tezamen. | ||
Kans (0 - 100%) | 90 % | |
Dat er extra budget is benodigd voor het CODA-gebouw is zeker.Wie de dekking dient te bekostigen moet nog worde bepaald. De kans heeft betrekking op het risico dat de gemeente dit dient te bekostigen voor het CODA-gebouw. Voor Orpheus is dit niet aan de orde. het In de MPB 2016-2019 was het kanspercentage nog 50% voor beide panden tezamen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
444 MFA Kristal kosten VvE
MFA Kristal kosten VvE | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 630 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Vastgoedbedrijf als eigenaar vervullen van de rol van ‘goed rentmeester’ met betrekking tot de gemeentelijke vastgoedeigendommen. JZW/Vastgoedbedrijf: Zorgen dat de gemeente haar aandeel in de VvE-kosten van het Kristal kan voldoen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Op basis van afrekeningen met de VvE over 2012 t/m 2014 en de concept begroting 2016 van de VvE wordt - met een eigen inschatting van de gemeente - rekening gehouden met € 200.000 per jaar als gemeentelijk aandeel in de VvE-kosten. Voor wat betreft het onderwijsgedeelte (80%) is haar deel reeds betrokken in de doorrekening van de reserve Onderwijshuisvesting. Voor wat betreft het Vastgoedbedrijf (20%) wordt als risico gezien dat 50% van haar deel nu niet is afgedekt. Ook wordt hierbij betrokken de verdeling van de OZB-lasten over de eigenaren Gemeente en De Woonmensen. Het opgenomen financieel effect is conform de MPB 2016-2019 | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De kans betreft het risico dat het werkelijk aandeel van het Vastgoedbedrijf in de VvE-kosten hoger is dan de beschikbare middelen. Het opgenomen kanspercentage is conform de MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
444 MFA Kristal kosten VvE
MFA Kristal kosten VvE | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 480 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Vastgoedbedrijf als eigenaar vervullen van de rol van ‘goed rentmeester’ met betrekking tot de gemeentelijke vastgoedeigendommen. JZW/Vastgoedbedrijf: Zorgen dat de gemeente haar aandeel in de VvE-kosten van het Kristal kan voldoen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Op basis van afrekeningen met de VvE over 2012 t/m 2014 en de concept begroting 2016 van de VvE wordt - met een eigen inschatting van de gemeente - rekening gehouden met € 200.000 per jaar als gemeentelijk aandeel in de VvE-kosten. Voor wat betreft het onderwijsgedeelte (80%) is haar deel reeds betrokken in de doorrekening van de reserve Onderwijshuisvesting. Voor wat betreft het Vastgoedbedrijf (20%) wordt als risico gezien dat 50% van haar deel nu niet is afgedekt. Ook wordt hierbij betrokken de verdeling van de OZB-lasten over de eigenaren Gemeente en De Woonmensen. Het opgenomen financieel effect is conform de MPB 2016-2019 | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De kans betreft het risico dat het werkelijk aandeel van het Vastgoedbedrijf in de VvE-kosten hoger is dan de beschikbare middelen. Het opgenomen kanspercentage is conform de MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
461 Oninbare debiteuren Vastgoedbedrijf
Oninbare debiteuren Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Vastgoedbedrijf als eigenaar vervullen van de rol van ‘goed rentmeester’ met betrekking tot de gemeentelijke vastgoedeigendommen. Vastgoedbedrijf: Zorgen dat de gemeente de afgesproken inkomsten daadwerkelijk ontvangt. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 20.000 | |
Zeker gelet op de huidige economisch omstandigheden blijft het risico aan de orde. Opgenomen risicobedrag betreft niet de dubieuze debiteuren binnen het Grondbedrijf. Wel hierbij betrokken zijn de kosten van invordering. Het bedrag is gebaseerd op ervaringen met werkelijke oninbare debiteuren in de afgelopen jaren. Het financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Indicatieve raming op basis van ervaringen van afgelopen jaren. Het kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
462 Stadhuis brandveiligheidsaanpassingen
Stadhuis brandveiligheidsaanpassingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 002 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Als eigenaar de rol van rentmeester vervullen m.b.t. gemeentelijke eigendommen. Vastgoedbedrijf Zorgen dat het gemeentelijk vastgoed voldoet aan de eisen van de tijd. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Dit risicoformat is aan de hand van een in januari 2015 opgesteld plan van aanpak geconcretiseerd. De totale benodigde investering is nog niet bekend – afhankelijk van het te kiezen scenario - variëren tussen 1,5 en 2,5 miljoen, leidend tot jaarlijkse kapitaallasten van € 150.000 tot € 250.000. In het project Toekomstig Bestendige Organisatie (TBO) worden de oplossingsrichtingen inzake brandveiligheid betrokken. In het onderzoek is het voormalig postkantoor nog niet beschouwd. Het financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 90 % | |
