310 Stadsbank
Onder dit product valt de verstrekking van kredieten.
Met ingang van 2015 wordt schuldhulpverlening financieel verantwoord binnen het product 614 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid.
Voor schuldhulpverlening zijn onderstaande doelstelling en prestaties afgesproken:
Doelstelling
Efficiënte (preventieve) schuldhulpverlening die zodanig wordt ingezet dat de inwoner duurzaam financieel stabiel is.
Wat hebben we bereikt?
Minder dan 5% van de mensen valt binnen vier jaar terug en dient opnieuw een aanvraag voor schuldhulpverlening in.
Prestaties
- Inwoners zijn zodanig financieel zelfredzaam, dat ze binnen vier jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling niet wederom een schuldregeling aanvragen.
Wat hebben we gedaan?
- De Stadsbank investeert in stabilisatietrajecten gericht op uitkomen met het inkomen om nieuwe schulden te voorkomen. Daarbij worden diverse vormen van ondersteuning ingezet zoals budgetbeheer (plus), budgetbegeleiding, budgetcursus, beschermingsbewind en nazorg.
- Om schulden te regelen zet de Stadsbank betalingsregelingen, schuldbemiddeling, saneringskrediet of de wettelijke schuldregeling in.
- Binnen het project beschermingsbewind is in 2015 een uitgebreide vorm van budgetbeheer ontwikkeld (Budgetbeheer plus).
- In 2015 is een nieuwe kaderstelling Integrale Schuldhulpverlening 2016-2019 vormgegeven en vastgesteld.
Wat hebben we niet gedaan?
482 Volwassenen en beroepsgerichte educatie
Doelstelling
Volwassen laaggeletterde Nederlanders en niet-inburgeringsplichtigen worden in staat gesteld om een opleiding gericht op het verbeteren van de Nederlandse taal en rekenvaardigheden te volgen bij Aventus.
Wat hebben we bereikt?
In 2015 hebben 78 inwoners van Apeldoorn een taal- en rekenopleiding in het kader van de wet Educatie Beroepsonderwijs gevolgd.
Prestaties
- Per 1 januari 2015 ontvangt gemeente Apeldoorn als contactgemeente (vergelijkbaar met rol centrumgemeente) de WEB-middelen voor de arbeidsmarktregio Stedenvierkant.
- In 2015 is het Regionaal Educatieplan vastgesteld en zijn in regionaal verband plekken ingekocht bij Aventus voor taal- en rekenopleidingen.
Wat hebben we gedaan?
- Per 1 januari 2015 ontvangt gemeente Apeldoorn als contactgemeente (vergelijkbaar met rol centrumgemeente) de WEB-middelen voor de arbeidsmarktregio Stedenvierkant.
- In 2015 is het Regionaal Educatieplan vastgesteld en zijn in regionaal verband plekken ingekocht bij Aventus voor taal- en rekenopleidingen.
610 Bijstandsverlening en inkomensvoorziening en -subsidies
Doelstelling
Zodanig efficiënt en effectief uitvoering geven aan de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG) dat alleen burgers die daar recht op hebben een uitkering ontvangen.
Wat hebben we bereikt?
Het aantal uitkeringen (BUIG) bedroeg eind 2015 3.579. Dit is een toename van 2,3% ten opzichte van ultimo 2014. In de eerste helft van het jaar steeg het aantal uitkeringen door tot 3.607 in juni. Daarna trad een lichte daling op.
De toename van het aantal mensen met een bijstandsuitkering is een landelijke ontwikkeling. Apeldoorn vergelijkt de eigen ontwikkeling met die van een aantal referentiegemeenten middels een verhoudingsgetal. Als de toename van het bestand in Apeldoorn groter is dan het gemiddelde van de referentiegemeenten dan is het verhoudingsgetal groter dan 1 en bij een grotere afname is het getal kleiner dan 1. Eind 2015 was het verhoudingsgetal 0,993 (2014: 1,016) en daarmee is de toename van het bestand in Apeldoorn lager dan gemiddeld in de referentiegemeenten.
Prestaties
Alleen inwoners die er recht op hebben, ontvangen een uitkering.
Wat hebben we gedaan?
In geheel 2015 hebben we 1.564 aanvragen voor een BUIG-uitkering in behandeling genomen, waarvan 1.364 uitkeringen (87%) na de intakeprocedure zijn toegekend. Van de 200 niet direct toegekende aanvragen zijn er 144 door het team RISC (handhaving) nader onderzocht op rechtmatigheid. Uiteindelijk zijn hiervan 83 uitkeringen alsnog toegekend.
Wat hebben we niet gedaan?
