001 Bestuursorganen
Doelstelling
Inwoners en ondernemers voelen zich betrokken en hun participatiegraad en vermogen tot samen redzaamheid is hoog.
Wat hebben we bereikt?
De afgelopen jaren hebben we veel energie gestopt in de 'andere overheid'; bewuster omgaan met onze rol van lokale overheid. We gunnen onze maatschappelijke partners hun speelruimte en durven daar vragen neer te leggen. Samen met onze inwoners zijn we op zoek gegaan naar een nieuw evenwicht en dit werpt zijn vruchten af. Voor het realiseren van onze strategische doelen (comfortabele gezinsstad, vitale en innovatieve economie en een toeristisch toplandschap met duurzaamheid als rode draad) zoeken we de juiste partners. We werken zowel wijkgericht als (boven)regionaal. In de wijk leveren we maatwerk op het gebied van de openbare ruimte, veiligheid en sociale vraagstukken.
De gemeenteraad heeft het instrument ‘In gesprek met de raad’. Apeldoornse burgers en organisaties kunnen iedere twee weken tijdens de Politieke Markt een eigen onderwerp op de politieke agenda zetten. Verder kunnen Apeldoorners bij de gemeenteraad een e-petitie indienen. Het presidium van de raad neemt de petitie bij voldoende steun in behandeling.
Om te komen tot goede besluitvorming over de nieuwe taken in het kader van de decentralisaties (Wet maatschappelijk ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet), en de uitwerking van het Sociaal Vangnet hebben gemeenteraad en college intensief overleg gevoerd met de stad en de dorpen. Om uitvoering van de nieuwe taken te monitoren is een werkgroep sociaal domein door de raad ingesteld.
Prestaties
- B&W onderhouden structureel en uitnodigend contact met inwoners, ondernemers & instellingen. Zowel via persoonlijk contact als sociale media;
- B&W hebben een netwerk rond hun vakportefeuilles en gebiedsverantwoordelijkheid voor een stadsdeel;
- In de samenwerking geven we ruimte voor experimenteren met alle mogelijke werkvormen: doe-tanks, stadslab burgerkracht, facebook groepen;
- We zoeken naar nieuwe vormen van wijkgericht werken en doedemocratie;
- Er komt een 'foto van de wijk';
- Sociale infrastructuur en de mogelijkheden tot ontmoeten in de stadsdelen bouwen we uit, onder andere via uitvoering van de stadscontracten met de provincie Gelderland;
- We stellen toekomstagenda’s op en stadsdeelplannen. Daarnaast introduceren we nieuwe planvormen zoals een wijk/dorpsvitaliteitsplan. De stadsdeelaanpak zal zich verder ontwikkelen;
- We voeren de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport “Betrokken Dorpen” uit;
- Mochten er geschillen ontstaan dan lossen we deze in persoonlijk contact op en anders op basis van een advies van de Onafhankelijke Bezwarencommissie;
- We werken aan de strategische doelen: comfortabele gezinsstad, innovatie in economie & duurzaamheid en het creëren van een toeristisch toplandschap. Dit zodanig dat de binnenstad levendiger en groener wordt, Apeldoorn een stad is waarin je graag thuis komt, we meer arbeidsplaatsen en kenniswerkers krijgen, de toeristische bestedingen toenemen en we meer top(sport)evenementen krijgen;
- Innovatie in duurzaamheid, onder andere vorm gegeven via de Clean Tech inzet in de Stedendriehoek, moet leiden tot energie neutraliteit. Onze rol is faciliterend, zelf het goede voorbeeld geven en zorgen dat er geen belemmerende regels zijn;
- We werken nauw samen met bedrijfsleven en onderwijs op innovatie en zetten in op Apeldoorn als Stagestad;
- We werken aan stadspromotie;
- In het kader van het stimuleren van toeristische bestedingen sturen we op een betere koppeling van evenementen aan de strategische doelen met een transparante inzet van onze organisatie en middelen en korte beslissingstermijnen. We bieden de mogelijkheid om evenementen die van groot belang zijn voor de stad ook na een termijn van drie jaar subsidie te geven.
Wat hebben we gedaan?
Onderhouden van contacten
Ook in 2015 ging er geen dag voorbij of we hadden ontmoetingen in de stad en de dorpen. Elk lid van ons college heeft direct contact met het stadsdeel waarvoor hij de gebiedsverantwoordelijkheid heeft. Hij onderhoudt ook actief zijn netwerk met partijen die een relatie hebben met zijn portefeuille.
De dinsdagmiddag houden we allemaal vrij voor (gezamenlijke) werkbezoeken. Verder hebben we allerlei representatieve verplichtingen. We communiceren niet alleen over besluiten, maar leggen ook moeilijke vraagstukken aan u en onze inwoners voor. Deze manier van werken bevalt goed. We gaan er ook de komende jaren mee door.
Naast deze persoonlijke ontmoetingen hadden we contacten via social media en de wekelijkse gesprekken met de pers. Over de geboden rechtsbescherming brengt de Onafhankelijke bezwarencommissie een eigen jaarverslag uit.
U hield zelf contact met ons en de samenleving via de Politieke Markt en diverse werkvormen. U hield ook informatiebijeenkomsten, werkbezoeken en vergaderingen op locatie en bezocht die bijeenkomsten van anderen. U heeft een eigen Twitter account en Facebook account gemaakt om interactiever en directer te kunnen communiceren met de Apeldoornse samenleving.
