I Sociale basisvoorzieningen
670 Algemene voorzieningen Wmo
Doelstelling
Er is in Apeldoorn een fijnmazig netwerk van algemene voorzieningen beschikbaar, zodanig dat deze:
- preventief werkt omdat eenvoudige vragen en problematiek hier ter plekke kunnen worden aangepakt;
- deel uitmaken van het persoonlijke ondersteuningsplan;
- maatschappelijke deelname door allochtonen bevordert, met aandacht voor bijzondere problematiek als gevolg van taalachterstand en culturele verschillen.
Wat hebben we bereikt?
- De vele ontmoetingsplekken (www.ontmoetelkaarinapeldoorn.nl) in Apeldoorn en haar dorpen geven inwoners de mogelijkheid om in hun directe omgeving (ondersteunings)vragen te kunnen stellen en om andere mensen te ontmoeten. We zien dat steeds meer mensen gebruik maken van de dagbesteding als algemene voorziening.
- Bij de keukentafelgesprekken wordt altijd bekeken of algemene voorzieningen passend zijn. Dit wordt vastgelegd in het ondersteuningsplan.
- De informatievoorziening aan allochtonengroepen is verbeterd. De spanningen rondom aanslagen zijn met het communicatienetwerk besproken. Dit versterkt het gevoel van betrokken zijn, er bij horen en serieus genomen worden.
Prestaties
- De bestaande instellingsgerichte subsidiesystemen zijn omgebouwd naar één integrale subsidieregeling gericht op meerdere functies. Hierdoor worden innovatie en samenwerking gestimuleerd;
- Het palet van algemene voorzieningen werkt preventief ten opzichte van maatwerkvoorzieningen, zodanig dat deze laatste binnen de begroting blijven;
- De focus bij vreemdelingenbeleid ligt op communicatie, onder meer via het communicatienetwerk en de Stichting Samenspraak (voorheen Platform Duurzaam Dialoog Apeldoorn);
- Eigen bijdrage, zie producten 667 en 677.
Wat hebben we gedaan?
- De subsidieregeling heeft geleid tot meer samenwerking tussen aanbieders van algemene voorzieningen. Ook zijn er nieuwe initiatieven ontstaan.
- Voor 2015 blijven de verstrekte subsidies binnen de daartoe vastgestelde plafonds.
- Het communicatienetwerk allochtonen is door een extern bureau geëvalueerd. Dit heeft een aantal goede suggesties opgeleverd om de effectiviteit van de inzet van de netwerkleden te verbeteren.
- Eigen bijdrage, zie producten 667 en 677.
- Mantelzorgcompliment: een deel van de middelen is ingezet voor collectieve voorzieningen voor mantelzorgers. Deze voorziening maakt deel uit van de functie Mantelzorgondersteuning binnen de Subsidieregeling Algemene Voorzieningen Wmo 2015. Daarnaast hebben wij een Regeling Waardering Mantelzorgers vastgesteld. Zorgvragers konden voor hun mantelzorger een cadeaubon van € 50,- aanvragen. Er zijn ongeveer 4.400 aanvragen verwerkt. Hiermee is het budget niet geheel besteed.
Wat hebben we niet gedaan?
Topindicatoren
Trendanalyse
<Tekst trendanalyse>
Tekst uit mpb vragen overnemen?
714 Openbare gezondheidszorg
Doelstelling
De GGD Noord- en Oost Gelderland (NOG) voert de taken uit de Wet Publieke Gezondheidszorg uit. Zodanig dat iedereen een gelijke kans heeft op een optimale gezondheid.
Bovenop deze wettelijke taak voorziet de GGD in projecten om alcoholgebruik te verminderen, zodanig dat blijvend hersenletsel bij met name jeugdigen wordt voorkomen.
Wat hebben we bereikt?
We hebben bereikt dat gezondheidsrisico's voor inwoners vroegtijdig zijn opgespoord of verholpen. Gezondheidsrisico's door alcoholgebruik en roken zijn onder de aandacht gebracht bij (jonge) pubers en hun ouders. Kinderen tot 19 jaar zijn periodiek gescreend op hun gezonde ontwikkeling. En waar nodig is extra zorg ingekocht.
Prestaties
- Voorkomen of vroegtijdig op te sporen van ziekten;
- Bevorderen van de gezondheid door voorlichting over gezondheidsrisico’s zoals alcohol en overgewicht.