Topindicatoren
Trendanalyse
Eind 2013 is, in vergelijking met de ontwikkeling van het aantal bijstandsgerechtigden bij de referentiegemeenten, door Apeldoorn een beter resultaat gerealiseerd. In 2014 was er gedurende het gehele jaar een grotere toename van het aantal bijstandsgerechtigden gerealiseerd dan gemiddeld in de referentiegemeenten. Apeldoorn is gevoelig voor de werkgelegenheidsontwikkeling in de sterk vertegenwoordigde sectoren zorg en overheid. Juist in deze sectoren is de werkgelegenheid in 2015 in Apeldoorn afgenomen. In 2015 werd in het eerste en vierde kwartaal een beter resultaat gerealiseerd dan in de twee tussenliggende kwartalen. Uiteindelijk is ultimo 2015 de bestandstoename in Apeldoorn minder groot geweest dan in de referentiegemeenten, waardoor het verhoudingsgetal onder de 1 is uitgekomen.
611 Sociale werkvoorziening
Doelstelling
Het zodanig overeenkomen van jaarlijkse prestatieafspraken met het dagelijkse bestuur van de Felua-groep dat de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) wordt uitgevoerd conform de daarbij behorende financiële middelen.
Wat hebben we bereikt?
1.035 inwoners met een SW-indicatie waren in dienst bij Felua-groep op een passende werkplek. Sinds 1 januari 2015 kunnen er geen mensen meer in de Wsw instromen; de Wsw wordt afgebouwd. Gemeenten ontvangen het Wsw-budget op basis van de door het ministerie ingeschatte blijfkans (SE's) van de bestaande populatie. Eind 2015 was het gemiddeld aantal gerealiseerde werkplekken 942.2 SE's. Dit betekent dat het aantal werkplekken sneller is afgenomen (28,5) dan de blijfkansberekening voor 2015 aangaf. Dit heeft te maken met de uitstroom van werknemers die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken dan wel arbeidsongeschikt raken.
Prestaties
- Felua-groep voert de prestatieafspraken op de afgesproken wijze uit.
Wat hebben we gedaan?
De Felua begeleidt mensen met een afstand naar werk, naar zo regulier mogelijk werk. Het aantal mensen dat door Felua-groep extern bij werkgevers is geplaatst (individuele en groepsdetacheringen en dienstverbanden Begeleid Werken), is in 2015 40 personen hoger dan begroot. Het aantal plekken Begeleid Werken en het aantal mensen dat individueel gedetacheerd is, zijn lager dan de planning. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door het hogere aantal groepsdetacheringen.
Realisatie t/m december 2015* | Planning t/m december 2015 | Verschil t/m december 2015 | |
Aantal Wsw-plekken o.b.v. gemiddelde Blijfkans | 1252.1 | 1279.8 | -/- 27,7 |
Externe plaatsingen | |||
Aantal mensen in Begeleid Werken Wsw | 121 | 167 | -/- 46 |
Aantal mensen individuele detachering | 207 | 239 | -/- 32 |
Aantal mensen groepsdetachering | 533 | 415 | + 118 |
Totaal | 861 | 821 | + 40 |
* De cijfers zijn GR-breed en nog niet definitief. GR staat voor Gemeenschappelijke Regeling, die de gemeenten Epe, Heerde en Apeldoorn samen hebben getroffen.
Wat hebben we niet gedaan?
614 Gemeentelijk minimabeleid
Doelstelling
Waar nodig wordt het inkomen ondersteund. Het gemeentelijke minimabeleid is zodanig vormgegeven, dat iedereen in staat is om zo lang mogelijk een zelfstandig leven te leiden en maatschappelijk te participeren. Ongeacht zijn inkomen. al dan niet in combinatie met ziekte, handicap of psychosociale problemen.
Wat hebben we bereikt?
In 2015 is gestart met de uitvoering van het Sociaal Vangnet. Ruim 8.100 huishoudens hebben in 2015 gebruik gemaakt van één van de voorzieningen uit het Sociaal Vangnet. Aan in totaal 12.500 inwoners is een strippenkaart verstrekt waarvan 9.580 volwassenen en 2.950 aan kinderen. Deze laatste groep heeft in november ook een Kidskaart ontvangen. Afhankelijk van de gezinssituatie, de duur van het lage inkomen en de kosten hebben inwoners ook gebruik gemaakt van de andere regelingen uit het Sociaal Vangnet zoals Bijzondere Bijstand en Individuele Inkomenstoeslag. Speciaal voor inwoners met een lager inkomen en hoge zorgkosten zijn de mogelijkheden om deel te nemen aan de gemeentelijke Collectieve Aanvullende Zorgverzekering in het Sociaal Vangnet uitgebreid. In 2015 hebben 3.900 mensen deze verzekering afgesloten.
