822 Volkshuisvesting
Doelstelling
Een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
We laten u dat in het voorjaar van 2016 weten, net zoals we dat in 2015 deden. U krijgt dan de jaarrapportage van de Apeldoornse woningmarktmonitor. Daarin geven we u een beeld van de ontwikkeling van de woningmarkt en de woningvoorraad. We kunnen u die gegevens nu nog niet geven, omdat we ze pas compleet hebben nadat we de toelichting voor deze jaarrekening afronden. We moeten namelijk wachten op gegevens die we van anderen krijgen.
Prestaties
De gemeenteraad heeft begin 2014 de ‘Woonagenda Apeldoorn 2014-2018’ vastgesteld. In deze woonagenda staan de drie hoofdopgaven en agendapunten waar wij als gemeente de komende jaren energie en geld op inzetten:
- bewaking van de volkshuisvestelijke basis door regie op adequate huisvesting voor kwetsbare huishoudens op de woningmarkt
- beheer van de bestaande (buiten)stad; het maken van afspraken en ondersteuning bieden bij initiatieven om de aantrekkelijkheid van de woningvoorraad op peil te houden
- sturing op nieuwbouw in een marktmeesterrol.
Binnen deze hoofdopgaven krijgen de volgende agendapunten bestuurlijke prioriteit:
- voldoende en betaalbare woonkwaliteit voor zorgkwetsbaren (waaronder de extramuralisering);
- inzetten op kwetsbare plekken en woningcomplexen;
- het actueel houden van de woningbouwprogrammering (kwantitatief en kwalitatief);
- de afstemming in de stedendriehoek met regiogemeenten en provincie.
Wat hebben we gedaan?
Huisvesting voor kwetsbare huishoudens
We hebben met de VSW nieuwe afspraken gemaakt over wat zij in de periode 2015-2018
gaan doen om kwetsbare huishoudens aan woonruimte te helpen. VSW is de stichting Verenigde Samenwerkende Woningcorporaties. In die stichting werken Ons Huis, De Goede Woning, De Woonmensen en Sprengenland Wonen samen.
Bestaande bouw
We hebben een debat georganiseerd over vernieuwing in de bouw. Het debat ging ook over mogelijkheden voor woningen die in een jaar net zoveel energie gebruiken als opwekken. De reactie van de ruim 170 bezoekers waren positief.
We hebben 68 startersleningen gegeven voor bestaande woningen. We kregen 80 aanvragen voor zo'n lening. Een Vereniging van Eigenaren (VvE) heeft een stimuleringslening aangevraagd en gekregen voor verbetering van 52 appartementen.
Nieuwbouw
- We zijn begonnen met de uitvoering van het woningbouwprogramma dat u in maart up-to-date had gemaakt.
- We hebben gekeken naar nieuwe initiatieven voor bouwplannen.
- We hebben meegewerkt aan woningbouwplannen die we kansrijk vinden.
- We hebben informatie over de woningmarkt gegeven via kwartaalberichten en de Apeldoornse woningmarktmonitor.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben nog geen afspraken met andere gemeenten in de regio Stedendriehoek gemaakt om te kunnen bepalen hoeveel woningen er in Apeldoorn bij mogen komen in de periode 2015-2024. We zijn wel het overleg daarover begonnen. De provincie vroeg ons die afspraken te maken.
Topindicatoren
Trendanalyse
Tevredenheid
Onze inwoners zijn relatief tevreden over het wonen in Apeldoorn. Zij geven het een rapportcijfer 7. In de komende jaren gaan we onze best doen om ervoor te zorgen dat onze inwoners tevreden blijven over wonen in Apeldoorn.
Toevoeging woningvoorraad
De cijfers over toevoeging aan de woningvoorraad gaan over nieuwbouw en woningen die er op een andere manier zijn bijgekomen. Bijvoorbeeld doordat kantoren zijn verbouwd tot woningen of doordat kamers zijn veranderd in zelfstandige appartementen. We verwachten dat er in de periode tot 2020 gemiddeld bijna 400 woningen per jaar bij moeten komen. We baseren onze verwachting op:
- voorspellingen in de Apeldoornse woningmarktmonitor;
- onderzoek dat we in 2015 deden voor de aanpassing van het woningbouwprogramma.
310/311 Handel en ambacht - openluchtrecreatie
Doelstelling
Een veelzijdige economische structuur van Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
- We hebben ondernemers bezocht. We hebben regelmatig gesproken met ondernemerskoepels. We hebben bedrijven geholpen bij hun problemen en vragen. We hebben platforms geholpen.
- We hebben Stichting Apeldoorn Stagestad geholpen om actief aan de slag te gaan om hoger opgeleide stagiaires naar Apeldoorn te halen.
- We hebben het proces geleid voor de keuze van een nieuwe organisatie die de toeristische regiomarketing gaat uitvoeren.