Wat hebben we gedaan?
De GGD NOG heeft vroegtijdig bedreigingen voor de volksgezondheid, zoals infectieziekten, opgespoord. De jeugdgezondheidszorg heeft vrijwel alle kinderen van 0 tot 19 jaar gescreend op eventuele problemen in de ontwikkeling. Tevens is tijdens evenementen, uitgaan en op scholen het belang van niet drinken onder de 18 jaar onder de aandacht gebracht bij jongeren.
Wat hebben we niet gedaan?
II Eerstelijns ondersteuning
671 Eerstelijnsloket Wmo
Doelstelling
De gemeente informeert, adviseert, verwijst, regisseert en beschikt aan de hand van ondersteuningsplannen zodanig dat de burger snel en voldoende is geholpen.
De gemeente heeft een toegankelijk Wmo-loket dat samen met de Sociale Wijkteams inwoners informeert en adviseert bij ondersteuningsvragen. Inwoners zijn hierdoor goed geïnformeerd over de ondersteuningsmogelijkheden, zodanig dat zij optimaal en zoveel mogelijk op eigen kracht kunnen blijven functioneren.
Het Wmo-loket zal in de komende jaren de uitvoering van de nieuwe taak continu verbeteren. Zowel ten aanzien van efficiency als van kwaliteit van dienstverlening. Dit maakt regelmatig evalueren, bijscholen en keuzes maken noodzakelijk.
Zie verder onder de producten 661, 662 en 667.
Wat hebben we bereikt?
Zowel cliënten als professionals weten de weg naar het Wmo-loket te vinden, dit heeft geleid tot een forse toename van het aantal telefonische contacten. Het gesprek naar de hulpvraag wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan, waarin alle afspraken over ondersteuning worden vastgelegd. Zowel het eigen aandeel van de cliënt, als het gebruik van algemene voorzieningen en toekenning van maatwerkvoorzieningen worden hierin vermeld. Het afgelopen jaar is veel geleerd over de aard van de hulpvragen en de daarbij behorende ondersteuningsbehoeften. Deze inzichten worden gebruikt om het beleid en de uitvoeringsprocessen, waar nodig, te verbeteren.
Prestaties
- De wettelijke proceseisen worden efficiënt uitgevoerd zodanig dat de cliënt snel en adequaat is geholpen;
- Alleen een uitgebreid onderzoek waar nodig;
- Niet meer dan 10% stijging van het aantal gegronde klachten en bezwaarschriften inzake de Wmo ten opzichte van 2014;
- Complexe situaties bij volwassenen en gezinnen (niet-willers, niet-kunners) worden geregisseerd vanuit de Sociale Wijkteams zodat integrale hulpverlening mogelijk is en sneller en adequater hulp geboden kan worden;
- Het Wmo-loket kan in de maatwerkvoorziening ook de eigen bijdrage verlagen. Dit om te hoge kosten te voorkomen.
- Het totaal aan maatwerkvoorzieningen blijft binnen de begroting. Het team Realisatie verzorgt de factuurcontrole en -betaling van Wmo-maatwerkvoorzieningen en voorzieningen voor jeugdzorg.
- Het Wmo-loket voert de werkzaamheden uit die voortvloeien uit de Wmo-verordening, de beleidsregels en het financieel besluit.
Wat hebben we gedaan?
- De werkprocessen binnen het Wmo-loket zijn ingericht volgens de wettelijke eisen.
- Er zijn 2200 cliënten overgedragen vanuit de AWBZ waarmee keukentafel gesprekken zijn gevoerd of nog worden gevoerd.
- Er zijn ruim 2000 nieuwe cliënten ingestroomd in de Wmo. De meerderheid van deze cliënten heeft meer dan één maatwerkvoorziening.
- De al bekende cliëntgegevens vormen de basis voor een vervolggesprek, zodat er geen dubbele informatie wordt gevraagd.
- Het aantal gegronde klachten voor Jeugd en Wmo is gestegen. In 2014 kwamen er 4 gegronde klachten binnen, in 2015 waren dit er 12. Het aantal gegronde bezwaarzaken Wmo is gelijk aan 2014; in beide jaren is er 1 bezwaarzaak gegrond verklaard.
- Door de goede samenwerking tussen Sociale Wijkteams,het Wmo-loket en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) worden cliënten snel naar de juiste ondersteuner verwezen.
