Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën
Tribuut
Tribuut | ||
---|---|---|
Vestigingsplaats | Epe | |
Doel en openbaarbaar belang | Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit voor onze gemeente. | |
Deelnemers | 5 gemeenten met in totaal 294.000 inwoners | |
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | In 2015 heeft Apeldoorn € 325.000 bijgedragen in de opstartkosten van Tribuut. | |
Uitvoering beleidsvoornemens / prestatieafspraken | De gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen in 2015 besloten per 1 januari 2016 de Gemeenschappelijke regeling Tribuut belastingsamenwerking op te richten en de uitvoering van de belastingtaak daar onder te brengen. We hebben in 2015 voorbereidingen gedaan om de taak per 1 januari 2016 te kunnen uitvoeren. | |
Eigen vermogen | 2013 | |
2014 | ||
Vreemd vermogen | 2013 | |
2014 | ||
Rekening resultaat | 2013 | |
2014 | ||
Risico's | Tribuut is een nieuwe organisatie. De samenvoeging van de belastingtaken van de vijf gemeenten brengt risico's met zich mee. Die staan in het bedrijfsplan van Tribuut. Als een van die risico's zich voordoet, kan dat leiden tot vertraging van de uitvoering en extra kosten. Als Tribuut niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moet zij een beroep doen op de deelnemende gemeenten. | |
Informatieverstrekking aan de raad |
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek | ||
---|---|---|
Vestigingsplaats | Twello | |
Doel en openbaarbaar belang | Op intergemeentelijk niveau zorgen voor de belangen op het gebied van ruimtelijke en sociale ontwikkeling, wonen, verkeer en vervoer en economische zaken die verder gaan dan alleen onze gemeente. | |
Deelnemers | 7 gemeenten met in totaal 414.000 inwoners | |
Bestuurlijk belang | Wethouder Kruithof is lid van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur | |
Financieel belang | In haar begroting heeft de regio Stedendriehoek een geraamde totale bijdrage van € 1.032.000. Onze bijdrage is € 393.000. | |
Uitvoering beleidsvoornemens / prestatieafspraken | De regio is bezig te bepalen hoe de organisaties moeten worden ingericht om nauwer te kunnen samenwerken bij zaken die op de agenda voor de regio staan. Zij doet dat aan de hand van de Midterm Review en werkt samen met de Strategische Board. De deelnemers hebben in 2014 besloten nauwer te gaan samenwerken. We doen dat g steeds via innovatie, sociaal kapitaal, bereikbaarheid en leefomgeving. De regio heeft de Cleantech regio Stedendriehoek in 2015 nadrukkelijk op de kaart gezet in Europa. | |
Eigen vermogen | 2013 | € 248.000 |
2014 | € 294.000 | |
Vreemd vermogen | 2013 | € 3.298.000 |
2014 | € 3.565.000 | |
Rekening resultaat | 2013 | € 44.000 |
2014 | € 22.000 | |
Risico's | Het weerstandsvermogen van de regio Stedendriehoek is niet groot. Als de regio niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moet zij een beroep doen op de deelnemende gemeenten. | |
Informatieverstrekking aan de raad | De raad krijgt ieder jaar de gelegenheid een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting. Verder worden beleidsstukken, die zijn opgesteld door bureau Regio Stedendriehoek in de PMA behandeld (consultatie of besluitvormend). De jaarrekening van de Stedendriehoek gaat ter kennisname naar de raad. |
Veiligheid
Veiligheidsregio N.O. Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio N.O. Gelderland/GHOR | ||
---|---|---|
Vestigingsplaats | Apeldoorn | |
Doel en openbaarbaar belang | ·op regionaal niveau voorkomen, beperken en bestrijden van grootschalige incidenten en rampen; ·coördinatie van multidisciplinaire samenwerking van hulpverleners; ·uitvoeren van brandweertaken. | |
Deelnemers | Deelnemers: 22 gemeenten met 812.000 inwoners. | |
Bestuurlijk belang | - | |
Financieel belang | Financiële bijdrage 2014: € 11.425.000 | |