Wijkgericht werken
In 2015 hebben we de Stadsdeelaanpak (strategische koersbepaling) verder ontwikkeld en geëvalueerd. We hebben gesproken met dorps- en wijkraden en stadsgesprekken georganiseerd. We verwachten dat wij met u in de loop van 2016 de koers kunnen bepalen. We hebben ook een aantal pilots uitgevoerd om te zoeken naar nieuwe vormen van samenwerken en experimenteren. In stadsdeel Noordoost hebben we gewerkt met het experiment de 'foto van de wijk' en veldacties. Daarmee konden we - naast veel andere zaken - het aantal en het gebruik van speelvoorzieningen verbeteren. In stadsdeel Noordwest hebben we in de wijk Kerschoten samen met de wijkraad en stakeholders een proces gevolgd dat 'De Toekomst van Kerschoten' heeft opgeleverd. Aan de hand daarvan pakken we samen thema’s voor de komende tien jaar aan. We hebben in Kerschoten ook verder gewerkt aan het project Kerschoten Energie Neutraal. In stadsdeel Binnenstad hebben we gewerkt aan zorg en voor elkaar, waaronder ook ontmoeten en buurtpreventie. We deden dat aan de hand van buurtinitiatieven en in samenwerking met de wijkraad. In de dorpen hebben we het stadsdeelplan uitgevoerd en geëvalueerd. Voor de vijf grote dorpen hebben we zorgteams ingericht en sociale kaarten gemaakt. We hebben ook voorbereidingen gemaakt voor dorpsvitaliteitsplannen voor elk van de tien dorpen. Daarmee geven we invulling aan enkele aanbevelingen uit het onderzoeksrapport ‘Betrokken Dorpen’.
Stadscontracten
We hebben gewerkt aan diverse projecten uit het stadscontract met de provincie. We liggen op schema bij de verbetering en vernieuwing van openbare ruimte en het groen binnen het project De Maten Vitaal in stadsdeel Zuidoost. We hebben ook een grote stap vooruit gezet voor de verduurzaming van woningen. In stadsdeel Noordoost werken we aan verbetering van de kwaliteit van de parken. In dat stadsdeel hebben we ook een Citybox en een skatebaan op de Voorwaarts aangelegd. Een Citybox is een speelvoorziening in een kooi waar kinderen en jongeren diverse sporten kunnen doen zoals voetbal, basketbal en volleybal. In stadsdeel Zuidwest is een plan gemaakt voor de aanpak van het Zuiderpark, het Westenenkerpark en het park aan de Goudstraat) en het andere groen in het stadsdeel. We hebben ook al opdracht gegeven voor de uitvoering van die werkzaamheden. Ten slotte hebben we 75% aanbesteed van het project om buurt- en ontmoetingsplekken in wijken en dorpen duurzamer te maken.
Apeldoorn Stagestad
We hebben Stichting Apeldoorn Stagestad geholpen met een opstartsubsidie van € 69.000. Met dat geld kan de stichting activiteiten ondernemen om professioneler te worden. Het gaat dan onder meer om professionele coördinatie, verbetering van de website, stagiairs kennis laten maken met Apeldoorn en promotie van Apeldoorn Stagestad. Met de ontwikkeling van een nieuwe website is de stichting in 2015 al begonnen. Ze verwacht dat die in het voorjaar van 2016 klaar is. Per 1 oktober 2015 is er een coördinator in dienst gekomen. Apeldoorn Stagestad probeert zo veel mogelijk afstudeer- en opdrachtstages op wo- en hbo-niveau in de sectoren ICT, techniek en zorg te realiseren. Een vertegenwoordiger van onze gemeente zit in de adviesraad van Stichting Apeldoorn Stagestad.
Uitwerking Strategische doelen
We hebben de drie strategische doelen verder uitgewerkt.
Comfortabele gezinsstad
We hebben begin 2015 met u gesproken over dit programma. We hebben een nulmeting uitgevoerd. We hebben doelstellingen vertaald naar acties. We hebben een voorstel gemaakt over hoe we de regie over dit programma willen voeren. We bespreken dat voorstel in de eerste helft van 2016 met u.
Ondernemende stad
Binnen dit programma werken we aan de hand van drie programmalijnen en een rode draad Cleantech/duurzaamheidsopgaven.
Programmalijn arbeidsmarkt
Ook in 2015 hebben we gewerkt aan uitvoering van het Pact van Beekbergen. Daarmee zoeken we banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Programmalijn economische zaken
We hebben ook gewerkt aan de sectorplannen (uitvoeringsagenda’s) voor de sectoren ICT en maakindustrie. In die sectorplannen geven bedrijven en onderwijs aan hoe zij willen omgaan met HRM-vraagstukken, opleiding en innovatie. We hebben bijeenkomsten georganiseerd waar bedrijfsleven en onderwijs elkaar konden ontmoeten en waar we samen hebben gekeken naar mogelijkheden voor innovatie en kennisuitwisseling.
Programmalijn innovatie
Een aantal toonaangevende bedrijven in de maakindustrie heeft een eigen innovatieplek ontwikkeld: Area055 op het Zwitsalterrein. Het Centre of Excellence for New Media en Technology heeft zich als kenniscentrum gevestigd in het gebouw van Divitel. Het is - en wordt steeds meer - een plek waar creatieve ondernemers, studenten en financiers zich gaan vestigen. Dat gebeurt onder andere in samenwerking met het onderwijs in Apeldoorn waaronder Wittenborg University en de Politie Academie.