- We hebben een voorstel gemaakt om door te gaan met het Veluwse Fietsknooppuntensysteem. We hebben het beheer en onderhoud van het Fietsknooppuntensysteem uitgevoerd. Samen met de gemeente Ermelo geven wij leiding aan dat proces.
- We hebben met deze en diverse andere activiteiten bijgedragen aan een veelzijdige economische structuur. Daarbij hebben we ons vooral gericht op de 5 sectoren die we als speerpunt hebben aangewezen: ICT, maakindustrie, transport & logistiek, vrijetijd en zorg.
- We hebben een uitvoeringsprogramma voor de Ondernemende Stad gemaakt waarin een overzicht staat van alle projecten en initiatieven die onder dit programma vallen.
Prestaties
De gemeenteraad heeft een breed palet aan economische beleidsproducten vastgesteld om sturing te geven aan de veelzijdige economie van Apeldoorn. De komende 4 jaar investeert de gemeente tijd en geld om deze structuur verder te versterken:
- Ondersteuning van de vijf speerpuntsectoren: maakindustrie, zorg, ICT, vrije tijd en transport
Deze ondersteuning bestaat onder andere uit actief relatiemanagement op de vijf speerpuntsectoren, het vergroten van de samenwerking tussen deze sectoren en het bijdragen aan Apeldoorn Stagestad.
De sector vrije tijd krijgt een apart programma met als doel nog meer bezoekers en bestedingen naar de Veluwe en Apeldoorn te trekken. - Sturing op economisch vastgoed
De gemeente stuurt programmatisch en ruimtelijk op het economisch vastgoed in haar stad. De detailhandelsvisie en de kantorenprogrammering geven aan investeerders duidelijkheid op welke plekken in de stad en dorpen we ruimte bieden. We faciliteren hierbij initiatieven die een kwaliteitsimpuls voor de economische structuur betekenen en stimuleren het gebruik van leegstaand vastgoed. Daarnaast geven we uitvoering aan de opgaven die uit het beleid naar voren komen. Als gemeente hebben we een dubbele rol bij bedrijven. We sturen via de bedrijvenprogrammering en hebben daarnaast een actieve rol bij de gronduitgifte van bedrijventerreinen. We koersen de komende 4 jaar op de uitgifte van 2 tot 5 hectare bedrijventerrein; - Faciliteren van innovaties, kenniscentra en cleantechactiviteiten
Kansen op het gebied van innovatie, kennis en cleantech pakken we als stad en regio actief op. We leveren in samenwerking met onze economische partners een bijdragen aan de vernieuwing van onze regio.
Wat hebben we gedaan?
Speerpuntsectoren
- We hebben onze vijf speerpuntsectoren geholpen door actief goede en langdurige contacten met bedrijven uit die sectoren te onderhouden. We hebben onder andere bedrijven bezocht en samenwerking van bedrijven geholpen.
- We hebben een begin gemaakt met een uitvoeringsagenda voor de sectoren ICT en maakindustrie en een programma Welkom in Apeldoorn voor de vrijetijdssector. We maken die agenda samen met het bedrijfsleven en het onderwijs.
- We hebben de samenwerking tussen sectoren gestimuleerd door het organiseren van diverse bijeenkomsten. We zijn nieuwe initiatieven begonnen om de economie van Apeldoorn te versterken. Een voorbeeld daarvan is Apeldoorn Congresstad
- De sectoren ICT, maakindustrie en zorg hebben samen Stichting Apeldoorn Stagestad opgericht. Deze stichting wil op een professionele manier hoogopgeleide stagiaires naar Apeldoorn halen. Wij helpen de Stichting met een opstartsubsidie voor de iode 2015-2017.
- Wij hebben het platform Apeldoorn Cleantech hepen oprichten. Tien Apeldoornse bedrijven uit de maakindustrie werken in die stichting samen aan de cleantech opgave. Onze rol is het stimuleren van samenwerking en het faciliteren van nieuwe ontwikkelingen.
Toerisme
- We hebben proactief gewerkt aan betere samenwerking in de toeristische sector op de Veluwe. Zo hebben we onder meer het proces begeleid voor de keuze van Visit Veluwe als organisatie voor de toeristische marketing van de regio. We hebben het beheer van het Veluwse Fietsknooppuntensysteem uitgevoerd.
- We hebben een aantal recreatieondernemers actief geholpen bij de uitbreiding van hun bedrijf. Dit was het laatste deel van de uitwerking van het Groei- en Krimpbeleid.
- We hebben de stadspromotie opnieuw ingevuld na het faillissement van het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT). Daarvoor hebben we onder andere nieuwe VVV-informatiepunten geholpen en zijn we doorgegaan met de online toeristische informatievoorziening. We zijn ook begonnen met het project Cityhosts.