Gelet op de bevindingen vanuit het plan van aanpak is het nagenoeg zeker dat er maatregelen moeten worden getroffen. Het plan van aanpak moet echter nog wel definitief door management en bestuur worden vastgesteld. De omvang van de te nemen maatregelen en de wijze van uitvoering zijn nog onderwerp van analyse. Het kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
463 Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf
Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Als eigenaar de rol van rentmeester vervullen m.b.t. gemeentelijke eigendommen. Vastgoedbedrijf Vanuit de door de raad vastgestelde beleidsuitgangpunten onderhoud (NEN-normen) het onderhoud zo effectief en efficiënt mogelijk uitvoeren. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Gelet op het huidig jaarlijks onderhoudsbudget (€ 1,35 miljoen) en het benodigd jaarlijks budget voor de panden met een actueel MJOP (gemiddeld € 1,25 miljoen) wordt het risico dat het restant budget (€ 0,1 miljoen per jaar) onvoldoende is voor de panden zonder een MJOP op dit moment ingeschat tussen € 0 en € 0,2 miljoen per jaar (gemiddeld € 0,1 miljoen/jaar). Wel is het zo dat de komende jaren een forse krimp in de vastgoedportefeuille wordt beoogd en voorzien. Voor de te verkopen panden dient het onderhoud terug te worden verdiend met het te behalen verkoopresultaat. Afhankelijk van deze krimp kan het risico worden bijgesteld. Het financieel effect is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Vanuit extrapolatie van geactualiseerde MJOP’s wordt kans van optreden indicatief ingeschat op 50%. Het kanspercentage is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
466 Botnet
Botnet | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Informatievoorziening | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Een (vrijwel) continu beschikbare en veilige ICT-infrastructuur. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Website moet op ander ip-adres worden geplaatst, daarnaast kunnen mensen digitaal geen afspraken meer maken en komen dan naar de balie. Dit zal meer capaciteit vragen. Schatting IV: 25.000,- voor het veranderen van het ip-adres met hulp van externe partij(en) Overige: 25.000,- aan maatregelen om het niet beschikbaar zijn van de website op te vangen (baliemedewerkers, andere vormen van communicatie inzetten, etc.) | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
Botnets komen nu wekelijks voor. Door de tegenmaatregelen is de kans verkleind, anders was dit percentage 100%. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
467 Uitval bedrijfsapplicatie(s)
Uitval bedrijfsapplicatie(s) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Informatievoorziening | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het ondersteunen van gemeentebrede bedrijfsprocessen om onze gebruikers in de lijn te helpen de gemeentelijke doelstellingen te realiseren. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Risicobedrag bestaat uit: capaciteit om de bedrijfsapplicatie weer in de lucht te krijgen, uren dat medewerkers niet hun werk kunnen doen, eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft: het uitvallen van meerdere systemen. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
468 Evenementen
Evenementen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | het professioneel organiseren en begeleiden van evenementen waarbij bestuurders betrokken zijn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Afhankelijk van de aard van de gebeurtenis kan de schade en eventuele daaruit voortvloeiende claims oplopen tot meerdere miljoenen en derhalve een brede bandbreedte kennen. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
De kans dat er een risicogebeurtenis ontstaat is relatief klein, omdat de vooraf ingeschatte risico’s ook zoveel mogelijk afgedekt worden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
469 Integriteit
Integriteit | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | ambtelijke organisatie) - voorkomen dat integriteitschendingen ontstaan (preventief) - integriteitschendingen op een juiste wijze afhandelen en hierover adviseren (repressief) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is moeilijk in te schatten. Deze is afhankelijk van de aard van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Op basis van ervaringen de afgelopen jaren is gebleken dat jaarlijks ongeveer 10 tot 15 situaties kunnen worden aangemerkt voor nader onderzoek naar een integriteitschending. Dit varieert in mate van ernst. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