Rode draad Cleantech/duurzaamheidsopgaven
We hebben veel aandacht besteed aan Cleantech. Binnen de regio Stedendriehoek werken we samen met 300 bedrijven en 4 onderwijsinstellingen aan duurzaamheidsopgaven in energie en afval. Daarvoor hebben we samen een Cleantech-agenda gemaakt. De regio wil hierover afspraken maken met het Rijk in een zogeheten City Deal. Een van de belangrijkste onderwerpen is de verbreding van de A1 waarbij duurzame en innovatieve technieken worden toegepast. In 2015 was het Cleantech Tomorrow Congres in Apeldoorn.
Toeristisch Toplandschap
We werken aan realisering van dit doel op basis van het Startdocument ‘Welkom in Apeldoorn’. In 2015 zijn we begonnen een Programma Vrijetijdseconomie te maken. We bieden u dat in 2016 aan om vast te stellen. U heeft in 2015 het nieuwe evenementenbeleid ‘De levendige Stad’ en citymarketingvisie ‘Apeldoorn Buitengewoon’ vastgesteld. In dat nieuwe beleid verbinden we de evenementen met onze strategische doelen en onze citymarketing. We gaan de organisatiekracht voor evenementen bundelen en voeren voor evenementen een één-loketsysteem in. Tot slot hebben we de beperking in ons beleid om evenementen die van groot belang zijn voor de stad maar drie jaar te subsidiëren, geschrapt.
Wat hebben we niet gedaan?
- We zijn nog niet begonnen om samen met eigenaren en gebruikers Winkelcentrum Kerschoten (stadsdeel Noordwest) duurzaam aan te pakken. Die aanpak is een onderdeel van de uitvoering van de stadscontracten met de provincie. We wachten tot de winkeliers en eigenaren bereid zijn om mee te werken. We kiezen voor de volgorde: eerst plannen maken en dan de openbare ruimte invullen. We werken hier in 2016 verder aan.
- We hebben nog geen specifieke Cleantech Agenda voor Apeldoorn gemaakt. We hebben daar wel voorbereidingen voor gedaan. De Cleantach Agenda Apeldoorn wordt onderdeel van de regionale Cleantech-activiteiten.
Topindicatoren
Trendanalyse
We hebben nu alleen nog maar de resultaten van een nulmeting. Die resultaten hebben we opgenomen in het perspectief voor de komende jaren.
002 Bestuursondersteuning B&W
Doelstelling
Adequate ondersteuning van het college van B&W
Wat hebben we bereikt?
We hebben in 2015 - net zoals in 2014 - fors geïnvesteerd in de kwaliteit van de besluitvorming. Onder meer door medewerkers via de Apeldoorn Academie te leren hoe het proces voor besluitvorming verloopt en hoe ze het beste voorstellen kunnen schrijven. We hebben een nieuw format gemaakt voor college- en raadsvoorstellen. We volgen daarbij nu de Ruck-methode, waarin we veel aandacht besteden aan het beschrijven van de aanleiding, het bestuurlijk belang en de centrale vraag van het voorstel. Daarnaast krijgen de argumentatie, het vermelden van risico's en de financiële paragraaf veel aandacht. We hebben ook een leesgroep samengesteld die bekijkt of de college- en raadsvoorstellen goed leesbaar zijn. In de leesgroep zitten medewerkers die niet inhoudelijk betrokken zijn bij het voorstel.
Prestaties
Via de ondersteuning van het college op het vlak van koers bepaling, communicatie, relatie management, lobby, bestuurlijke samenwerking, financiële en juridische advisering wordt bijgedragen aan de drie hoofddoelstellingen van het collegeakkoord:
- De organisatie investeert continue in de eigen kwaliteit, flexibiliteit en toekomstbestendigheid om de ondersteuning van het college efficiënt en doelgericht te laten zijn.
- De besluiten van de gemeente zijn juridisch houdbaar. Een systeem van juridische kwaliteitszorg zorgt voor het beperken van de juridische risico’s.
- Er wordt gezorgd voor de juiste indicatoren om de doelstellingen uit het collegeakkoord te kunnen monitoren; onder andere via een burger/ondernemerspeiling.
Nieuwe ontwikkelingen:
Burgerpeiling
Hiertoe heeft uw raad bij de behandeling van de MPB 2014-2017 besloten. De burgerpeiling start voor het eerst in 2015.
Ondersteuning informatiebeveiliging
De Nederlandse gemeenten hebben met elkaar de afspraak gemaakt om in de komende jaren extra in te zetten op dit thema. Hiertoe is een nieuwe methode ontwikkeld. Conform het Bestuursakkoord hebben we hiervoor een eenmalig bedrag van € 75.000 opgenomen.
Budget congres Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
Het jaarlijkse congres van de VNG is in 2015 in onze gemeente gehouden. Hiervoor hebben we een eenmalig uitvoeringsbudget van € 150.000 opgenomen.
BROA 29.5 Leefbaarheidsonderzoek
Dit project omvat een grootschalig bevolkingsonderzoek over leefbaarheid in buurt en gemeente, sociale samenhang, maatschappelijke participatie. De uitwerking van het amendement “Bestemmings Reserve Ook Amenderen?” heeft tot gevolg dat dit project in 2015 PM is geraamd. Inmiddels heeft uw raad geld beschikbaar gesteld voor de burgerpeiling dat in de plaats komt van het leefbaarheidsonderzoek.
Wat hebben we gedaan?