Uitvoering beleidsvoornemens / prestatieafspraken | · De basiszorg van de brandweer paste in 2015 bij het vastgestelde risicoprofiel. · In 2015 zijn er 3 bestuurlijke oefeningen (2x een GBT-oefening en 1x een zgn burgemeestersgame) gehouden. · Het maken van de jaarlijkse prestatieafspraken met de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) voor een basisbrandweerzorg afgestemd op de risico’s genoemd in het door de raad vastgestelde risicoprofiel is gerealiseerd. ·Er is voldaan aan het opzetten en paraat houden van een rampenbestrijdingsorganisatie. ·De VNOG is in 2015 begonnen de uitvoering van het project VNOG Risicogericht. Dat is het proces om de organisatie van de VNOG opnieuw vorm te geven. De VNOG wil met dit project de kwaliteit van haar dienstverlening verbeteren en tegelijk goedkoper en eenvoudiger werken. Het VNOG-bestuur heeft daarvoor in 2015 besluiten genomen, onder andere over welk materieel nodig is om de risico’s in onze regio af te dekken. ·De VNOG heeft in 2015 het regionaal risicoprofiel en het regionaal beleidsplan niet geactualiseerd. Het regionaal crisisplan is wel geactualiseerd. Het algemeen bestuur van de VNOG heeft de geldigheid van die eerste twee documenten met een jaar verlengd. Het bestuur heeft dat laten weten aan de deelnemende gemeenten. | |
Eigen vermogen | 2013 | € 6.200.000 |
2014 | € 6.500.000 | |
Vreemd vermogen | 2013 | € 36.700.000 |
2014 | € 32.600.000 | |
Rekening resultaat | 2013 | € 2.800.000 |
2014 | € 1.600.000 | |
Risico's | De VNOG heeft een buffer van € 4,6 miljoen om risico's op te vangen. Hiervan is € 2,9 miljoen bestemd voor het opvangen van risico's binnen de brandweerclusters. Zoals het er nu uitziet is de buffer voorlopig groot genoeg om de bedrijfsvoeringsrisico's op te vangen die de VNOG noemt in haar begroting 2016. Een belangrijk risico voor onze gemeente is wel de implementatie van Slagkracht en de bezuiniging die daardoor plaatsvindt. Daarnaast voert de VNOG per 2017 een nieuwe verdeelsleutel in, wat kan leiden tot een nieuwe verdeling van de gemeentelijke bijdragen. | |
Informatieverstrekking aan de raad | In 2014 is de raad geïnformeerd over de kaderstelling voor de begroting 2015 en heeft de raad ingestemd met de programmabegroting 2015 van de VNOG. Ook is de raad geïnformeerd over de uitgangspunten voor de programmabegroting 2016. in het kader van het veiligheidsbeleid en de brandbestrijding informeert de directie van de VNOG en de commandant van het brandweercluster EVA de raad regelmatig mondeling over de stand van zaken. |
Milieu
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) | ||
---|---|---|
Vestigingsplaats | Apeldoorn | |
Doel en openbaarbaar belang | Zorgen voor de belangen van de deelnemers van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van het omgevingsrecht. Het samenwerkingsverband houdt zich in eerste instantie bezig met de uitvoering van milieutaken. Wij hebben ook milieuadvisering over diverse thema’s als bodem en geluid bij OVIJ ondergebracht. | |
Deelnemers | gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst en Provincie Gelderland. | |
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | Bijdrage vanuit gemeente Apeldoorn: € 4.104.000. | |
Uitvoering beleidsvoornemens / prestatieafspraken | Wij laten sinds 2013 onze milieutaken uitvoeren door OVIJ. We houden zelf de regie. We maken elk jaar afspraken over de uitvoering van de taken via een dienstverleningsovereenkomst. OVIJ heeft met de deelnemende gemeenten een efficiencytaakstelling afgesproken. In 2016 moet OVIJ 10% hebben bezuinigd op de kosten van het primaire proces en 5% op de overheadkosten. OVIJ is in 2015 nog professioneler geworden. We zijn tevreden over hoe OVIJ de werkzaamheden uit de dienstverleningsovereenkomst voor 2015 heeft uitgevoerd. | |
Eigen vermogen | 2013 | € 370.000 |
2014 | ||
Vreemd vermogen | 2013 | |
2014 | € 1.168.000 | |
Rekening resultaat | 2013 | |
2014 | € 101.000 | |
Risico's | OVIJ heeft een algemene reserve van € 150.000 en een budget van € 60.000 in de begroting om risico's op te vangen. Het belangrijkste risico is dat OVIJ de afgesproken efficiencytaakstelling niet of pas later haalt. | |
Informatieverstrekking aan de raad |
Apeldoorn activeert
Felua-groep
Felua-groep | ||
---|---|---|
Vestigingsplaats | Apeldoorn | |
