210 Wegen, straten, pleinen en verkeersmaatregelen
Doelstelling
In stand houden basiskwaliteit verharde infrastructuur met betrekking tot functionaliteit, veiligheid en uitstraling en financieel houdbaar voor de lange termijn.
Kwaliteitsniveau | 2011 | 2013 | 2015 (streefcijfer) | 2015 |
---|---|---|---|---|
A (goed) | 79,4 % | 75,5 % | 76,5 % | 80% |
B (voldoende) | 10,6 % | 13,6 % | 13,5 % | 7% |
C (matig, binnen 2 jr ingrijpen) | 1,1 % | 2,6 % | 2,5 % | 1% |
D (slecht, direct ingrijpen) | 8,9 % | 8,3 % | 7,5 % | 12% |
Totaal | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100% |
Werkvoorraad C+D | 10,0 % | 10,9 % | 10,5 % | 13% |
Ideale werkvoorraad | 4-6 % | 4-6 % | 4-6 % | 4-6% |
Wat hebben we bereikt?
In het voorjaar van 2015 was de kwaliteit van 80% van de asfaltwegen goed. Dat was 4,5% meer dan in 2013. Maar ook het aantal weggedeelten waar direct onderhoud nodig was, was groter geworden. Van 8,3% in 2013 tot 12% in 2015. U ziet in de tabel hierboven dat de werkvoorraad nog niet afneemt. We verwachten dat dat in 2017 wel gebeurt. Dan hebben we al het geld van de provincie gebruikt om de werkvoorraad te verminderen.
Prestaties
<Voeg hier per per prestatie (kopje) een korte tekst toe>
Wat hebben we gedaan?
Wegen
Op drie projecten na hebben we het Uitvoeringsprogramma Wegen 2015 helemaal uitgevoerd. Daarmee hebben we een deel van de achterstand in het onderhoud van de wegen weggewerkt. Dat konden we vooral doen dankzij een bijdrage van € 5 miljoen van de provincie. Die investeringsimpuls krijgen we voor de jaren 2014 - 2018. In 2015 hebben we € 2,5 miljoen hiervan gekregen en ook uitgegeven.
Onkruidbestrijding
We zijn de procedure begonnen voor de aanbesteding van een andere manier om onkruid op verhardingen te bestrijden. Die is nodig omdat het vanaf 1 maart 2016 verboden is Glyfosaat te gebruiken. We gaan ervan uit dat we de extra kosten van de nieuwe manier binnen de begroting kunnen opvangen door andere prioriteiten te stellen.
Wat hebben we niet voor gedaan?
De drie projecten die we in 2015 niet hebben uitgevoerd zijn het groot onderhoud aan de Badhuisweg, de Henri Dunantlaan en de rotonde Jachtlaan/PWA-laan. We voeren dit begin 2016 uit.
Topindicatoren
Trendanalyse
Met de toename van wegen waarvan de kwaliteit goed is en het verder teruglopen van de onderhoudsachterstand lijkt een stabilisatie van het rapportcijfer reëel.
212 Verkeersmaatregelen, openbaar vervoer en parkeren
Doelstelling
Toekomstbestendig functionerend infranetwerk voor auto, fiets en OV met verknoping en bovenlokale aansluitingen (verwijzing naar verkeersvisie).
Goede bereikbaarheid van de binnenstad voor auto, fiets, OV en parkeervoorzieningen
Beheersen effecten van mobiliteit m.b.t. verkeersveiligheid, parkeeroverlast en mobiliteitsmanagement.
Wat hebben we bereikt?
- We hebben een plan gemaakt om de Reserve Bereikbaarheid Binnenstad opnieuw te bepalen. We leggen de uitwerking van het plan in 2016 aan u voor in de vorm van een notitie.
- We hebben alle andere doelstellingen voor 2015 gerealiseerd, met uitzondering van die voor de openbaar vervoerverbinding Arnhem-Apeldoorn.
Prestaties
- Maatregelen ter verbetering doorstroming auto:
Lopende projecten zijn: verdubbeling van de Zutphensestraat, verdubbeling van de Laan van Malkenschoten (tussen Oude Apeldoornseweg en Paramariboweg) en de reconstructie van de Arnhemseweg.