We hebben binnen de gemeentelijke organisatie veel gedaan aan vorming en opleiding, onder meer via de Apeldoorn Academie. Verder hebben we medewerkers gestimuleerd om ‘mobiel’ te zijn. Verschillende medewerkers hebben hiervan gebruikgemaakt door klussen op te pakken bij andere eenheden. Hierdoor worden medewerkers flexibeler.
We hebben ook in 2015 veel aandacht besteed aan de kwaliteit van onze juridische werkzaamheden. Onder meer door enkele keren per jaar een basiscursus recht (waaronder specifieke cursussen over de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet) te geven, de registers voor mandaat en volmacht actueel te houden, landelijke wetgeving bij te houden en de gemeentelijke regelgeving actueel te houden.
We hebben u de resultaten gegeven van de nulmeting van de burgerpeiling die we eind 2014 hadden uitgevoerd. We hebben aan ondernemers gevraagd wat zij vinden van het vestigingsklimaat in Apeldoorn en de hulp van de gemeente. De belangrijke gegevens uit beide peilingen hebben we als indicatoren opgenomen in de Meerjaren Programma Begroting (MPB) 2016-2019.
Wat hebben we niet gedaan?
003/004 Burgerzaken
Doelstelling
De persoonsgegevens van alle inwoners van Apeldoorn zijn juist en actueel.
Deugdelijke en respectvolle dienstverlening waarin zoveel mogelijk in het eerste klantcontact wordt afgedaan; zie uitwerking in de paragraaf dienstverlening.
Wat hebben we bereikt?
Apeldoorn beschikt over een betrouwbaar systeem van bevolkingsregistratie waarin persoonsgegevens juist en actueel zijn. Dat blijkt vooral uit het lage aantal klachten, het relatief beperkt aantal terugontvangen verkiezingsoproepkaarten en bij de verschillende controles op adressen en leegstand. Daarbij voldoen wij aan de gestelde (rijks)kwaliteitsnormen.
Voor zover mogelijk zijn zaken in het eerste klantcontact afgedaan.
Prestaties
- Verstrekken overheidsdocumenten;
- Basisregistratie Personen en bijdragen aan de omvorming hiervan naar een landelijke administratie;
- Voldoen aan vastgestelde BRP-norm;
- Voldoen aan ISO 9001 - 2008 norm;
- Voldoen aan beveiligingseisen;
- Verzorgen van verkiezingen.
Nieuwe ontwikkelingen:
Afschaffing vermissing leges reisdocumenten
Met de inwerkingtreding van de nieuwe paspoortwet (per 9 maart 2014) mogen geen leges in verband met vermissing in rekening worden gebracht. Dit heeft een nadelig effect van € 32.000 op jaarbasis.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben geëvalueerd hoe we onze taken op het gebied van burgerzaken uitvoeren. Daar kwam als resultaat uit dat we een voldoende scoren als het gaat om het uitgeven van overheidsdocumenten en beveiliging.
- We hebben ons voorbereid op de modernisering van de landelijke Basisregistratie personen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft elke maand de inhoud van de persoonsgegevens gecontroleerd. We voldeden elke keer aan de normen.
- Wij gebruiken onze managementsysteem op een goede manier. Dat bleek uit een ISO-audit in 2015. We mogen daarom het ISO-keurmerk blijven voeren.
- We hebben de verkiezingen voor Provinciale Staten en het Waterschap georganiseerd. Die zijn goed verlopen.
Wat hebben we niet gedaan?
005 Bestuurlijke samenwerking
Doelstelling
Apeldoorn functioneert als een geziene samenwerkingspartner zowel in relatie tot de strategische doelen, de arbeidsmarkt, de dienstverlening als in de bedrijfsvoering
Wat hebben we bereikt?
We hebben samen met de andere gemeenten in de regio gewerkt aan de opgaven die er liggen voor de Veluwe en de Stedendriehoek (gebiedsopgaven). We zijn ook begonnen met de opzet van het maatwerkvervoer, een regionaal vervoerssysteem waarin regiotaxi, schoolvervoer, Wmo-vervoer, etc zijn gebundeld (basismobiliteit).
De Stedendriehoek is de belangrijkste regio waarin we samenwerken. Maar we werken in meer regio's samen. Bijvoorbeeld in de arbeidsmarktregio Stedenvierkant, waarin we samenwerken met de regio Noord-Veluwe, en de Veiligheidsregio voor de brandweer. Een nieuwe samenwerking in 2015 was Gelrestad, waarin de vier grote Gelderse steden (Apeldoorn, Arnhem, Ede, Nijmegen) en de provincie Gelderland samenwerken. Verder is onze relatie met de gemeente Zwolle sterker geworden omdat we samen werken aan verbetering van de noord-zuidverbinding.
Daarnaast doen we mee in diverse andere netwerken om onze strategische doelen te realiseren. Op provinciaal niveau is dat bijvoorbeeld de G8 (het netwerk van de acht Gelderse gemeenten) en op landelijk niveau zijn dat onder meer de G32 en de VNG.