470 Loyaliteitsconflict
Loyaliteitsconflict | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | het professioneel ondersteunen van bestuur en directieraad. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect voor het team bestuursondersteuning is relatief klein. Voor de organisatie als geheel kan er grotere schade ontstaan (dossierschade). | ||
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
471 Onjuiste informatie verstrekken
Onjuiste informatie verstrekken | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | De burgers en ondernemers op een transparante en volledige wijze van de juiste informatie voorzien over onderwerpen die voor hen van belang zijn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
De vakinhoudelijke teams van de eenheden zijn eindverantwoordelijk. De kosten zullen aan de betreffende teams worden doorbelast. In veel gevallen is een rectificatie via de gemeentelijke kanalen voldoende (is kosteloos). Maar als het gaat om het verzenden van een nieuwe bewonersbrief of de herdruk van een flyer zijn er kosten aan verbonden. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
472 Publicaties gemeentepagina’s
Publicaties gemeentepagina’s | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | Het voldoen aan de wettelijke regelgeving om in de gemeentepagina’s de officiële publicaties bekend te maken. Het gaat o.a. om omgevingsvergunningen, bestemmingsplannen en milieuvergunningen. Dit beslaat gemiddeld 2/3 deel van de publicaties. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 30.000 | |
Als er besluiten nietig zijn verklaard omdat door het ontbreken van een publicatie de juiste procedure niet is gevolgd dan moet er een nieuwe procedure worden gestart. De vertraging kost geld. Dit geldt ook voor de inzet bij bezwaar- en beroepsprocedures. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
10% wordt na een week hersteld door het vakinhoudelijke team door een rectificatie, waardoor de schade zeer beperkt blijft en bij de overige 5% gaat het fout, waardoor een procedure opnieuw moet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
473 Wetswijzigingen en cao wijzigingen
Wetswijzigingen en cao wijzigingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | Werken met up to date en juiste wet en regelgeving en cao’s.Wijzigingen in de wet en cao tijdig onderkennen en verwerken in de regelgeving zodanig dat team HRM werkt met juiste wet- en regelgeving. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Als er besluiten nietig zijn omdat deze op verouderde wet- en regelgeving gebaseerd zijn, moet er een nieuw besluit volgen. Mogelijk zijn er dan al bezwaarprocedures gestart met mogelijk juridische advisering erbij. Dit levert onnodige kosten op. Medewerkers die een nabetaling / verrekening van het salaris moeten krijgen, krijgen een nieuwe salarisstrook de maand erop (of daarop, etc). Dit brengt extra kosten met zich mee, uitvoeringskosten bij team Servicepunt. Voor 1300 medewerkers kan dit behoorlijk oplopen. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
Veelal gaat wet en regelgeving in met terugwerkende kracht. Dit is bij cao wijzigingen eigenlijk altijd het geval. De schade hiervan is beperkt. Als met verouderde wet- en regelgeving wordt gewerkt behoudens cao wijzigingen, kan het effect erger zijn. De kans hierop is kleiner. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
474 WW-lasten
WW-lasten | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | De risico’s van uitkeringen in geval van werkloosheid in beeld hebben en hiervoor financiële dekking hebben. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 800.000 | |