- Nieuwe verkeersvisie:
Dit is een uitvloeisel van het bestuursakkoord "Door!"
- Maatregelen ivm teruglopende parkeeropbrengsten
Dit heeft een negatieve invloed op het saldo van de Reserve Bereikbaarheid Binnenstad, waarbinnen alle inkomsten en uitgaven van de parkeersector samen komen. Oplossingsrichtingen worden uitgewerkt.Teruglopende opbrengsten worden deels opgevangen door incidentele meevallers en het zuinig omgaan met regulier onderhoud. Voor de langere termijn wordt onderzocht hoe de bedrijfsvoering en de aansluiting met de markt kunnen verbeteren.
- Participereren in planvorming andere overheden:
Dit betreft de aanpak van de A1 en de leefbaarheidsproblemen van de N786 bij Loenen.
- Fietsdoorstroomassen:
Realisatie deel van de fietsdoorstroomas tussen het centrum en Ugchelen. (Ugchelseweg).
- Verbetering openbaar vervoer:
In 2015 komt er een snelle busverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn. Tevens worden de mogelijkheden verkend van nieuwe stations op de lijn Apeldoorn-Amersfoort. Verder speelt het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) met mogelijke consequenties voor Apeldoorn.
- Verknopingsmaatregelen:
Verruiming capaciteit van de fietsenstalling aan de zuidzijde van station.
- Verkeersplan binnenstad:
Diverse maatregelen voor doorstroming autoverkeer, fietsbereikbaarheid en fietsparkeren.
- Efficiencyverbetering parkeren door digitalisering
- Verkeersveiligheidsmaatregelen en gedragsbeïnvloeding
Snelheidsremmende - en verkeersveiligheidsmaatregelen, zoveel mogelijk gekoppeld aan asfaltonderhoud. Op gebied van gedragsbeïnvloeding gaat het om doelgroepgerichte acties.
- Aanpak parkeeroverlast woonwijken:
Gaat om maatwerk voor de locaties waar overlast wordt ervaren. Lopende projecten in dit kader zijn Kruisvoorde, Zuiderlaan en Vondellaan. In 2015 wordt de parkeeroverlast aan de zuidzijde van het station aangepakt.
Nieuwe ontwikkelingen:
Verlaging taakstelling parkeren
De in het Bestuursakkoord opgenomen verlaging van de bezuinigingstaakstelling op parkeren met
€ 250.000 structureel hebben wij gehandhaafd. Voor de meerjarendoorrekening van de reserve Bereikbaarheid Binnenstad verwijzen wij u naar de bijlage van deze MPB.
BROA 11.0 Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisportcentrum
Dit project betreft het verdubbelen van de Zutphensestraat en de aanpassing van kruispunten.
In 2014 is gestart met de uitvoering van de werkzaamheden voor de verdubbeling van de Zutphensestraat, incl. kruising met Laan van Erica en Laan van Osseveld. In 2015 zal het project worden afgerond.
Wat hebben we gedaan?
Nieuwe verkeersvisie
We zijn begonnen met de uitwerking van een nieuwe verkeersvisie. We doen dat in overleg met de dorps- en wijkraden. We hebben eerst een nota (koersnota) gemaakt om te bepalen:
- welke ambities we voor de komende 20 jaar hebben;
- welke koers we varen om te komen tot de verkeersvisie.
U krijgt de verkeersvisie in het voorjaar van 2016.
Doorstroming
- We hebben de Zutphensestraat verbreed van 2 naar 4 rijstroken.
- We hebben de Laan van Malkenschoten (tussen de Oude Apeldoornseweg en Paramariboweg) verbreed van 2 naar 4 rijstroken.
- We hebben de Arnhemseweg opnieuw ingericht.
- We hebben de kruising Wilhelmina Druckerstraat/Vosselmanstraat aangepast. Daardoor kan het verkeer op de binnenstadsring daar beter doorrijden.