Prestaties
- Samenwerking binnen de stedendriehoek (strategische Board, leefomgeving, mobiliteit), het stedenvierkant (arbeidsmarkt, diverse bedrijfsvoeringstaken), de Noord-Veluwe (jeugdzorg, AWBZ), de grote steden van Gelderland/de provincie (Gelrestad), met Zwolle, de 32 grootste steden van Nederland, de VNG, specifieke Rijkswerkverbanden en in relatie tot de Europese agenda;
- Ieder raadslid, collegelid of ambtenaar van de gemeente Apeldoorn treedt binnen deze samenwerkingsverbanden op als ambassadeur;
- Door de lobby te intensiveren genereren we met en voor onze samenwerkingspartners extra invloed en financiële middelen;
- Ondernemers en (onderwijs)instellingen worden uitgenodigd als samenwerkingspartner;
- Er wordt aandacht gegeven aan de democratische legitimatie door regionale beleidsafspraken als sturings – en controle instrument van de raad;
- Veel van onze doelstellingen realiseren we in samenwerking met verbonden partijen. Voor de sturing hierop werken we aan uniformering en verzakelijking van de kaderstelling.
Wat hebben we gedaan?
Regio Stedendriehoek
In de Regio Stedendriehoek hebben we de aandacht van de provincie gekregen met de Omgevingsagenda en de brede samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven in de Strategische Board. Daarmee lopen we voorop in de provincie. Apeldoorn doet mee met twee van de zes gebiedsopgaven, die de provincie heeft bepaald. Zowel in de Stedendriehoek als met de Veluwe zijn we goed begonnen met een plan voor die gebieden die zijn gericht op uitvoering en die de basis vormen voor toekomstige subsidies.
De samenwerking binnen de regio Stedendriehoek is nog sterker geworden. De regio heeft een nieuwe naam gekregen: Cleantech Regio. Onder die naam spant de regio zich steeds meer in om de Cleantech-doelstellingen te halen.
Arbeidsmarkt
We hebben een regionaal werkbedrijf opgezet om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt beter en sneller naar werk te kunnen begeleiden.
Lobby
We hebben ook in 2015 VNG, G32 en Gelrestad gebruikt om onze lobbydoelstellingen en ambities te realiseren. De lobby met onze regionale partners VNG en G32 heeft succes gehad: wetgeving is aangepast en we hebben extra geld gekregen voor het sociaal domein, onder meer voor beschermd wonen.
Met de provincie en Gelderse steden hebben we bij het rijk aandacht gevraagd voor het proces van de Agenda Stad. Met als resultaat dat Gelderland en Apeldoorn een rol hebben in vijf van de vijftien Citydeals met het rijk, waar we nu nog over praten.
Verbonden partijen
We hebben de nota Verbonden Partijen vastgesteld. Daarmee heeft u als raad betere handvatten om uw sturende en controlerende taak goed uit te voeren. Verbonden partijen zijn andere rechtspersonen waarmee we een bestuurlijk en financieel belang hebben. Bestuurlijk belang is een zetel in het bestuur van de rechtspersoon of stemrecht. Van financieel belang is sprake als we geld hebben gegeven (aandelenkapitaal storten) en dat kwijt zijn als de rechtspersoon failliet gaat of als wij opdraaien voor financiële problemen van de rechtspersoon.
Nieuwe samenwerkingen
We zijn in 2015 twee nieuwe regionale samenwerkingen begonnen. Tribuut, dat voortaan de lokale belastingen int voor onze gemeente, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen. En een gemeenschappelijke regeling die het (openbaar) vervoer en doelgroepenvervoer voor negen gemeenten gaat uitvoeren.
Wat hebben we niet gedaan?
006 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie
Doelstelling
Ondersteuning van de raad zodanig dat deze zijn kaderstellende en controlerende functie kan uitoefenen.
Wat hebben we bereikt?
U heeft in de PMA en in uw vergaderingen beleidskaders vastgesteld. Met diverse wettelijke instrumenten heeft u uw controlerende rol ingevuld bij de behandeling van de jaarstukken, tussenrapportages, evaluaties en de trendbrief die dit jaar nieuw was.
Prestaties
- de Rekenkamercommissie voert onderzoeken uit inzake doelmatigheid en doeltreffendheid, waarvan de onderzoeksbevindingen input vormen voor de controlerende functie van de raad. Deze bevindingen bieden ook handvatten voor de kaderstellende functie van de raad;
- de raadsgriffie adviseert de raad over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen en verzorgt de logistieke ondersteuning. Daarnaast advisering inzake vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter;
- de raadsgriffie ondersteunt de raad op communicatief vlak door middel internet-TV en door advisering over vormen van communicatie.
Wat hebben we gedaan?
Begroting
Een werkgroep van de gemeenteraad heeft verder gewerkt aan modernisering van de begroting. U heeft een aantal topindicatoren aangewezen om helder verantwoording te kunnen afleggen over maatschappelijke effecten. Verder hebben wij ervoor gezorgd dat alle onderdelen van de begroting digitaal goed bereikbaar zijn.
Advies
- De raadsgriffie heeft u geadviseerd over de werkprocessen en procedures en over de inhoud van verschillende vraagstukken. Daarnaast heeft de raadsgriffie u geholpen op het gebied van communicatie.
- De rekenkamercommissie (RKC) heeft u advies gegeven over de jaarstukken 2014. U kreeg van de RKC ook een brief met het resultaat van een quick scan van het nieuwe Meerjaren Perspectief Vastgoedexploitaties 2015.
Bedrijven, stichtingen en verenigingen
De RKC heeft het onderzoek naar het vestigingsbeleid voor bedrijven bijna afgerond. Verder is de RKC begonnen met een onderzoek naar de gevolgen van bezuinigingen op subsidies in de sport- en cultuursector.
Wat hebben we niet gedaan?
