420 Basisonderwijs, excl. onderwijshuisvesting (openb en bijz)
Doelstelling:
Kwalitatief goed onderwijs bieden in de wijken en dorpen binnen de gemeente Apeldoorn, zodanig dat iedereen kansen krijgt om zicht te ontwikkelen. Hiertoe wordt de samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen geïntensiveerd.
Wat hebben we bereikt?
Apeldoorn kent kwalitatief goed basis en voortgezet onderwijs. Ook is er voldoende keuzevrijheid qua onderwijsstromen. De samenwerking tussen de scholen en de voorschoolse voorzieningen is goed zodat iedereen kansen krijgt om zicht te ontwikkelen.
Prestaties
- Met de schoolbesturen wordt een Lokale Educatieve agenda opgesteld met afspraken over onder meer aansluiting passend onderwijs, onderwijshuisvesting, integrale kindcentra en onderwijs aan asielzoekers en statushouders;
- Met schoolbesturen worden afspraken gemaakt over informatie, advies en doorverwijzing in het kader van passend onderwijs en jeugdzorg;
- De doorgaande leerlijn tussen scholen richting de arbeidsmarkt wordt gestimuleerd in de projecten Stagestad en het Techniekpact;
- Er wordt ingezet op maximale toegankelijkheid (nabijheid) van basisonderwijs, in het bijzonder in de dorpen.
Wat hebben we gedaan?
Met de schoolbesturen is een Meerjaren Uitvoeringsagenda opgesteld. Bovendien vindt er structureel overleg plaats via de Lokale Educatieve Agenda (LEA).
Wat hebben we niet gedaan?
421 Basis-, speciaal-, en voortgezet onderwijs, onderwijshuisves
Doelstelling:
Voldoende en kwaliteitsvolle onderwijshuisvesting bieden ten behoeve van een inspirerende leeromgeving. Zodanig dat er een evenwichtige spreiding van de scholen over de wijken blijft.
De kwaliteit van de gebouwen richt zich in het bijzonder op het in stand houden van de kwaliteit van de scholen via renovatie of vervangende huisvesting. De gemeente heeft hierbij een gedeelde verantwoordelijkheid met schoolbesturen. De rol van de schoolbesturen bij onderwijshuisvesting neemt toe door decentralisatie van het buitenonderhoud.
Wat hebben we bereikt?
Apeldoorn heeft een goed en breed aanbod van scholen. In een aantal gevallen gaat de keuze voor concentratie (bijvoorbeeld De Gong en het WEB) boven die voor kleinere locaties. In 2015 is De Kakelhof gesloten. Deze school in Hoenderloo bleek helaas niet meer open te houden. De inzet blijft om ook juist in dorpen de scholen open te houden.
Prestaties
- Voldoende onderwijsvoorzieningen bieden en onderhouden;
- Gymnastieklokalen bieden en in stand houden;
- Renovatie van ongeveer 20 gymnastiekaccommodaties die meer dan 40 jaar oud zijn;
- Leerlingenprognoses opstellen waarmee inzicht wordt verkregen in de spreiding van voorzieningen.
Wat hebben we gedaan?
Er is een uitvoeringsagenda Educatie opgesteld en een Lokale Educatieve Agenda vormgegeven. Deze gaat in op onderwijs voor asielzoekers/statushouders, de ontwikkeling van integrale kindcentra en de afstemming tussen jeugdzorg en passend onderwijs.
Tevens is een Integraal Huisvestingsprogramma 2016-2019 gemaakt, op basis van de leerlingenprognoses. Daarnaast is de nieuwbouw van De Diamant en het Web uitgevoerd en zijn er renovatieplannen voor 20 gymzalen ontwikkeld.
Wat hebben we niet gedaan?
480 Overige onderwijsaangelegenheden
Doelstelling
Doelstelling onderwijskansen:
Wij willen de jeugd voldoende onderwijskansen bieden, zodanig dat stagnaties in de doorlopende leerlijn worden tegengegaan.
Doelstelling onderwijsdeelname:
Wij willen dat ieder kind tot 18 jaar deelneemt aan het onderwijs en de school regelmatig bezoekt. Wij doen dit zodanig dat:
- Zoveel mogelijk jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie behalen en daardoor hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten;
- Voortijdige schoolverlaters worden toe- of teruggeleid naar een opleiding en/of naar werk. Of, waar nodig, naar passende zorg.
Wat hebben we bereikt?
Op voorschoolse voorzieningen hebben kinderen extra begeleiding gekregen in taal en rekenen. Hierdoor is de start op het basisonderwijs vergemakkelijkt.