- In een beperkt aantal situaties heeft het Wmo-loket de hardheidsclausule toegepast en de eigen bijdrage niet opgelegd vanwege onredelijke stapeling van kosten en/of het risico tot zorgmijding.
- Het totaal aan toegekende en gefactureerde maatwerkvoorzieningen blijft binnen de begroting.
Wat hebben we niet gedaan?
De grote hoeveelheid aanvragen van zowel nieuwe als bestaande cliënten maakt dat niet alle cliënten tijdig (binnen 6 weken na melding) een ondersteuningsplan hebben ontvangen. Ook de wettelijke verplichting om het ondersteuningsplan voor akkoord te laten ondertekenen door de cliënt, voordat een formele aanvraag kan worden gedaan, leidt tot vertraging in de afhandeling.
III Tweedelijns ondersteuning
661 Maatwerkvoorzieningen natura materieel Wmo
Doelstelling
De gemeente Apeldoorn verstrekt woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en vervoersvoorzieningen, zodanig dat mensen met een beperking zelfstandig kunnen wonen en zich in huis en in de omgeving zo zelfstandig mogelijk kunnen verplaatsten. Hierbij wordt de eigen kracht van de inwoner meegewogen.
Wat hebben we bereikt?
Door het vertrekken van voorzieningen op het gebied van wonen, vervoer en rollen zijn mensen met een beperking meer mobiel en zelfstandig. De scootmobielpool is vol in bedrijf en draagt bij aan mobiliteit en zelfstandigheid.
Prestaties
- Bij een beperkt aantal leveranciers, via een raamovereenkomst, bouwstenen inkopen zodanig dat de consulent van het Wmo loket adequate maatwerkvoorzieningen kan beschikken;
- Omdat deze voorzieningen altijd via een beschikking worden geregeld, kunnen de financiële voortgang en volumes eenvoudig gemeten worden. Via tussenrapportages kan desgewenst bijgestuurd worden in financiële zin dan wel in kwantitatieve of kwalitatieve zin;
- Zie product 671/667.
Wat hebben we gedaan?
- De leverancier van de hulpmiddelen heeft in het klanttevredenheidsonderzoek een 6,7 gescoord en dit is onder de norm (7). Er is een plan van aanpak om de dienstverlening op het gewenste niveau te krijgen.
- Er zijn voorbereidingen getroffen voor de komst van de Regiotaxi naar de gemeente in 2017.
- De voorzieningen blijven binnen de begroting.
Wat hebben we niet gedaan?
Alle geplande activiteiten zijn uitgevoerd.
662 Maatwerkvoorzieningen natura immaterieel Wmo
Doelstelling
Een maatwerkvoorziening wordt alleen geleverd als de combinatie van eigen kracht, het persoonlijke netwerk, vrijwilligers, informele zorg en algemene voorzieningen voor de cliënt onvoldoende zijn om zijn of haar leven zelfstandig vorm te geven. Zie product 667. Op deze manier krijgt de cliënt de ondersteuning die nodig is. Hierbij geldt ‘zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig’.
Wat hebben we bereikt?
Met alle nieuwe cliënten en met cliënten van wie de indicatie van rechtswege eindigde in 2015 is een gesprek gevoerd. Dit gesprek ging over de hulpvraag, het eigen netwerk, eigen oplossingsmogelijkheden, algemene voorzieningen en waar nodig maatwerkvoorzieningen.Zie verder onder 671.
Prestaties
- Bij een groot aantal zorgaanbieders worden, via een raamovereenkomst, bouwstenen ingekocht waarmee de Wmo-consulent passende ondersteuningsoplossingen kan bieden;
- Omdat deze voorzieningen altijd via een beschikking worden geregeld, kunnen eenvoudig de financiële voortgang en volumes gemeten worden. Via tussenrapportages kan desgewenst bijgestuurd worden in financiële, kwantitatieve of kwalitatieve zin;
- Het verstrekken van een Inkomensbijdrage HH-1 aan mensen met een laag inkomen die deze huishoudelijke hulp nodig hebben en dit niet (geheel) zelf kunnen betalen;
- Via de gemeentelijke collectieve aanvullende verzekering kunnen de eigen bijdragen voor maatwerkvoorzieningen gedeclareerd worden. Vanaf 2015 komt de centrale inkomensgrens te vervallen waardoor een breder doelgroep waaronder chronisch zieken en gehandicapten zich kunnen aansluiten. De nieuwe middelen WTCG / CER worden hiervoor ingezet als dekking.