In 2014 werd er door 9 medewerkers een beroep gedaan op een ww-uitkering. Naar verwachting komen hier in 2015 20 medewerkers bij, als zij geen andere baan vinden. Mocht een deel van deze groep aansluitend een andere baan vinden of het dienstverband bij de gemeente Apeldoorn worden verlengd, dan wordt door een deel van deze groep geen beroep op een uitkering gedaan. Het maximale risico op een ww-uitkering van deze 20 medewerkers is berekend op 8 ton. Er is getracht het risico verder in beeld te brengen door van deze 20 medewerkers in te schatten wat de ww lasten zijn. Hiervoor wordt op basis van leeftijd en salaris een berekening gemaakt. De ww-duur is als volgt ingeschat: < 25 jaar: 4 maanden 25-35 jaar: 9 maanden 35-45 jaar: 19 maanden 45-55 jaar: 29 maanden > 55 jaar: 34 maanden. Van alle medewerkers is op basis van het daadwerkelijk salaris, rekening houdend met een maximaal dagloon volgens de ww-wetgeving, de hoogte en duur van de uitkering vastgesteld. Dit levert een totaal op van 8 ton. Momenteel wordt vanuit HRM gewerkt aan beleid inzake de dekking van de ww-lasten. HRM zal met een voorstel komen om een deel van de WW lasten ten laste van de eenheden te brengen waar de medewerkers hebben gewerkt. Hierdoor wordt de druk op dit concernbrede ww budget verlaagd. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De kans dat er een risicogebeurtenis ontstaat is aanwezig. De wetgeving wijzigt niet jaarlijks, maar er is wel een toename aan medewerkers met een tijdelijk dienstverband dat van rechtswege afloopt. Deze groep kan aanspraak maken op een ww-uitkering. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
482 Aanzienlijke toename aantal telefoongesprekken/vragen
Aanzienlijke toename aantal telefoongesprekken/vragen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Wij geven antwoord aan burgers, daar waar we het kunnen. Dit houdt in dat we het eerste aanspreekpunt zijn voor burgers op alle kanalen, balie, telefoon, mail, post en internet. Wij zorgen voor een goede dienstverlening aan de Apeldoornse burgers, zoals snelle informatieverstrekking en korte wachttijden. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 70 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
483 Geen of verkeerde voorschriften bij vergunningverlening
Geen of verkeerde voorschriften bij vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Bescherming/borging van publieke belangen (openbare orde en veiligheid, uiterlijk aanzien van de stad, woon- en leefklimaat, gezondheid, voorkomen overlast/hinder, doelmatig/regulering gebruik openbare ruimte etc.). In dat kader subdoelstellingen: consistent optreden en zoveel garantie van gelijke behandeling, bijdrage leveren aan leefbare en evenwichtige lokale samenleving, duidelijkheid bieden inverhouding burger-ondernemer-overheid. Overige doelstellingen binnen vergunningverlening: - redeneren vanuit oplossingen; - gedeeltelijke verantwoordelijkheid aanvrager en vergunningverlener in proces; - kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt). | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 150.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Doordat consequent de beheersmaatregelen in acht worden genomen, is de kans dat het risico zich voordoet nagenoeg nihil. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
484 Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening
Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Tijdige en kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt) bij de vergunningverlening | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 150.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
486 Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP
Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Conform wet- en regelgeving authentieke (persoons)informatie vastleggen in de registers van de Burgerlijke Stand en de Basisregistratie personen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk; v.w.b. handelingen van uit de functie Ambtenaar Burgerlijke Stand is deze ook zelf hoofdelijk aansprakelijk voor zijn / haar handelen in deze. | ||
Kans (0 - 100%) | 2 % | |
Reëel ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
487 Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie
Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Op rechtmatige grondslag verstrekken van juiste informatie. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk voor verkeerde informatieverstrekking. | ||
Kans (0 - 100%) | 3 % | |
Hoog ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
502 Bestuurlijk proces
Bestuurlijk proces | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Strategie en Regie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Adequaat functionerend bestuurlijk proces, dat tot kwalitatief hoogwaardige besluitvorming leidt | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Als het risico zich voordoet, heeft dit primair betrekking op het minder makkelijk realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Dit zal uiteindelijk een imagoprobleem veroorzaken. In geval van hierboven genoemde ziekte uitval zich voordoet, wordt het risico maximaal geschat op 0,5 fte (€ 50.000) | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Gezien de vele trajecten die momenteel lopen, wordt het risico niet groot ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