330 Dividend nutsbedrijven
Doelstelling
Als aandeelhouder van Alliander en Vitens ontvangt de gemeente Apeldoorn jaarlijks dividend.
Wat hebben we bereikt?
We hebben het jaarlijkse dividend van Alliander en Vitens gekregen. We hebben een klein aantal aandelen in beide bedrijven.
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?
511 Vormings- en ontwikkelingswerk
Doelstelling
Subsidiëring van stichting Mondial en stichting Bevrijding 1945.
Wat hebben we bereikt?
We hebben het mogelijk gemaakt dat Stichting Mondial organisaties kon helpen die zich bezighouden met ontwikkelingssamenwerking en het jaarlijkse festival van die organisaties kon houden.
We hebben het ook mogelijk gemaakt dat Stichting Bevrijding '45 herdenkingsbijeenkomsten van de Tweede Wereldoorlog kon organiseren, zoals Herdenking slachtoffers Het Apeldoornse Bosch, Dodenherdenking op 4 mei, Monument De Dwangarbeider Kamp Rees en Remembrance Day.
Wat hebben we gedaan?
We hebben subsidie gegeven aan Stichting Mondial en Stichting Bevrijding '45.
Wat hebben we niet gedaan?
530 Dividend sport
Doelstelling
Door middel van de rol van eigenaar invloed uitoefenen op het overheidsbedrijf Accres Apeldoorn BV.
Wat hebben we bereikt?
Wij hebben invloed uitgeoefend op Accres Apeldoorn BV via de portefeuillehouder Financiën. De gemeente is 100% eigenaar van Accres.
Prestaties
- Zorg dragen voor de continuïteit van de vennootschap;
- Realiseren van een jaarlijks dividend van € 260.000.
Wat hebben we gedaan?
Accres heeft, nadat in mei in de aandeelhoudersvergadering de jaarrekening 2014 is vastgesteld, € 260.000 dividend aan de gemeente uitgekeerd. Dat hadden we zo met Accres afgesproken. Vanaf 2016 hoeft Accres ons geen dividend meer te betalen. Dat is het gevolg van wijzigingen in de Wet op de Vennootschapsbelastingplicht en de nieuwe prestatieafspraken die we in 2016 met Accres gaan maken. We verlagen dan tegelijk de subsidie aan Accres met hetzelfde bedrag. Deze aanpassing verloopt dus budgettair neutraal.
We praten regelmatig met de directie en de Raad van Commissarissen van Accres over het beleid dat zij hebben gevoerd en in de toekomst willen voeren. Dat doen we onder meer in de periodieke bestuurlijke overleggen en in de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het gaat dan vooral over de continuïteit van het bedrijf.
Wat hebben we niet gedaan?
721 Dividend afvalverwijdering
Doelstelling
Als aandeelhouder van Circulus BV ontvangt de gemeente Apeldoorn jaarlijks dividend.
Wat hebben we bereikt?
We kregen van Circulus Berkel BV dividend op basis van het resultaat over 2014. Circulus Berkel realiseerde het resultaat met twee activiteiten.
Publieke dienstverlening
Het resultaat was € 1,16 miljoen. Circulus Berkel heeft dat bedrag toegevoegd aan de algemene reserve van de BV. Zo kan het bedrijf het eigen vermogen op peil brengen en de solvabiliteit op minimaal 25%. Solvabiliteit wordt berekend door het eigen vermogen te delen door het vreemd vermogen en het vervolgens met 100% te vermenigvuldigen.
Overslagbedrijf Cirec BV
De winst over 2014 was € 988.000. Cirec heeft dat bedrag helemaal uitgekeerd als dividend aan de gemeenten Apeldoorn (65%, € 642.000) en Deventer (35%, € 346.000). Beide gemeenten dragen het risico voor het overslagbedrijf. In de Meerjaren Programma Begroting (MPB) hadden we rekening gehouden met een dividend van € 500.000. Het extra bedrag van € 142.000 hebben we toegevoegd aan het resultaat van de algemene dienst.
Wat hebben we gedaan?
In mei hebben we als aandeelhouder van Circulus Berkel BV ingestemd met de vaststelling van de jaarrekening van het bedrijf.
Wat hebben we niet gedaan?
724 Begraafplaatsen
Doelstelling
Hier worden de kosten van begraven of crematie verantwoord van overledenen waarvan geen nabestaanden bekend zijn. De gemeente is verantwoordelijk voor deze taak op grond van de Wet op de lijkbezorging.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de uitvaart verzorgd van 19 personen die waren overleden binnen de gemeentegrenzen van Apeldoorn en die geen anderen hadden die de uitvaart konden regelen.
Wat hebben we gedaan?
We zien een stijging van het aantal gemeentelijke uitvaarten. In 2013 waren dit er 11, in 2014 waren dit er 17 en in 2015 dus 19. In 2015 is voor de gemeentelijke uitvaarten, na aanbesteding, een overeenkomst gesloten met Rouwcentrum Rouwenhorst uit Apeldoorn voor een periode van 2 jaar.
Wat hebben we niet gedaan?
913,914 Geldleningen en beleggingen
Doelstelling
Er voor zorg dragen dat de rente over de uitgezette gelden tijdig wordt ontvangen.
Zo zorgvuldig mogelijk inschatten van de rentelasten in de begroting.
Wat hebben we bereikt?
Informatie over geldleningen en beleggingen vindt u bij het onderdeel Saldi kostenplaatsen (product 960) in het hoofdstuk 'Wat heeft het gekost?'.
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?