Het aantal voortijdig schoolverlaters is in 2015 licht gestegen. Op dit punt hebben we niet onze doelstellingen bereikt.
De meldingsbereidheid van verzuim is toegenomen. Dit is positief, maar leidt ook tot meer casussen. Gekoppeld aan een afname van de formatie betekent dit dat er meer wordt gericht op de wettelijke taken en minder op preventie en nazorg.
Prestaties
Prestaties onderwijskansen:
- Het leveren van een toereikend aanbod van voorscholen;
- Het vergroten van deskundigheid van pedagogische medewerkers van voorscholen zodat zij in staat zijn achterstanden te signaleren en passende leermethoden te bieden;
- Het realiseren van een doorgaande lijn tussen voorschool en basisschool;
- Het inrichten en uitbreiden van intensieve taalklassen voorzieningen verlengde schooltijd.
Prestaties onderwijsdeelname:
- Het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim;
- Het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten;
- Het terugleiden van jongeren naar onderwijs of arbeidsmarkt;
- Het onder voorwaarden bekostigen van vervoer van en naar school.
Wat hebben we gedaan?
Om onderwijskansen te bevorderen wordt beleid gevoerd op onderwijsachterstand. Er wordt daarbij ingezet op het ontwikkelen van taal en rekenen en het vergroten van de ouderbetrokkenheid.
Om de onderwijsdeelname te bevorderen hebben leerplichtambtenaren bij leerlingen tot 18 jaar, ruim 2.000 interventies gepleegd. Om te bevorderen dat jongeren een startkwalificatie halen heeft het Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) bij leerlingen boven de 18 jaar, ruim 1.400 interventies gepleegd. Er wordt hiervoor goed samengewerkt met het onderwijsveld, met wie onder meer de "Integrale Sluitende Aanpak" (ISA) is ontwikkeld. Het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV'ers) stagneert, waar het eerder afnam. We onderzoeken de mogelijkheden om onze aanpak te intensiveren.
Er zijn in 2015 circa 700 jongeren ondersteund door middel van (aangepast) vervoer van en naar school. Onze inzet is om dit aantal, waar mogelijk, te verminderen door in te zetten op bijvoorbeeld openbaar vervoer en de fiets.
Wat hebben we niet gedaan?
Topindicatoren
Trendanalyse
530 Sport (schoolzwemmen)
Doelstelling
Wij willen kwetsbare en hulpbehoevende kinderen in het speciaal onderwijs voldoende kansen bieden voor bewegingsonderwijs. Daarom stellen wij deze kinderen in de gelegenheid om deel te nemen aan schoolzwemmen.
Wat hebben we bereikt?
Kinderen in het speciaal onderwijs hebben we de kans op schoolzwemmen geboden. Voor veel van hen is dit een hele goede manier om te bewegen en zelfvertrouwen op te doen.
Prestaties
- Schoolzwemmen mogelijk maken voor de meest kwetsbare en hulpbehoevende kinderen in het speciaal onderwijs door financiële bijdragen.
Wat hebben we gedaan?
Door middel van een financiële bijdrage aan de exploitatie van het zwembad in 't Kristal blijft zwemmen binnen het speciaal onderwijs mogelijk.
Wat hebben we niet gedaan?
650 Kinderopvang (peuterspeelzaalwerk)
Doelstelling
Wij streven naar goede voorzieningen voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Zodanig dat wordt voldaan aan de wettelijk gestelde kwaliteitseisen.
Wat hebben we bereikt?
De locaties voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk voldoen aan de wettelijke eisen.
Prestaties
- Een up-to-date Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk (LRKP);
- Risicogestuurd toezicht: meer waar nodig, minder waar mogelijk;
- Jaarlijkse inspectie van de geregistreerde voorzieningen;
- Aanpassing gemeentelijk handhavingsbeleid aan wijziging wet- en regelgeving.
Wat hebben we gedaan?
Ook in 2015 heeft de GGD de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk gecontroleerd op de kwaliteitseisen. Waar nodig zijn er sancties opgelegd.
Wat hebben we niet gedaan?
670 Algemene voorzieningen jeugd
Doelstelling
Wij willen jeugdige inwoners kansen geven om mee te doen, eventueel met enige ondersteuning. Wij willen kwetsbare jeugdige inwoners een vangnet bieden. Wij doen dit zodanig dat de voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn (geen beschikking nodig).
Wat hebben we bereikt?
We hebben ook in 2015 een breed aanbod aan vrij toegankelijke voorzieningen voor kinderen en jongeren geboden. In de evaluatie van JUMP zijn deze positief gewaardeerd.