Parkeren
- We hebben in juli de tarieven voor de parkeergarages aangepast. Daarmee vangen we het teruglopen van de parkeeropbrengsten op en willen we het gebruik van de parkeergarages bevorderen. In september hebben we u laten weten dat er een forse structurele correctie nodig is om de Reserve Bereikbaarheid Binnenstad goed te laten functioneren. We hebben ook een voorstel gemaakt om ervoor te zorgen dat er weer genoeg geld zit in de Reserve. U vindt dat terug in de voorjaarsnota 2016.
- We hebben de tariefzones en de gebieden voor betaald parkeren eenvoudiger gemaakt;
- We hebben het proces voor de behandeling van parkeervergunningen verder gedigitaliseerd. We gaan daar ook in 2016 nog mee door;
- We hebben een aantal projecten uitgevoerd om overlast van geparkeerde auto's in woonwijken te voorkomen: In alle gevallen zoeken we samen met betrokkenen naar de beste manier om overlast te voorkomen of ten minste te beperken van auto's die net buiten de betaalzones worden geparkeerd. Het gaat om deze projecten:
- We hebben de projecten Vondellaan en Zuiderlaan uitgevoerd. Iedereen is daar tevreden over;
- Ook het project Kruisvoorde is klaar, maar daar konden we het helaas niet met de bewoners eens worden over een oplossing. Daar is de situatie dus gebleven zoals hij was;
- We hebben in de Veldhuisstraat en de omgeving van die straat zones ingesteld waar voor de bewoners de verplichting geldt om een parkeervergunning te hebben.
- We zijn begonnen met projecten Station Zuid en Wapenrustlaan en omgeving. Die projecten zijn in 2016 klaar.
Fietsers en voetgangers
- We hebben een deel van de fietsdoorstroomas aangelegd. Het gaat om het deel van de Ugchelseweg tussen de Jachtlaan en de Laan van Westenenk.
- We hebben het aantal plaatsen in de fietsenstalling aan de zuidkant van het station (bij Aventus) uitgebreid.
- We hebben borden geplaatst die aangeven waar je in de binnenstad fietsenstallingen kunt vinden.
- We hebben nieuwe bestrating aangelegd in grote delen van het voetgangersgebied in de binnenstad.
- We zijn begonnen met de aanleg van een veiliger fietspad in Molenstraat Centrum. Fietsers hoeven dan niet meer op de rijbaan te rijden.
- We hebben in samenwerking met de Stedendriehoek verder gewerkt aan realisering van de fietssnelweg Apeldoorn-Deventer.
Veiligheid
- We hebben werkzaamheden aan de Amersfoorsteweg en Anklaarseweg uitgevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten.
- We hebben alles voorbereid voor de aanleg van oversteekplaatsen voor fietsers bij de kruisingen Zwolseweg/Papegaaiweg en Zwolseweg/Elburgerweg. We beginnen in maart 2016 met de uitvoering daarvan.
- We hebben ongeveer 50 paaltjes in fietspaden op de fietsdoorstroomassen weggehaald of veiliger geplaatst. We gaan daarmee door in 2016.
Wegen van andere overheden
We doen actief mee in projectgroepen die zich bezighouden met verbreding van de A1 en de verkeersproblematiek rondom de N786. Over de N786 hebben we ook een sessie in de PMA georganiseerd om te horen hoe verschillende partijen daarover denken.
Wat hebben we niet gedaan?
We konden nog geen besluit nemen over een snellere openbaar vervoerverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem. We hebben wel diverse opties daarvoor besproken met de provincie.
We hebben nog geen onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor de komst van een nieuw treinstation op de lijn Apeldoorn-Amersfoort (Apeldoorn West). Dit is iets voor de langere termijn.
Topindicatoren
Trendanalyse
We kunnen u geen beeld geven van het verloop van deze twee indicatoren in 2015. We evalueren de gegevens om het jaar. We hebben dat in 2014 gedaan en doen het dus weer in 2016. We hebben hiervoor gekozen omdat een meting ook in het jaar erna nog representatief is. De rapportcijfers van onze inwoners veranderen namelijk niet veel in de tijd. Bovendien besparen we kosten als we de evaluatie niet elk jaar uitvoeren.
550 Natuurbescherming, openbaar groen en recreatieve voorzieningen
Doelstelling
Een robuust netwerk van groen en beken met goede verbindingen tussen stad en landschap en met behoud en versterking biodiversiteit, landschap en cultuurhistorische waarden. Nabijheid van voldoende groen en speelruimte in de directe woonomgeving en versterken aanbod groen en water in de binnenstad. (verwijzing naar groene mal)
In stand houden basiskwaliteit en die financieel houdbaar is op de lange termijn met een groeiende betrokkenheid van bewoners en bedrijven.
Wat hebben we bereikt?
We hebben op alle onderdelen veel bereikt.
- We hebben natuur, recreatie en duurzaam waterbeheer meer ruimte gegeven door beken boven de grond te halen.
- Weteringse Broek is bijna klaar. We hebben alle projecten uitgevoerd die we hadden afgesproken met de gemeente Voorst en Waterschap Vallei en Veluwe. Die twee organisaties hebben ook hun deel gedaan. Het gaat om de aanleg van nieuwe natuur en fiets- en wandelverbindingen.
- Park Zuidbroek is bijna klaar. Inwoners van Zuidbroek en groene organisaties maken heel veel gebruik van het park.
- We hebben de fietspaden en het groen op de route vanuit De Maten tot de tunnel Elsbosweg verbeterd. We hebben ook een klompenpad van 11 km aangelegd in Loenen. Dat waren de eerste uitgaven van de € 2,5 miljoen die we hebben voor projecten aan de randen van de stad (robuuste investeringsimpuls). De andere projecten voeren we in 2016 en 2017 uit.
- We hebben de eerste projecten uitgevoerd om de binnenstad groener te maken. Een van die projecten is het tijdelijke park Haven-Centrum. Bewoners uit de buurt zijn blij met dat park.
- We merken dat bewoners erg betrokken zijn bij het groen en er veel waardering voor hebben. Dat zien we onder meer aan het grote aantal activiteiten dat ze er organiseren. Dat aantal is gegroeid van 180 in 2014 naar 220 in 2015. We zien het ook aan de resultaten van een enquête die we deden om te zien hoe tevreden de bewoners zijn over het park.
- We merken dat bewoners erg betrokken zijn bij het groen en er veel waardering voor hebben. Dat zien we onder meer aan het grote aantal participatie-activiteiten. Dat aantal is gegroeid van 180 in 2014 naar 220 in 2015. We zien het ook aan de resultaten van een enquête die we deden om te zien hoe tevreden de bewoners zijn over het groen en de parken. Ze geven in die enquête ook aan dat er wat minder zwerfvuil en wat meer kleur en fleur in mag.
Prestaties
- Versterken verbindingen stad-stadsranden
Realiseren van aantrekkelijkere en beter verbonden wandel- en fietsroutes
- Versterken groene gebieden
Gebiedsmatige aanpak Weteringse Broek en Landgoed Woudhuis in samenwerking met partijen gericht op kansen voor natuur, recreatie en lokale economie.
- uitvoering bekenprogramma
Gebeurt in samenwerking met Waterschap. Trajecten die in ontwikkeling zijn o.a. Orderbeek e.a.
- Groen op tijdelijke gronden
Diverse initiatieven voor groen, natuur en biomassa.
- Toekomst bossen en landgoederen
Verkenning naar samenwerkingsmogelijkheden die gebruik en exploitatie verbeteren.
- groeninrichting nieuwe woongebieden
- stimulering natuurlijke speelomgevingen
- vergroeningsprojecten binnenstad
Nieuwe ontwikkelingen:
Verhoging bijdrage dierenasiel
Sinds 2010 is de zorg voor zwerfdieren (een wettelijke taak) uitbesteed aan Stichting Dierenasiel Kuipershoek, opgenomen in een regiocontract (stedendriehoek). De Dierenbescherming, waar de Kuipershoek onder valt, geeft aan dat de vergoeding, gebaseerd op een bijdrage van € 0,70 per inwoner en € 55 per dier, niet toereikend is voor de uitvoering van de wettelijke taken. Ondanks de inzet van veel vrijwilligers, interne bezuinigingsmaatregelen zoals afslanken van het personeelsbestand en samenvoegen van afdelingen, heeft de Dierenbescherming al drie jaar spaartegoeden moeten inzetten om het jaarlijkse tekort van rond € 300.000,- op te vangen. De Dierenbescherming verzoekt alle contractgemeenten om een verhoging van de inwonersbijdrage naar € 1,20 per inwoner om de begroting kostendekkend te maken (het bedrag per dier komt dan te vervallen). De bijdrage sluit aan bij het landelijke tarief. Voor ons betekent dat een jaarlijkse vergoeding van € 189.000, hetgeen neerkomt op een verhoging van € 50.000 per jaar.
Overigens zijn wij voornemens van omliggende gemeenten een offerte te vragen voor de uitvoering van deze wettelijke taak.
BROA 3.14 Herinrichting stadsranden
De verbindingen aan de noord- en oostkant van de stad behoeven een investering om stad en land beter op elkaar aan te laten sluiten. Concreet gaat het om de verbinding Zevenhuizen-Zuidbroek met het Weteringse Broek én de verbinding Zonnehoeve/De Maten met Landgoed Woudhuis. De focus ligt rond de A50. Dit doen we samen met partners en betrokken bewoners en eigenaren. In de eerste helft van 2014 zoeken we verbinding met deze groep om de betrokkenheid en investeringsbereidheid te creëren. Daar waar gezamenlijke energie zit worden de eerste projecten gestart. Voor 1 jan 2016 moeten de projecten zijn aanbesteed (voorwaarde provincie). Dat betekent dat de voorbereidingskosten eind 2014 en in 2015 gemaakt worden. De projecten moeten vóór 1 januari 2018 afgerond zijn.
BROA 3.15 Beekbergsebroek
Voor de verbinding aan de zuidoostkant van de stad is een investering nodig om stad en land beter op elkaar aan te laten sluiten. Daarbij gaat het om de verbinding Matenpark-Beekbergerwoud. Deze loopt via het Beekbergsebroek, waar de grootste ontbrekende schakel ligt. Dit doen we samen met partners, bewoners en eigenaren. Dit project moet vóór 1 januari 2018 worden afgerond.
BROA 3.16 Betere aansluiting Apeldoorn West en Binnenstad op Berg en Bos
Afgelopen jaren is veel geïnvesteerd om het Park Berg en Bos op te knappen. Echter de verbindingen met Apeldoorn West kunnen nog verbeterd worden. Dit in aansluiting op de Badhuisspreng. Die dan weer de verbinding met de binnenstad vormt. Samen met de buurt en de dorpsraad zal het plan in het najaar worden uitgewerkt.
Wat hebben we gedaan?
Stadsranden en Groene Mal
We hebben een programma gemaakt voor de besteding van de € 2,5 miljoen die we vanuit de robuuste investeringsimpuls beschikbaar hebben voor de stadsranden. We zijn ook al begonnen met de uitvoering van een aantal projecten. We verwachten dat we alle projecten voor 2017 klaar hebben. Dat is de deadline van de provincie. De volgende projecten horen bij deze twee programma's.
- Weteringse Broek
We hebben 5 km nieuwe fiets- en wandelpaden, 23 ha nieuwe natuur en een energiebos van 9 ha voor de teelt van biomassa aangelegd. We hebben ook nieuwe natuur en nieuwe fiets- en wandelverbindingen aangelegd in het Drostendal, langs de weteringen en op landgoed Woudhuis. Verder hebben we de kavels voor de landbouw beter verdeeld. Er is een nieuwe fiets/voetoversteek over de A50 bijgekomen. Verder hebben we de kavels voor de landbouw beter verdeeld. - Park Zuidbroek
We hebben het laatste deel van nieuwe natuur en groen aangelegd. We hebben een netwerk opgebouwd van mensen en organisaties die meedenken en meedoen met het beheer van het park. Verder hebben we fiets- en voetverbindingen met de omgeving aangelegd. - Beekbergse Broek
We hebben in De Maten alle recreatieve verbindingen aangelegd tot aan het Beekbergse Broek. We hebben het ontwerp klaar voor een groene verbinding door het Beekbergse Broek tussen de tunnel onder de A1 en het Beekberger Woud. We verwachten dat die verbinding eind 2017 klaar is. Dit is project BROA 3.15. - Aansluiting Berg en Bos
We hebben de werkzaamheden voor verbetering en toegankelijk maken van de Sprengvallei voorbereid en de aanbesteding daarvoor gedaan. Dat zorgt voor een betere aansluiting van Apeldoorn-West op park Berg en Bos. De aannemer voert dit werk in 2016 uit. Beide projecten zijn onderdeel van project 3.16 van de BROA. - Apeldoorn-West
We zijn begonnen met een onderzoek naar de aansluiting van Apeldoorn-West op de Veluwe. Daarin nemen we ook de problemen rondom parkeren mee.
Zonnepark
We hebben marktpartijen gevraagd een voorstel te maken voor de aanleg van een perceel met zonnepanelen van ongeveer 4,5 ha op de Nieg-gronden (Nieg = niet in exploitatie genomen gronden) aan de oostkant van Zuidbroek langs de A50. Als dat mogelijk is, combineren we de aanleg van dat perceel met de teelt van biomassa.
Beken en sprengen
We hebben de beek in Orderveen Noord en de Rode Beek Noord in het Waterbronpark in Orden en de Eendrachtspreng Zuid in Ugchelen boven de grond gehaald. We hebben ook een verbinding gemaakt tussen die beken en de Grift. Daardoor kunnen we het water uit die beken onder meer voor ecologie en recreatie gebruiken. Zo hebben we bijvoorbeeld in de beek in Orderveen Noord het Waterbronpark gemaakt, een nieuw avontuurlijk groen- en speelgebied. We hebben de laatste werkzaamheden uitgevoerd voor herstel van de Orderbeek. Er stroomt nu weer water door. We zijn begonnen met de voorbereiding van de aanleg van een aantal andere beken.
Binnenstad
We hebben ideeën onderzocht voor de aanleg van het ontbrekende deel van de Grift in de binnenstad en voor meer groen en water in de omgeving Markstraat/ Beekstraat. We hebben ook extra beplanting aangebracht op een aantal plaatsen, zoals bomen in de Hoofdstraat.
Bos
We hebben de Toekomstvisie Bos vastgesteld. Dat houdt in dat we eigenaar blijven van ons bosbezit en dat we het beheer en de exploitatie gaan verbeteren.
Landschapsversterking
Er is een 2e Klompenpad bijgekomen in Apeldoorn: het Loenense Enkenpad. Verder hebben particulieren zo’n 250 bomen geplant, 2 poelen gegraven en ruim 350 meter singel en haag aangelegd. Zij hebben nog veel projecten voorbereid, die ze in 2016 gaan uitvoeren. Daarbij hoort ook de aanleg van nog minimaal 3 klompenpaden. Dat is mogelijk dankzij subsidie die wij en de provincie Gelderland geven om het buitengebied van Apeldoorn nog sterker en mooier te maken. Met die subsidie kunnen particulieren landschapselementen en klompenpaden aanleggen. Landschapselementen zijn bijvoorbeeld bomenrijen, hoogstamboomgaarden en poelen. Klompenpaden zijn wandelroutes met routeborden over het platteland.
Speeltoestellen
We hebben geïnspecteerd of alle gemeentelijke speeltoestellen voldoen aan de wettelijke eisen.
Dieren
- We hebben u advies gegeven over een nota over dierenwelzijn. U neemt daarover in 2016 een besluit.
- Het Dierenasiel heeft 2174 dieren opgevangen. Voor alle dieren heeft het Dierenasiel een nieuw thuis gevonden. Het dierenasiel doet dat in onze opdracht. Opvang van zwerfdieren is een wettelijke taak voor ons.
- We hebben het pilotproject Minimax De Kuipershoek uitgevoerd. Met dat project bieden we inwoners met een bijstandsuitkering de mogelijkheid hun zieke huisdier voor een lager tarief te laten behandelen door een dierenarts van het dierenasiel. De pilot was een groot succes. In 2016 maken we er een vaste dienstverlening van.
- We hebben leefgebieden van dieren vergroot en verbeterd. Bijvoorbeeld door beken weer terug te laten komen in de stad.
- We hebben educatie gegeven op kinderboerderijen.
- We hebben gekeken of dierenwelzijn genoeg aandacht krijgt in onze ruimtelijke plannen en in ons groenbeheer. Het gaat dan onder meer om leefgebieden en bescherming van bedreigde soorten.
- We hebben bijgehouden welke soorten dieren er in onze gemeente zijn en waar ze hun leefgebieden hebben. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan voor vleermuizen, samen met IVN.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben de beek in Kerschoten nog niet aangelegd. De reden daarvoor is dat de plannen voor Winkelcentrum Kerschoten nog niet klaar zijn. We hebben de aanleg doorgeschoven naar 2017. We hebben over ons besluit voor uitstel overleg gehad met een vertegenwoordiging van de winkeliers.
Topindicatoren
Trendanalyse
We hebben in 2014 gemeten hoe onze inwoners de beschikbaarheid en uitstraling van het groen beleven. Over de beschikbaarheid was 79% tevreden, over de uitstraling 62%. In juni 2015 hebben we een burgerpanel gevraagd:
- hoe we de uitstraling van het groen kunnen verbeteren;
- welke parken zij het meest bezoeken;
- of zij willen meehelpen bij activiteiten voor het park.
Ongeveer 66% was tevreden tot erg tevreden over hoe het groen eruit ziet. Dat die score hoger was dan in 2014 kan te maken hebben met het feit dat we meting in 2014 laat in de herfst hebben gedaan. Dan is de natuur niet op z'n mooist. Het kan ook zijn dat het burgerpanel al wat zag van de verbeteringen waarmee we waren begonnen. Bijvoorbeeld met onze campagne Apeldoorn Rein, waarmee we willen bereiken dat er minder zwerfvuil is in de openbare ruimte. Minder zwerfvuil is een van de verbeterpunten die het burgerpanel noemde, naast meer variatie in kleur en fleur. De behoefte aan meer variatie en fleur is begrijpelijk na de jaren van versobering die we achter de rug hebben. De parken Berg en Bos, Oranjepark en Het Loo worden het meest bezocht, direct gevolgd door de grote wijkparken. Iets meer dan de helft van het burgerpanel (52%) is bereid mee te helpen bij activiteiten in de parken. Dat laat zien dat de bewoners erg betrokken zijn bij het groen in onze gemeente.
722/726 Riolering
Doelstelling
Een goed functionerend rioolstelsel en voorzieningen voor waterberging gericht op volksgezondheid, milieu, veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving, waarbij geanticipeerd wordt op de effecten van klimaatverandering.
Wat hebben we bereikt?
We hebben onze doelen op het gebied van riolering en waterberging gehaald. Daarmee hebben we:
- bijgedragen aan de volksgezondheid;
- het milieu beschermd;
- wateroverlast, stankoverlast en aantasting van de beleving van water voorkomen.
Prestaties
- Uitvoering vervangingsprogramma riolering;
- reparaties, vernieuwingen, vervangingen en (hydraulische) verbeteringen.
- Realisatie afkoppelingsprojecten 5 ha/jaar;
- met name door meeliften met herstructurering en herinrichting van de openbare ruimte.
- Opstellen nieuw Gemeentelijk rioleringsplan;
- voldoen aan de wettelijke planverplichting mbt realisatie van de doelen en toekomstbestendige financiering van de rioleringszorg.
- Actualisatie uitvoerings-programma waterplan;
- programma ‘Actief Duurzamer’ 2006-2015 op basis van economische en maatschappelijke ontwikkelingen.
- Verduurzaming afvalwaterketen
- verminderen van rioolvreemd water, verbeteren bedrijfsvoering en het verder scheiden van afval(water)stromen (nieuwe sanitatie) om energie en grondstoffen te besparen en terug te winnen.
Nieuwe ontwikkelingen:
BROA 3.13 Projecten beken en sprengen, herstel Eendrachtsprengen
Herstel van de Eendrachtsprengen is een uitwerking van het Apeldoorn Waterplan. Er wordt ruimte geboden aan afgekoppeld regenwater, overtollig grondwater, natuurontwikkeling, recreatie en cultuurhistorie. De bijdrage vanuit de BROA is onderdeel van de cofinanciering. Voor het project is synergiesubsidie verkregen. In 2014/2015 wordt de Eendrachtspreng Zuidoost gerealiseerd.
Wat hebben we gedaan?
Vervanging riolering
We hebben het vervangingsprogramma riolering 2015 bijna helemaal uitgevoerd. Een klein aantal projecten was aan het eind van het jaar bijna klaar. We ronden die werkzaamheden begin 2016 af. Hiermee hebben we 3,5 km riolering vervangen of van binnenuit vernieuwd. Het gaat onder andere om riolering in het Hart van Zuid, in de Jachtlaan en in de Parken. We hebben 4,3 ha verhard oppervlak afgekoppeld van de riolering.
Nieuw rioleringsplan
We hebben een nieuw rioleringsplan voor de periode 2016-2020 voorbereid. Daarvoor hebben we diverse onderzoeken gedaan:
- We hebben onderzocht hoeveel riolering we in die periode moeten vervangen en wat dat kost (vervangingopgave).
- We hebben onderzocht wat we moeten doen om de riolering en waterberging aan te passen aan de klimaatverandering.
- We hebben onderzocht hoe we het beheer van de riolering nog verder kunnen verbeteren (assetmanagement).
Het uitvoeringsprogramma van het waterplan Apeldoorn is op enkele onderdelen na afgerond.
U krijgt begin 2016 het nieuwe rioleringsplan om te behandelen in uw vergadering.
Diverse werkzaamheden
- We hebben een vuilfuik geplaatst bij de overstort aan de Viltmakersdonk en een vuilscherm in de vijver van het Zuiderpark. Dat zorgt voor een betere waterkwaliteit.
- We zijn een onderzoek begonnen naar de mogelijkheden om de beleving van het water in de vijvers in de Maten en Zevenhuizen te verbeteren. We doen dat onderzoek samen met Waterschap Vallei en Veluwe.
- We hebben een demonstratieproject met vacuümtoiletten en een apparaat dat voedselresten vermaalt, geïnstalleerd in wijkcentrum de Groene Hoven. Bewoners en ontwikkelaars kunnen zo kennismaken met deze duurzame manier van afvalwaterinzameling.
- We hebben de Life Cycle Analysis( LCA)-studie naar inzameling van voedselresten via de afvalwaterketen afgerond.
- We hebben een nieuw rioleringsmodel gebouwd. Dat is een model om de stroming van afvalwater te berekenen.
- We hebben het gegevensbeheer verder op orde gebracht. In 2016 ronden we dat af.
- We hebben bijna alle maatregelen uit het werkplan regionale samenwerking uitgevoerd.
Wat hebben we niet gedaan?
- We hebben het onderzoek naar de hoeveelheid water die niet in de riolering hoort, niet uitgevoerd. We gaan dat in 2016 doen. We verwachten dat we dan genoeg gegevens hebben om daar een betrouwbaar beeld over te geven.
- We hebben nog geen afspraken gemaakt met een ontwikkelaar of woningbouwvereniging over de invoering van anders omgaan met afvalwater. Daarvoor konden we namelijk nog geen geschikte nieuwbouw- of herontwikkelingslocatie vinden.
724/732 Begraafplaatsen
Doelstelling
Instandhouding gemeentelijk begraafplaatsen met gedifferentieerd aanbod van voorzieningen en op basis van kostendekkendheid.
Wat hebben we bereikt?
De inkomsten voor het beheer van de begraafplaatsen waren in 2015 hoger dan de kosten.
Prestaties
- Maatregelen ter versterking van de begraafplaatsreserve:Uitvoering plan van aanpak voor maatregelen die de reservepositie versterken;
- Ruimte voor natuurbegraven:Er wordt naar gestreefd om in 2016 ruimte voor natuurbegraven te hebben als toevoeging aan het bestaande pakket voorzieningen.
Wat hebben we gedaan?
We zijn in 2015 begonnen met uitvoering van een plan om de exploitatie van de vijf gemeentelijke begraafplaatsen ten minste kostendekkend te maken en te houden. We hebben veel aandacht gegeven aan verlaging van de kosten. De inkomsten waren gelijk aan het bedrag in de begroting.
Wat hebben we niet gedaan?