Prestaties
Alleen inwoners die er recht op hebben, maken gebruik van het Sociaal Vangnet.
Wat hebben we gedaan?
In de Kaderstelling van het Sociaal Vangnet is een aantal regelingen en inkomensgrenzen gewijzigd. Om de regelingen uit het Sociaal Vangnet bekend te maken onder de doelgroep is in 2015 breed gecommuniceerd met verschillende doelgroepen. Er zijn spreekuren in het Werkplein Activerium en bij maatschappelijke partners gehouden, persoonlijke brieven verstuurd en mensen zijn op de regelingen gewezen via het Stadsblad.
Wat hebben we niet gedaan?
Topindicatoren
Trendanalyse
Het aantal mensen dat een beroep op het Sociaal Vangnet heeft gedaan in 2015 is ten opzichte van de voorgaande jaren hoger, maar het is lager dan is ingeschat bij het opstellen van de Kaderstelling. In de komende jaren wordt een groter beroep verwacht op de Bijzondere Bijstand voor woninginrichting door de toename van het aantal statushouders. Daarnaast blijft het beroep op de Bijzondere Bijstand voor de vergoeding van de kosten van beschermingsbewind toenemen.
623 Reïntegratie- en participatievoorzieningen Participatiewet
Doelstelling
In samenwerking met ondernemers en onderwijs en overheid willen we de kansen op de arbeidsmarkt zodanig laten toenemen dat:
- Wie kan werken, werkt naar vermogen;
- Wie niet kan werken, levert een maatschappelijke bijdrage.
Wat hebben we bereikt?
In 2015 zijn in totaal 672 mensen naar (deeltijd) werk bemiddeld. Hiervan zijn 502 mensen met een uitkering uitgestroomd naar fulltime werk. 72 mensen zijn tijdens de aanvraagperiode (vanuit de screening) bemiddeld naar werk zonder dat er een beroep werd gedaan op een uitkering. Daarnaast zijn 98 mensen via Direct actief bemiddeld naar parttime werk.
Voor inwoners die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben en voor wie re-integreren op de arbeidsmarkt nog niet aan de orde is, is het doel om deze mensen actief mee te laten doen in de samenleving. In 2015 hebben in totaal 621 inwoners een maatschappelijke bijdrage geleverd, bijvoorbeeld op een Talentplek.
Prestaties
- Beperken instroom uitkeringsgerechtigden en verhoging gedeeltelijk en volledige uitstroom naar werk;
- Verhoging aantal uitkeringsgerechtigden dat maatschappelijk actief is;
- Minder uitkeringsgerechtigden zonder startkwalificatie;
- Meer uitkeringsgerechtigden met een arbeidshandicap aan het werk;
- Tenminste 5% van de opdrachtsom bij gemeentelijke bestedingen wordt besteed aan banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt;
- Meer uitkeringsgerechtigden worden gecoacht in het doorontwikkelen of behoud van hun bedrijf.
Wat hebben we gedaan?
Via het Werkplein Activerium is gericht dienstverlening aangeboden om (gedeeltelijke) uitstroom naar werk of maatschappelijke participatie te realiseren. Het ingezette dienstverleningsconcept betreft o.a. Direct Actief en Kansrijk. Voor jongeren wordt als zij niet zelf in staat zijn om naar onderwijs en/of werk te gaan, het instrument Kansrijk (een variant van Direct Actief) ingezet. Is de afstand tot werk te groot, dan wordt ingezet op maatschappelijke deelname, onder meer met het project Talent.
Wat hebben we niet gedaan?
Topindicatoren
Trendanalyse
Waren er in 2013 nog 3.287 bijstandsgerechtigden, in 2014 was dit inmiddels gestegen naar 3.500, een toename van 6,5 procent. In 2015 is nog wel een stijging waar te nemen maar in veel mindere mate dan in 2014. Het aantal bijstandsgerechtigden ultimo 2015 kwam uit op 3.579, een toename met 2,3 procent. De stijging in 2014 werd onder meer veroorzaakt door een, eenmalige, lagere uitstroom naar werk. In 2015 is de bemiddeling naar werk gestegen ten opzichte van 2014, van 602 naar 672.Ook het aantal bijstandsgerechtigden dat een maatschappelijke bijdrage levert is toegenomen, van 554 in 2014 naar 621 in 2015.
650 Kinderopvang
Doelstelling
De gemeente verstrekt een toeslag zoals vastgesteld in de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang 2013.
Wat hebben we bereikt?
Er zijn 124 aanvragen toegewezen, 5 afgewezen en 4 in behandeling.
Wat hebben we gedaan?
De verstrekking van de toeslag kinderopvang is uitgevoerd conform de regeling.
Wat hebben we niet gedaan?