Prestaties
- Faciliteren van mogelijkheden voor ontmoeting en ontspanning;
- Stimuleren van vrijwillige inzet voor en door jeugd en jongeren;
- Het begeleiden, ondersteunen en opvangen van dakloze en/of kwetsbare jongeren zodat zij weer actief kunnen deelnemen aan de maatschappij;
- Verminderen van jeugdoverlast door hinder van (risico)jongeren en jeugdgroepen door de inzet van jongerenwerkers op straat;
- Voorkomen van jeugdprostitutie en seksuele uitbuiting van jongeren door verstrekken van informatie, advies op scholen en delen van kennis waardoor signalering toeneemt.
Wat hebben we gedaan?
We hebben onze preventie op peil gehouden. De weggevallen middelen van het Stadscontract hebben we gecompenseerd met budgetten vanuit de jeugdzorg. Ook is een belangrijk deel van de innovatiegelden binnen de jeugdzorg ingezet op preventie. Belangrijke onderdelen van het aanbod zijn ondersteuning bij (v)echtscheidingen en weerbaarheidstrainingen. Dit naast de al jaren succesvolle projecten zoals Homestart en Doorstart.
Wat hebben we niet gedaan?
671 Eerste lijnsloket jeugd
Doelstelling
Wij ondersteunen inwoners bij het gezond en veilig opvoeden en opgroeien van hun kinderen zodanig dat:
- Preventie voorop staat;
- Waar mogelijk lichte zorg wordt geboden en waar nodig zware zorg.
Wat hebben we bereikt?
Per 1 januari 2015 is het CJG de toegangspoort naar jeugdzorg. Dit naast de al langer uitgevoerde lichtere opvoedingsondersteuning. Het jaar is benut om de samenwerking met het onderwijs en de huisartsen te versterken.
Prestaties
- Oprichten van de Stichting CJG die beslist over recht op niet-vrij toegankelijke zorg en toeleiding richting juridisch kader en jeugdzorg plus;
- Het geven van informatie en advies aan opvoeders en jongeren op de 4 inlooppunten;
- Zorgen voor een adequaat aanbod aan lichte opvoedingsondersteuning in de wijken;
- Verbinden van de preventieve zorg met de voorschoolse voorzieningen en het onderwijs;
- Vroegtijdige signalering van zorgen rondom kinderen en jongeren (verwijsindex);
- Het invoeren van een nieuwe methode van werken waarbij zorgen voor de afstemming in ondersteuning en hulpverlening kan plaatsvinden: één kind/gezin, één plan.
Wat hebben we gedaan?
Er zijn circa 4.000 jongeren geholpen in de jeugdzorg. Daarnaast zijn er circa 1.500 vragen voor lichtere opvoedingsondersteuning behandeld.
Wat hebben we niet gedaan?
Topindicatoren
Trendanalyse
De cliënttevredenheid is in 2015 gemeten op een 7,8. We hopen deze hoge cliënttevredenheid vast te houden.
672 Individuele voorzieningen PGB jeugd
Hierin worden alle persoonsgebonden budgetten (pgb’s) benoemd die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. Pgb’s lopen via de Sociale Verzekeringsbank via trekkingsrecht.
Er is nog niet voldoende zicht op de ontwikkeling van het aantal pgb’s. Bestaande pgb’s blijven gedurende maximaal 1 jaar nog onder dezelfde voorwaarden bestaan.
Doelstelling
Kinderen en gezinnen ontvangen de hulp die past bij hun gezinssituatie.
Wat hebben we bereikt?
Cliënten die verzoeken om de zorg via een pgb te regelen, krijgen hiervoor de benodigde beschikking.
Prestaties
- Verstrekken van pgb’s wanneer er geen zorg in natura kan zijn;
- Adequate wijze van gegevensuitwisseling met de sociale verzekeringsbank om fraude te voorkomen.
Wat hebben we gedaan?
Wij hebben hiervoor gesprekken gevoerd met ouders en jongeren en beoordeeld of zij in staat zijn om een pgb te kunnen voeren. Op basis hiervan hebben we de benodigde beschikkingen verleend.
Wat hebben we niet gedaan?
682 Individuele voorzieningen jeugdzorg
Deze functie bevat de individuele voorzieningen in natura. Het betreft alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele voorziening worden aangemerkt. Dit zijn vormen van jeugd- en opvoedhulp, jeugd-ggz, zorg aan kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking, begeleiding, persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf voor de doelgroep 18- en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).
Doelstelling
Waar kinderen niet gezond en veilig opgroeien bieden wij adequate ondersteuning zodanig dat de situatie hanteerbaar wordt voor de jeugdige en het gezin.
Wat hebben we bereikt?