Wat hebben we gedaan?
- Er hebben zich in de loop van 2015 steeds meer aanbieders aangemeld voor de raamovereenkomst. Eind 2015 stond de teller op ruim 250 aanbieders.
- Er zijn kennismakingsrondes georganiseerd tussen aanbieders en consulenten om meer zicht te krijgen op het aanbod van en het onderscheid tussen de verschillende aanbieders. Dit om cliënten naar passende aanbieders te kunnen verwijzen.
- Met het merendeel van de 4200 cliënten met HH1 of HH2 zijn gesprekken gevoerd over de benodigde schoonmaakhulp en financiële ondersteuning. We verwachten dat 30% van de cliënten de nieuwe bouwsteen 'regie op een gestructureerd huishouden' toegekend krijgt. Het andere deel van de cliënten komt in aanmerking voor de schoonmaakpakketten.
- In 2015 hebben ruim 3.900 inwoners zich aangemeld voor de collectieve zorgverzekering via de gemeente. Ruim de helft van dit aantal mensen (2.070) had een Wmo-voorziening of kwam in aanmerking voor de afgeschafte CER-regeling.
Wat hebben we niet gedaan?
Wij hebben nog niet alle cliënten over de inkomensbijdrage voor schoonmaakhulp gesproken. Deze gesprekken lopen door tot in het 1e kwartaal 2016.
672 Maatwerkvoorzieningen PGB Wmo
Doelstelling
Het persoonsgebonden budget (pgb) biedt optimale keuzevrijheid voor wanneer een voorziening in natura niet tot het gewenste resultaat kan leiden. De cliënt kan dus kiezen, onder voorwaarden, of hij/zij de zorg in natura of als pgb beschikbaar wil ontvangen.
Wat hebben we bereikt?
Klanten maken gebruik van de geboden keuzevrijheid tussen zorg in natura (zin) en een pgb. Toch blijkt dat meer mensen overstappen van een pgb naar zin, omdat de gekozen aanbieder een raamovereenkomst met de gemeente Apeldoorn heeft afgesloten.
Prestaties
- Inhoudelijk zie onder de nummers 661, 662 en 667;
- De administratieve afhandeling van de ruim 500 pgb’s worden uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Wat hebben we gedaan?
Alle cliënten zijn tijdig geïnformeerd over de hoogte van het budget tot mei 2016. De toekenningsberichten zijn aangeleverd bij de SVB.
Wat hebben we niet gedaan?
IAlle pgb-cliënten hebben een overgangsrecht tot uiterlijk 1 januari 2016. Voor cliënten die op 1 oktober 2015 nog niet opnieuw waren geïndiceerd is het overgangsrecht verlengd tot 1 mei 2016.
IV Bescherming en veiligheid
663 Opvang en beschermd wonen GGZ Wmo
Doelstelling
Deze maatwerkvoorziening wordt geleverd als de combinatie van eigen kracht, ondersteuning vanuit het persoonlijke netwerk, vrijwilligers, informele zorg en algemene voorzieningen voor de cliënt onvoldoende zijn om zijn of haar leven zelfstandig vorm te geven. Zie product 667. Op deze manier krijgen de meest kwetsbare inwoners de ondersteuning die ze nodig hebben. Ook hier geldt ‘zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig’.
Het doel is de door- en uitstroom te bevorderen, waardoor de doelgroep zo zelfstandig mogelijk kan blijven functioneren. Hiervoor is ketenregie nodig.
Bijzonder bij deze taak is dat de rol van de gemeente Apeldoorn als centrumgemeente in een aantal jaren moet worden afgebouwd. Het ‘Regionaal Kompas Oost Veluwe’, waartoe Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde en Voorst behoren, komt te vervallen. De deelnemende gemeenten hebben aangegeven op bestuurlijk niveau te willen blijven samenwerken. De nieuwe samenwerking ten aanzien van de maatwerkvoorzieningen heeft de naam “Kompas 2015” gekregen.
Wat hebben we bereikt?