921 Algemene uitkering gemeentefonds
Doelstelling
Een meerjarenberekening van de algemene uitkering gebaseerd op een juiste interpretatie van de circulaires gemeentefonds aangevuld met een inschatting van factoren die relevant zijn voor Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de gevolgen voor beleid en financiën van de circulaires over het gemeentefonds verwerkt. We hebben u daarover op tijd en zo volledig mogelijk geïnformeerd via de Meerjaren Programma Begroting (MPB), aparte raadsbrieven en de Tussentijdse Rapportage. De belangrijkste onderwerpen waren de decentralisaties in het sociale domein en het groot onderhoud van het gemeentefonds.
Prestaties
- Actief samenwerken met andere (100.000+) gemeenten, Rijk, G32 en VNG;
- In de jaarrekening een afwijking van maximaal 1% van de geraamde algemene uitkering.
Wat hebben we gedaan?
We hebben regelmatig met de VNG, de G32, de Raad voor de financiële verhoudingen en andere 100.000+-gemeenten contact gehad over een juiste beleidsmatige en financiële vertaling van ontwikkelingen in het gemeentefonds. Daarbij heeft Detlev Cziesso (portefeuillehouder Financiën) gebruikgemaakt van zijn rol als lid van de VNG-commissie Financiën. We hebben macro-economische ontwikkelingen die invloed hadden op (de grootte van) het gemeentefonds gevolgd. En aangegeven wat de gevolgen daarvan zijn voor onze gemeente.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben niet ons doel gehaald om de geraamde en de werkelijk ontvangen algemene uitkering maximaal 1% van elkaar te laten verschillen. Bij de raming tellen we dan ook tussentijdse begrotingswijzigingen mee. Op een bedrag van € 152,5 miljoen is 1% verschil € 1,5 miljoen. Het werkelijke verschil was € 1,7 miljoen.
923 Uitkering deelfonds sociaal domein
Doelstelling
Een meerjarenberekening van de uitkering deelfonds sociaal domein gebaseerd op een juiste interpretatie van de circulaires gemeentefonds aangevuld met een inschatting van factoren die relevant zijn voor Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
Het Rijk heeft de ramingen voor de integratie uitkering sociaal domein twee keer veranderd, via de mei- en de septembercirculaire. De belangrijkste aanpassingen hadden betrekking op het onderdeel beschermd wonen van de WMO. De meicirculaire leverde op dit onderdeel een nadeel op van € 3 miljoen, de septembercirculaire een voordeel van € 6,6 miljoen. We hebben met een begrotingswijziging de inkomstenraming met € 2,6 miljoen verhoogd, in de veronderstelling dat we € 1 miljoen zouden moeten terugbetalen. In december bleek dat we dit bedrag mogen houden, omdat we voor 2016 tekort zullen komen op de rijksvergoeding.
Met begrotingswijzigingen heeft u de budgetten van programma 5, 6 en 7 zoveel mogelijk aangepast aan de nieuwe rijksvergoeding voor het sociaal domein.
Prestaties
- Actief samenwerken met andere (100.000+) gemeenten, Rijk, G32 en VNG;
- In de jaarrekening een afwijking van maximaal 1% van de geraamde uitkering deelfonds sociaal domein.
Wat hebben we gedaan?
We hebben veel overleg gevoerd met het rijk, de VNG, de G32 en andere 100.000+-gemeenten over de rijksuitkering voor het sociaal domein. Daarbij hebben de betreffende portefeuillehouders gebruikgemaakt van hun rol als lid van de VNG-commissies Financiën, Gezondheid en Welzijn en Werk en Inkomen.
Het verschil tussen de raming en de werkelijke uitkering was € 927.000. Dat is een verschil van minder dan 1% van de raming van € 139 miljoen.
Wat hebben we niet gedaan?
930 t/m 941 Gemeentelijke belastingen
Doelstelling
Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten. De belastingen die onder dit beleidsproduct vallen zijn de OZB, de toeristenbelasting, de hondenbelasting en de precariobelasting. De inkomsten uit deze belastingen vallen in de algemene middelen van de gemeente. Dat betekent dat de gemeenteraad bepaalt waarvoor de opbrengsten van deze belastingen worden ingezet. De algemene belastingen hebben een belangrijke budgettaire functie voor de gemeente Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
We zijn vooral druk geweest met de oprichting van Tribuut. Dat is de nieuwe gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie die voor Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen de gemeentelijke belastingen gaat innen. Voor de overgang van de werkzaamheden moest de kwaliteit van de databases aan bepaalde eisen voldoen. Dat gold ook voor de waardetoekenningen. Tribuut moest de instemming van de waarderingskamer hebben om de beschikkingen over de bepaling van de WOZ-waarde te kunnen versturen. De waarderingskamer vond de kwaliteit 'voldoende'. Daardoor kon Tribuut de beschikkingen versturen. Tribuut werkt eraan om uiteindelijk van de waarderingskamer een 'goed' te krijgen.
Prestaties
De gemeente is wettelijk verplicht om aan elke onroerende zaak binnen haar grondgebied een waarde toe te kennen, de zogeheten WOZ-waarde. De gemeente geeft de WOZ-waarde door aan het waterschap en de rijksbelastingdienst die de WOZ-waarde gebruiken voor hun eigen belastingheffing. Bij de gemeentelijke belastingen is de WOZ-waarde belangrijk bij het bepalen van de hoogte van de OZB en de rioolheffing (zie beleidsproduct 722).
Nieuwe ontwikkelingen:
Invoering forensenbelasting (progr.1) functie 935
Onze overwegingen die ten grondslag liggen aan ons voorstel tot invoering van de forensenbelasting, hebben wij toegelicht in paragraaf 6 van hoofdstuk 3, Financiële beschouwingen. Ook in de paragraaf Lokale heffingen komen we hier op terug. Kortheidshalve verwijzen wij u daar naar.
Wat hebben we gedaan?
WOZ-waarde
We hebben nieuwe WOZ-beschikkingen verstuurd voor alle onroerende zaken binnen de gemeentegrenzen. De peildatum voor de waarde was 1 januari 2014. De beschikkingen golden voor het hele jaar 2015. De waarde van een woning in Apeldoorn is gemiddeld 2,36% lager dan op 1 januari 2013, de vorige peildatum. De waarde van een niet-woning is gemiddeld 7,05% lager geworden.
Verder hebben we de tarieven voor de OZB (onroerende zaakbelasting) verhoogd om bij die lagere WOZ-waarden toch dezelfde OZB-opbrengst te hebben. We hebben daarbij rekening gehouden met het aantal objecten waarvoor we belasting kunnen heffen. Volgens uw besluit van 2014 hebben we de tarieven verhoogd met de macro-norm. Dat is het percentage waarmee de som van de OZB-opbrengsten van alle gemeenten mag groeien. Het rijk bepaalt dat percentage.
Precario
We hebben naast de reguliere aanslagoplegging voor € 6,1 miljoen aanslagen voor de precariobelasting aan netwerkbeheerders opgelegd. We hebben datzelfde bedrag in een voorziening gestort. Dat heeft te maken met een procedure die bij de Hoge Raad loopt. We hadden in de begroting (nog) geen rekening gehouden met dat bedrag.
Wat hebben we niet gedaan?
Forensenbelasting
We hebben de forensenbelasting niet ingevoerd. Bij de vaststelling van de MPB 2016-2019 hebben we besloten dat ook in 2016 nog niet te doen. Bij de Voorjaarsnota 2016 kijken we opnieuw of we de forensenbelasting in 2017 of daarna invoeren.
922 Algemene baten en lasten
Doelstelling
We ramen op basis van de Gemeentewet verplicht budget voor onvoorziene en bestuurlijk onontkoombare uitgaven (€ 1,13 per inwoner).
Wat hebben we bereikt?
U heeft de hele post onvoorzien gebruikt. Een deel heeft u gebruikt voor de financiële gevolgen van de nieuwe winkelsluitingstijden. Daardoor waren onder meer de parkeergarages en fietsenstallingen ook op zondag open. Een ander deel hebben we gebruikt voor de opzet van Tribuut, de regionale samenwerking voor inning van gemeentelijke belastingen.
Wat hebben we gedaan?
Stand van zaken
We hebben u eind 2015 geïnformeerd over:
- de stand van zaken van onze taakstelling op het gebied van vastgoed;
- de verduurzaming van ons eigen vastgoed;
- de manier waarop we omgaan met vastgoed dat een maatschappelijke doel dient.
Oneigenlijk woningbezit
We hebben uw advies gevraagd over de verkoop van woningen die we eigenlijk niet in bezit moeten hebben. We hebben bepaald hoe we omgaan met de verkoop van het maatschappelijk vastgoed in relatie tot de inzet van het budget daarvoor van € 400.000 per jaar. We deden dat onder meer op basis van concrete vragen van huidige huurders die het vastgoed wilden kopen. Drie huurders hebben daadwerkelijk een aanvraag voor koop ingediend. Het budget voor 2016 zou volledig zijn besteed als u akkoord gaat met die aanvragen. Daarom hebben we het budget van 2015 doorgeschoven naar 2016.
Verduurzaming
U heeft in 2015 een krediet beschikbaar gesteld voor uitvoering van maatregelen voor verduurzaming van ons eigen vastgoed. Het gaat om 'laaghangend fruit', maatregelen waarvan we de investering in (heel) korte tijd terugverdienen.
Meerjarenperspectief
We hebben het eerste Meerjaren Perspectief Vastgoedexploitaites opgesteld. Dat gaat vooral over de 15 panden met de meeste waarde in de vastgoedportefeuille.
BROA 30.5 Aanjaaggeld
In 2015 hebben we ongeveer € 250.000 aan aanjaaggeld uitgegeven. Dat is hoofdzakelijk besteed aan:
- € 100.000 Stichting ondernemersfonds. Met dit geld zijn door de Stichting 4 pilots ondersteund in Hoenderloo, Egelantier, Stadhoudersmolen en binnenstad.In het voorjaar van 2016 de evaluatie aan ons opsturen.
- € 40.000 kwartiermaker citymarketing. Bij de ontwikkeling van het nieuwe citymarketingbeleid was specifieke deskundigheid noodzakelijk.
- € 30.000 Cleantech Tomorrow Congres. In februari 2015 is dit congres gehouden met ruim 800 bezoekers.
- Enkele andere initiatieven zoals Apeldoorn Stagestad etc.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben niet bepaald met hoeveel we onze taakstelling voor de verkoop van vastgoed willen verlagen. We zijn er ook niet aan toegekomen een keuze te maken over het vastgoed met maatschappelijke doeleinden. We komen op beide onderwerpen terug in het Meerjaren Perspectief Vastgoed 2016.
960 Saldi kostenplaatsen
Doelstelling
Dit is een administratief product.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?