Cliënten met een hulpvraag hebben passende ondersteuning gekregen, die is vastgelegd in een beschikking. Om keuzevrijheid te bieden hebben wij via raamovereenkomsten ruim 200 aanbieders gecontracteerd om de benodigde zorg te kunnen leveren.
Prestaties
- Zorgen voor een adequaat aanbod aan jeugdhulp en voorzieningen (spoedeisende zorg, Veilig Thuis, voortgezette diagnostiek, jeugdbescherming/reclassering);
- Voorzien in een voldoende aanbod aan plaatsen in jeugd GGZ, VG en jeugdzorgplus;
- Goede samenwerkingsafspraken met Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en gecertificeerde instellingen;
- Voorzien in een adequate wijze van gegevensuitwisseling.
Wat hebben we gedaan?
Wij hebben voor circa 4.000 kinderen en jongeren beschikkingen afgegeven. Wij zorgen voor voldoende voorzieningen in bijvoorbeeld de jeugd GGD en jeudgzorgplus. Daarnaast werken we samen met Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en de gecertificeerde instellingen.
Wat hebben we niet gedaan?
De benodigde gegevens worden uitgewisseld, waarbij we ons houden aan de wettelijk bepaalde regels omtrent privacy. De uitwisseling kan nog verder worden geautomatiseerd om kosten te besparen.
683 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd
Deze functie omvat alle uitgaven die worden gedaan om de veiligheid van het kind te verbeteren en de uitgaven aan opvang, voor zover ze de doelgroep 18- betreffen. Dit laatste gaat om bijvoorbeeld maatschappelijke opvang, huiselijk geweld, regionale instellingen beschermd wonen (RIBW’s) en programma’s omtrent verslaving (voor zover het de doelgroep 18- betreft). Dit zijn dure vormen van zorg met bijbehorende financiële risico’s.
Doelstelling
Zorgen dat kinderen gezond en veilig opgroeien en niet worden belemmerd in hun ontwikkeling en voorkomen dat jongeren voor hun omgeving of zichzelf een gevaar vormen.
Wat hebben we bereikt?
In 2015 hebben we € 0,5 miljoen minder besteed op dit product door snel en efficiënt te werken. Langdurige zorgtrajecten werden hiermee voorkomen. We zien dat het aantal ondertoezichtstellingen (OTS'en) afneemt en ook het aantal dwangtrajecten daalt. Daarentegen stijgen de (lichtere) drangtrajecten.
Prestaties
- Bieden van begeleiding aan jongeren met meervoudige problemen;
- Voorzien in een voldoende en adequaat aanbod.
Wat hebben we gedaan?
Wij hebben geïnvesteerd in ons eerstelijnsloket (CJG) zodat de medewerkers hier de juiste zorg toewijzen. Ook werken we samen met partners zoals Jeugdbescherming Gelderland.
Wat hebben we niet gedaan?
Wij willen het aanbod van woonruimte (met of zonder begeleiding) verder uitbreiden om zo de inzet van residentiële voorzieningen te beperken.
715 Gezondheidszorg jeugd
Doelstelling
Voorkomen en vroegtijdig opsporen van gezondheidsproblemen van jongeren en hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Er is een pilot gestart om te komen tot integrale Jeugdgezondheidszorg (iJGZ), waarbij de knip die bij 4 jaar ligt wordt opgeheven. De resultaten worden in 2015 bekend. De raad heeft een motie aangenomen waarmee zij oproept de iJGZ zo spoedig mogelijk binnen de Stichting CJG onder te brengen.
Wat hebben we bereikt?
De afgesproken taken zijn uitgevoerd. Het gaat hier onder meer om advisering aan ouders, informatie en advies op scholen en de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma.
Prestaties
- Voldoende aanbod van voorzieningen op het gebied van jeugdgezondheidszorg (JGZ);
- Eén uitvoeringsorganisatie voor de integrale JGZ 0-19;
- Gedifferentieerd aanbod JGZ, aansluitend bij de vraag van cliënten.
Wat hebben we gedaan?
De pilot voor de Integrale Jeugdgezondheidszorg is in 2015 afgerond. Hoewel hiermee de "knip" tussen 0-4 en 5-19 is verkleind, is wederom duidelijk geworden dat aansturing vanuit het CJG de goede weg is. Om vroegsignalering en een integrale aanpak te realiseren. Hiertoe zijn in 2015 gesprekken gevoerd met de GGD en met Verian. Dit proces wordt in 2016 doorgezet met als doel de jeugdgezondheidszorg per 1 januari 2017 onder te brengen bij het CJG. Of dit lukt is mede afhankelijk van de frictiekosten die dit met zich meebrengt.
Wat hebben we niet gedaan?