503 Focus
Focus | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Strategie en Regie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Als de koers van de gemeente Apeldoorn niet wordt gevolgd/herkend door burgers, bedrijven en/of mede-overheden, zal dit ertoe leiden dat de gemeente een negatief imago krijgt. Het effect hiervan is dat overleg met de externe partners moeilijker wordt, waardoor doelstellingen niet of moeilijker worden gerealiseerd. Een eenmaal negatief imago is bovendien moeilijk om te buigen; ‘men blijft lang negatief oogsten’. Dit kan voor SR ertoe leiden dat ingezette strategische capaciteit van de eenheid niet (volledig) wordt benut door het bestuur/directie. Het financieel effect hiervan wordt geschat op maximaal 1,0 fte (€ 100.000). | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
De eenheid Strategie & Regie heeft zich inmiddels weten te positioneren als strategische sparringpartner, waar zowel directie als eenheden automatisch de weg heen weten te vinden. De in 2013 georganiseerde trendconferentie is succesvol verlopen; op het gebied van lobby (standpunten, geld) heeft de gemeente Apeldoorn al ervaring opgebouwd. Recent is onder andere bij de provincie € 17 mln aan extra subsidie gerealiseerd. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
504 Asbest
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Door deskundigheid van de toezichthouders is het risico dat asbest niet wordt opgemerkt, beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
522 Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen)
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Heffing gemeentelijke belasting OZB | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 28.000 | |
Doordat de BAG-gegevens structureel niet op orde zijn zullen de financiële effecten jaarlijks toenemen. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Uitgangspunt is dat 25% van wijziging van de gegevens niet op orde is. De overige wijzigingen worden goed verwerkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
523 Bestemmingsplannen actualiseren na 10 jaar
Bestemmingsplannen actualiseren na 10 jaar | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Zorgen dat een bestemmingsplan niet ouder is dan maximaal 10 jaar. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
524 Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken
Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Bestemmingsplan wordt binnen 12 weken vastgesteld door de raad. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
525 Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad
Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid en de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde en onbebouwde omgeving. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Bij in gebreke stellen van de gemeente zal het financiële risico beperkt zijn tot het eigen risico van de aansprakelijkheidsverzekering. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De toezichthouder is op het moment van beslissing een vooruitgeschoven post van de gemeente. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
526 Leges omgevingsvergunning (opbrengst)
Leges omgevingsvergunning (opbrengst) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van gebouwen en de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde omgeving door vergunningverlening, controle op de afgegeven beschikking en juridi-sche handhaving. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Ondanks het positieve resultaat in 2015 blijven de prognoses voor 2016 en latere jaren onzeker en hangen af van marktontwikkelingen en veranderende regelgeving (Omgevingswet). | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
De legesopbrengst is onzeker omdat één groot bouwproject meer of minder grote invloed heeft op de opbrengst van de bouwleges. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
542 Hoogspanningsleidingen
Hoogspanningsleidingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Projecten | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Ondergronds brengen hoogspanningslijnen ten behoeve van: - Creëren mogelijkheid nieuwbouw Vogelbuurt in 2015 - Wegnemen maatschappelijke onrust Dok Zuid i.v.m. nabije aanwezigheid hoogspanningslijnen door Zuiderpark De raad heeft € 3,8 mln beschikbaar gesteld voor een kort tracé. Als gevolg van de rijkssubsidie, die in 2017 naar verwachting beschikbaar komt, heeft de raad in november 2013 besloten om aanvullend een voorfinanciering van € 2,85 mln beschikbaar te stellen, zodat het gehele traject in Zuid ondergronds kan worden gebracht. Aanvullend is er tevens € 4,0 mln externe financiering (subsidie en bijdragen derden). | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