Doel en openbaarbaar belang | In het kader van de Participatiewet mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, begeleiden en helpen zich te ontwikkelen. Op een manier dat zij het meeste uit zichzelf kunnen halen. Dat kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetachering, begeleid werken of werken binnen de Felua-groep. De afstand tot de arbeidsmarkt kan diverse oorzaken hebben, onder meer een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking of langdurige werkloosheid. | |
Deelnemers | 3 gemeenten (Apeldoorn, Epe en Heerde) | |
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | Financiële bijdrage 2015: € 25,8 miljoen (een bijdrage van onze gemeente in het kader van de oude Wet sociale werkvoorziening (Wsw), plus een bonus van het rijk voor begeleid werken) | |
Uitvoering beleidsvoornemens / prestatieafspraken | Felua-groep is namens de gemeenten werkgever geweest voor mensen uit de doelgroep Wsw. Daarvoor kregen de gemeenten elk jaar een taakstelling van het rijk en het geld dat daarbij hoorde. Dat was zo tot de invoering van de Participatiewet. Vanaf 2015 is dat systeem veranderd. Gemeenten krijgen nu een budget voor de financiering van de Wsw. Daarbij houdt het rijk er rekening mee dat er minder mensen bij werkvoorzieningschappen werken en de vergoeding per SE minder wordt. Felua-groep heeft zich voorbereid op verdere samenwerking met de gemeenten, zodat in 2017 de werkprocessen van Felua-groep en het Activerium in elkaar kunnen worden geschoven. | |
Eigen vermogen | 2013 | € 5.100.000 |
2014 | € 5.000.000 | |
Vreemd vermogen | 2013 | € 3.800.000 |
2014 | € 3.700.000 | |
Rekening resultaat | 2013 | -/- € 460.000 |
2014 | € 99.000 | |
Risico's | Volgens de meerjarenbegroting 2016-2019 heeft Felua-groep in 2016 een klein tekort. Voor de jaren daarna verwacht Felua-groep positieve resultaten. Overschotten kan Felua-groep toevoegen aan de reserves. Als de resultaten voor de jaren na 2016 toch negatief zijn, kan Felua-groep de tekorten in eerste instantie uit de eigen reserves dekken. Zijn de tekorten groter dan de reserves? Dan kan Felua-groep een beroep doen op de deelnemende gemeenten. | |
Informatieverstrekking aan de raad |
Zorg en welzijn
GGD Noord- en Oost Gelderland
GGD Noord- en Oost Gelderland | ||
---|---|---|
Vestigingsplaats | Apeldoorn | |
Doel en openbaarbaar belang | Bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van de inwoners. Gemeenten in de Achterhoek, Midden IJssel/Oost Veluwe en Noord-Veluwe werken samen voor hun wettelijke verplichtingen op het gebied van collectieve preventie op het gebied van de volksgezondheid. | |
Deelnemers | 22 gemeenten met in totaal 812.224 inwoners | |
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | Financiële bijdrage 2015: € 2.157.838 respectievelijk € 2.166.579 | |
Uitvoering beleidsvoornemens / prestatieafspraken | De jeugdgezondheidszorg is verder ontwikkeld volgens het nieuwe basispakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Dat betekent dat het aantal vaste contactmomenten minder is geworden. Daardoor is er meer ruimte gekomen om contactmomenten aan te bieden aan kinderen en ouders voor wie dat nodig is. Er is een extra contactmoment ingevoerd voor jongeren tussen 15 en 20 jaar in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs De GGD NOG en de VNOG werken meer samen op het gebied van veiligheid en gezondheid. De GGD heeft beleidsadviezen gegeven, geholpen bij alcoholmatiging en diverse activiteiten uitgevoerd op het gebied van gezondheidsbevordering. Op bestuurlijk niveau zijn we begonnen te kijken naar een nieuwe indeling van de dienstverlening van de GGD. Daarbij maken we onderscheid tussen verplichte en niet-verplichte diensten. We kijken ook opnieuw wat de positie van de jeugdgezondheidszorg moet zijn. | |
Eigen vermogen | 2013 | € 3.074.000 |
2014 | € 3.145.000 | |
Vreemd vermogen | 2013 | € 3.537.000 |
2014 | € 2.520.000 | |
Rekening resultaat | 2013 | € 391.000 |
2014 | € 350.000 | |
Risico's | •Gemeenten kopen minder plusproducten zoals jeugdzorg, algemene zorg en kennis en expertise. •Gemeenten krijgen opnieuw bezuinigingstaakstellingen. •Gemeenten kunnen besluiten om uit de gemeenschappelijke regeling te stappen vanwege de decentralisatieopgaven voor het onderdeel JGZ. De JGZ hangt nauw samen met de andere taakgebieden van de GGD. | |
Informatieverstrekking aan de raad |