In 2015 is door de vijf gemeenten een "Startnotitie" opgesteld voor de "Transformatie-agenda Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen GGZ". Aan een onderzoeksbureau is opdracht gegeven om vraag en aanbod en de ontwikkelingen binnen het beschermd wonen en de maatschappelijke opvang in kaart te brengen. Daarnaast is het gehele cliëntenbestand, in nauwe samenwerking met aanbieders, in beeld gebracht en opgeschoond.
Prestaties
- Bij alle betrokken zorgaanbieders, via een raamovereenkomst, wonen c.q. verblijf bouwstenen inkopen zodanig dat de consulent van het Wmo-loket adequate maatwerkvoorzieningen kan beschikken;
- Om de gewenste doorstroom naar ander aanbod te regelen zal een Convenant worden gesloten met de desbetreffende aanbieders over de transformatie naar meer ambulante begeleiding.
Wat hebben we gedaan?
- Middels een bestuurlijk ingerichte aanbesteding is met de aanbieders een inkoop-overeenkomst gesloten waarbij alle aanbieders hetzelfde tarief ontvangen en de concurrentie is gericht op kwaliteit en cliënt bejegening. In november zijn, in overleg met aanbieders, de tarieven gewijzigd.
- Het aantal cliënten dat beschermd woont is in beeld gebracht, het gaat in onze regio om ruim 900 mensen.
- Ook het aantal cliënten dat in de maatschappelijke opvang verblijft is in beeld gebracht, het gaat in onze regio om een groep van ruim 700 personen.
- Met de aanbieders en zorgverzekeraars is een visiedocument en een ontwikkelagenda gemaakt met de titel "Ambulantisering in de regio Oost-Veluwe en de Achterhoek".
- Zowel bestuurlijk als ambtelijk is hard gewerkt aan een tussentijdse aanpassing van de Raamovereenkomst met zorgaanbieders. Evenals aan extra Rijksbudget voor beschermd wonen. Deze inspanningen hebben een dreigende budgetoverschrijding voorkomen.
Wat hebben we niet gedaan?
Het jaar 2015 stond in het teken van de transitie, continuïteit van zorg en budgetbeheer. In 2016 komt er meer aandacht voor de transformatie gericht op de doorstroom van maatwerk naar algemene voorzieningen.
V Eigen bijdragen
667 Eigen bijdragen
Doelstelling
Eigen bijdragen heffen over alle maatwerkvoorzieningen op het maximale niveau dat landelijk mogelijk is gemaakt. Hiermee continueert de gemeente de in 2007 gekozen lijn om de sterkste schouders de zwaarste last te laten dragen.
Wat hebben we bereikt?
Voor de nieuwe voorzieningen die vanaf 1 januari 2015 onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen, is niet de maximale eigen bijdrage gevraagd. Dit om ongelijkheid tussen nieuwe cliënten en cliënten met overgangsrecht te voorkomen. En om inzicht te krijgen in de invloed
van de (hoogte) van de eigen bijdrage op de afname van ondersteuning. De beleidsontwikkeling op dit onderdeel zal in 2016 een vervolg krijgen.
Prestaties
- Het innen van de eigen bijdrage voor alle maatwerkvoorzieningen verloopt via het Centraal Administratie Kantoor (CAK) zoals dat al vanaf 2007 is geregeld;
- Ook voor cliënten Beschermd Wonen GGZ wordt de reguliere werkwijze met het CAK toegepast voor het innen van eigen bijdragen;
- Het innen van eigen bijdragen voor algemene voorzieningen zal zoveel mogelijk worden beperkt. Net zoals nu worden mensen gevraagd een bijdrage in bijvoorbeeld koffiekosten en cursusmateriaal te betalen.
Wat hebben we gedaan?
De werkwijze ‘Nieuwe bouwstenen ondersteuning’ is gedeeld met aanbieders zodat de inning van de eigen bijdrage ook daadwerkelijk plaats kan vinden. Desondanks zijn aanbieders laat met het aanleveren van gegevens zodat inning achterblijft bij de raming. Cliënten zijn over deze situatie geïnformeerd zodat zij rekening konden houden met stapeling van facturen.
Voor algemene voorzieningen worden geen eigen bijdrage geheven anders dan reguliere kosten voor materiaal en versnaperingen.
Wat hebben we niet gedaan?
Er is besloten om geen maximale eigen bijdrage te vragen voor de nieuwe taken aan cliënten, om financiële problemen bij cliënten te voorkomen. Er is besloten om geen eigen bijdrage te vragen voor Maatschappelijke Opvang.