561 Onderwijshuisvesting
Onderwijshuisvesting | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Het beheersen van financiële risico’s op dit gebied. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 600.000 | |
Het bedrag is afhankelijk van welke schoolgebouwen in aanmerking gaan komen voor functieaanpassing (schoolgebouw met hoge of lage boekwaarde). | ||
Kans (0 - 100%) | 75 % | |
Het financiële risico is afhankelijk van de prijs ontwikkeling van vastgoed en toekomstige besluitvorming van schoolbesturen over sluiten van scholen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
563 DIV Dossiervoorziening
DIV Dossiervoorziening | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Shared Service Center | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Betrouwbare archief- en informatievoorziening t.b.v. het beschikbaar hebben en verstrekken van passende en correcte informatie voor de uitvoering van gemeentelijke taken, het correct verantwoorden van het overheidshandelen en het kunnen vaststellen van rechten en plichten van overheid en burgers. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Het financiële risico is lastig te kwantificeren. Een financiële schade heeft vaak meerdere oorzaken. Is sterk afhankelijk welk proces/project/zaak het betreft. De gebeurtenis kan groot of klein zijn en vele kleine kunnen ook een groot financieel effect teweeg brengen. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 % | |
Is afhankelijk van aantal gebeurtenissen per proces/project/zaak. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
565 Europees aanbesteden
Europees aanbesteden | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Shared Service Center | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Naleving (Europese) aanbestedingsrichtlijnen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Het is moeilijk in te schatten omdat de schades in hoogte kunnen verschillen. Ieder jaar hebben wij te maken met schadeclaims. We zijn u uit gegaan van 1 grote schadeclaim. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
We gaan ervan uit dat ongeveer 1 keer in de 10 jaar dit kan gebeuren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
568 Innen belastingen
Innen belastingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Shared Service Center | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het op een juiste, tijdige en adequate manier innen van belastinggelden. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Dit bedrag is nodig om personele inzet te plegen om de gegevens alsnog te verkrijgen en/of te verwerken. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Er zijn momenten in het proces waar er een controle plaatsvindt. Als er op dat moment iets niet in orde is kan er correctie plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
569 Onderhoud gebouwen
Onderhoud gebouwen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Shared Service Center | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Effectieve en efficiënte inrichting van (interne) ruimte en werkplekken. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Vervanging van het totale plafond, sec plafondplaten, is meegenomen in de MJOP (MeerJarenOnderhoudsPlanning). Mogelijke consequentie van het uitstellen van groot onderhoud is, dat er plafondplaten naar beneden kunnen vallen met schadelijke gevolgen. Voor aansprakelijkheid zijn wij verzekerd, met een eigen risico van € 12.500,- per geval. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Met het repareren van de meest cruciale plafondplaten wordt de kans op ongevallen tot een minimum beperkt. Dit wordt blijvend actief gemonitord. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
601 Regionalisering
Regionalisering | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg en OVIJ. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,- | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
641 Structureel onvoldoende budget zorgdomein
Structureel onvoldoende budget zorgdomein | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 7.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
642 Structureel onvoldoende budget bijstand
Structureel onvoldoende budget bijstand | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.750.000 | |
Kans (0 - 100%) | 60 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
643 Discontinuïteit zorg/dienstverlening en frictiekosten
Discontinuïteit zorg/dienstverlening en frictiekosten | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |