120 Brandweer en rampenbestrijding
Doelstelling
Het voorkomen van en het voorbereid zijn op het bestrijden van branden en andere incidenten en rampen.
Wat hebben we bereikt?
De basiszorg van de brandweer paste in 2015 bij het risicoprofiel dat u heeft vastgesteld. Het risicoprofiel is het overzicht van soorten incidenten die kunnen gebeuren, de kans dat zo'n incident gebeurt en de ernst ervan. Dat blijkt uit de verantwoording die de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) aflegde in haar jaarverslag. De VNOG is een verbonden partij en moet daarom elk jaar verantwoording afleggen over de maatschappelijke doelen die zij heeft bereikt.
We hebben regelmatig en volgens de planning overleg met u gehad over de belangrijkste documenten en ontwikkelingen binnen de VNOG. Het ging daarbij onder meer om de kadernota, de begroting, de rekening, VNOG Risicogericht en het nieuwe model voor verdeling van de kosten.
De crisisorganisatie was paraat.
Prestaties
- Het maken van de jaarlijkse prestatieafspraken met de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) voor een basisbrandweerzorg afgestemd op de risico’s genoemd in het door de raad vastgestelde risicoprofiel;
- Het opzetten en paraat houden van een rampenbestrijdingsorganisatie.
Wat hebben we gedaan?
De VNOG is in 2015 begonnen de uitvoering van het project VNOG Risicogericht. Dat is het proces om de organisatie van de VNOG opnieuw vorm te geven. De VNOG wil met dit project de kwaliteit van haar dienstverlening verbeteren en tegelijk goedkoper en eenvoudiger werken. Het VNOG-bestuur heeft daarvoor in 2015 besluiten genomen, onder andere over welk materieel nodig is om de risico’s in onze regio af te dekken. In 2016 volgen meer besluiten, bijvoorbeeld over de manier waarop de kosten van de VNOG worden verdeeld tussen de deelnemende gemeenten.
In 2015 organiseerde de VNOG drie bestuurlijke oefeningen. We hielden ook onze jaarlijkse audit, waaruit bleek dat we goed voorbereid zijn op de uitvoering van onze taken. In 2015 is de crisisorganisatie niet ingezet.
Wat hebben we niet gedaan?
De VNOG heeft u niet de actualisering van de risicokaart en het regionaal beleidsplan aangeboden. (De risicokaart brengt gevaarlijke objecten in beeld.) Dat kwam omdat de VNOG druk was met alle werkzaamheden rondom het project VNOG Risicogericht. Het algemeen bestuur van de VNOG heeft de geldigheid van die twee documenten met een jaar verlengd. Het bestuur heeft dat laten weten aan de deelnemende gemeenten.
140 Openbare orde en veiligheid
Doelstelling
Het voorkomen en aanpakken van onveilige situaties en overlast.
Wat hebben we bereikt?
De objectieve veiligheid is beter geworden. Dat laten de politiecijfers over 2015 zien. Het aantal misdrijven is met 14% gedaald naar 8.535. Dat aantal is fors minder dan het streefaantal van 11.500. Ook het opsporingspercentage is gestegen, van 25% naar 28%. Het aantal meldingen van overlast was wel relatief hoog en is nog iets toegenomen. Daarbij gaat het om overlast door de jeugd, door verwarde personen en door alcohol- en drugsgebruik.
Ook in de beleving van veiligheid is een positieve trend te zien. De inwoners geven een 7,4 aan de veiligheid in de buurt. Dat was in 2014 7,2. Beide scores zijn hoger dan het streefcijfer van 7,0 dat u heeft vastgesteld.
Prestaties
- Integrale veiligheid: uitvoeren activiteiten en projecten opgenomen in een op te stellen uitvoeringsplan IVA (Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn) zodat Apeldoorn een veilige, woon-, werk- en recreatiestad is;
- Toezicht en handhaving door het team THOR op een geprioriteerde inzet, zodanig dat deze is afgestemd met de inzet van de politie op de doelen schoon, heel en veilig Apeldoorn;
- Vergunningverlening publiek domein voor evenementen, horeca-inrichtingen en op grond van andere bijzondere wetten, zodanig dat alle relevante belangen (veiligheid, leefbaarheid, overlast, bereikbaarheid, gezelligheid, gezondheid, etc) worden afgewogen;
- Het voeren van casusoverleggen in de Veiligheidskamer (als onderdeel van het Veiligheidshuis NOG) zodat straf en zorg op elkaar worden afgestemd ter voorkoming van overlast en criminaliteit.
Wat hebben we gedaan?
Integrale veiligheid
We zijn begonnen met de uitvoering van de activiteiten uit het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid Apeldoorn 2015 - 2018 (IVA).
THOR
Het Team Toezicht en Handhaving Openbare ruimte (THOR) heeft voor het grootse deel gewerkt volgens zijn werkplan voor 2015. Het team legt in een apart jaarverslag verantwoording af over zijn werk en de resultaten die het daarmee heeft bereikt.
Vergunningen
De verlening van vergunningen voor activiteiten in het publieke domein is goed verlopen. We hebben bijzondere aandacht besteed aan de veiligheid bij grote evenementen als Prinsennacht, Koningsdag, Family-bikersday (Harleydag), VNG Jaarcongres en WK Beachvolleybal. Bij ons beleid voor evenementenvergunningen hadden we ook veel aandacht voor de aspecten crowdmanagement en geluid. Door meer kennis op dat gebied kunnen we in de toekomst klachten voorkomen bij het bepalen van locaties en aantallen voor evenementen. Het rapport over het ongeluk met de monstertruck in Haaksbergen maakt het niet nodig ons proces voor vergunningen anders in te richten. Onze gemeenten is één van de gemeenten die het initiatief nam voor de oprichting van een landelijk Handboek Evenementen en Veiligheid.
Bijzondere onderwerpen
We hebben ook veel aandacht gegeven aan de onderwerpen radicalisering en jihadisme en de projecten locatiekeuze AZC en noodopvang vluchtelingen. De jaarwisseling 2015-2016 is mede dankzij het Aftelfeest op het Marktplein gezellig verlopen. Bij die jaarwisseling golden voor het eerst regels voor gebruik van carbid en carbidschieten.
Veiligheidshuis NOG
Meer over het Veiligheidshuis NOG (een samenwerkingsverband van onze gemeente, justitie, politie en zorgorganisaties) leest u in hun eigen jaarverslag.
Wat hebben we niet gedaan?
Het is ons niet gelukt in 2015 het BIBOB-beleid te actualiseren. Het voorstel daarvoor is begin 2016 klaar. BIBOB is de afkorting van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Topindicatoren
Trendanalyse
Het rapportcijfer voor veiligheid in de buurt was in 2015 een 7,4 voor heel Apeldoorn. Dat was de uitslag van het Veiligheidspanel dat we daarnaar hadden gevraagd in het najaar van 2015. In 2012 en 2013 was het rapportcijfer een 7,3. In 2014 een 7,2. In het Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn hebben we aangegeven dat ons doel is een 7 of hoger te scoren.
160 Opsporing en ruiming conventionele explosieven
Doelstelling
Het laten opsporen en ruimen van munitie/explosieven in de gemeentelijke natuurgebieden.
Wat hebben we bereikt?
We hebben weer enkele vakken van de Apeldoornse natuurgebieden schoon en veilig gemaakt.
Prestaties
Systematisch wordt jaarlijks gemiddeld 25 hectares afgezocht en geruimd. Het exacte aantal explosievenvrije hectares wordt bepaald door het beschikbare budget uit een bijdrage van het gemeentefonds en de aard van de werkzaamheden. Dit gebeurt voor de gemeente budgettair neutraal. Het Ministerie van BZK stelt per periode van 4 jaar de bijdrageregeling voor het gemeentefonds vast. Voor de periode 2015-2018 overweegt de minister op verzoek van enkele gemeenten de regeling te herzien.
Wat hebben we gedaan?
Opgeruimd
We hebben 44 ha afgezocht naar explosieven. Explosieven die we vonden hebben we laten opruimen. We hebben 16.000 m3 grond gezeefd.
Kosten
We zijn gesprekken begonnen met het ministerie van Binnenlandse Zalen en Koninkrijksrelaties (BZK) over de financiering na 2016. BZK heeft met ingang van 2015 de declaratiemethode veranderd. We kunnen elk jaar nog maar 70% van onze kosten declareren bij het rijk. Wij vinden dat het rijk alle kosten moet betalen, omdat opsporen en ruimen van munitie heel specifiek werk is. We kunnen in 2016 nog aan het project werken, maar voor begrotingsjaar 2017 moet duidelijkheid zijn over de vergoeding door het rijk. Als die vergoeding niet genoeg is, moeten we ergens anders geld vinden of stoppen met het werk. In overleg met BZK hebben we TNO opdracht gegeven diverse scenario’s te onderzoeken. We verwachten het rapport van TNO begin 2016.
Wat hebben we niet gedaan?