Bedrijven, kantoren en winkels
- We hebben het mogelijk gemaakt dat een aantal kantoren kan worden omgebouwd tot woningen. Het ging om ongeveer 10.000 m2 vloeroppervlakte.
- We hebben ruim 5 ha grond uitgegeven op bedrijventerreinen.
- We hebben onderzocht hoe de positie van Apeldoorn als winkelstad is in de regio. Dit was een zogenaamd koopstromenonderzoek. We zijn begonnen 24/7 de passantenaantallen in de binnenstad te monitoren.
- We hebben samen met ondernemers en onderwijs de regionale agenda voor Cleantech opgesteld. In onze gemeente is area055 op de Zwitsal ingericht als Cleantech Centre.
Wat hebben we niet gedaan?
- We werken nog niet samen met de sector transport & logistiek. We konden het onderzoek naar de beste vorm van samenwerking in 2015 nog niet afronden door gebrek aan menskracht. We gaan ermee verder in 2016.
- We hebben niet onderzocht welke mogelijkheden zzp'ers hebben om te innoveren. We zijn daar wel mee begonnen, maar konden het onderzoek in 2015 niet afronden.
- De ondernemers hebben in het najaar het proces voor de oprichting van een gemeentebreed ondernemersfonds stilgezet. Wij helpen dit proces met geld voor pilotprojecten.
Topindicatoren
Trendanalyse
- De werkgelegenheid neemt af door de economische recessie en grote veranderingen in de zorgsector. Dat blijft de komende jaren waarschijnlijk zo. Daarom moeten we de cijfers verlagen.
- De sectoren transport en maakindustrie groeien een klein beetje.
- Onze bedrijven zijn relatief tevreden over het ondernemersklimaat in Apeldoorn. Zij geven het een rapportcijfer 7,2. In de komende jaren gaan we onze best doen om ervoor te zorgen dat onze bedrijven tevreden blijven over het vestigingsklimaat in Apeldoorn
810 Ruimtelijke ontwikkeling
Doelstelling
- Actieve inzet op de ruimtelijke dynamo’s en opwaardering van de bestaande stad;
- De binnenstad: van een 6,5 naar een 8.
- Een uitnodigende ruimtelijke kwaliteit.
Wat hebben we bereikt?
Welstandsnota
We hebben gewerkt aan de nieuwe welstandsnota. Dat hadden we afgesproken in ons bestuursakkoord. Met de nieuwe welstandsnota willen we de basiskwaliteiten van Apeldoorn behouden. Daarvoor kent de nota een welstandskader ...
... dat eigentijds is
... dat eenvoudig beter is
... dat minder regels heeft
... dat meer inspiratie geeft.
In maart hebben we u het Plan van Aanpak gepresenteerd. We hebben u vroeg geïnformeerd over het proces en de doelstelling, omdat de nieuwe welstandsnota op uw politieke agenda staat.
Raadsexcursie
De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) heeft u uitgenodigd voor uw jaarlijkse excursie. Die was in oktober en ging naar Uddel. U bezocht projecten, die van belang zijn in het debat over Ruimtelijke Kwaliteit. U deed dat samen met fractievertegenwoordigers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties waaronder wijkraden en de Stichting Apeldoornse Monumenten.
Jaarverslag CRK
De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) besprak haar jaarverslag met u tijdens de PMA in september. Het jaarverslag laat zien dat een groot percentage van de plannen werd goedgekeurd. Dat is te danken aan de integrale aanpak en uitvoering van beleid. U reageerde positief op de bijdrage van de CRK aan de ruimtelijke kwaliteit van Apeldoorn en op haar klantgerichte houding.
Omgevingswet
We hebben het bestemmingsplan Binnenstad aangemeld als ‘Bestemmingsplan met verbrede reikwijdte'. Dat kan als voorbereiding op de Omgevingswet die in 2018 van kracht wordt. Het Rijk heeft onze aanmelding geaccepteerd. De eerste stap in dit bestemmingsplan is een startnotitie die begin 2016 klaar is.
We hebben op 9 december een Masterclass voor u georganiseerd. Daarin kreeg u informatie over de grote veranderingen in de wet- en regelgeving voor het ruimtelijke domein door de komst van de Omgevingswet. Die veranderingen hebben grote gevolgen voor onze gemeente. Tijdens de Masterclass kreeg u van twee externe sprekers te horen wat de veranderingen zijn en wat dat voor u als gemeenteraad betekent.
Binnenstad
We hebben ongeveer de helft uitgevoerd van de plannen voor herinrichting van de binnenstad. We hadden die plannen in 2014 voorbereid. Met uitvoering van de andere helft van de plannen zijn we begonnen. We hebben de verharding en verlichting en het straatmeubilair vernieuwd. We hebben groen aangebracht en panden opgeknapt. De binnenstad is er zichtbaar door opgeknapt.
Prestaties
Bestaande stad
Gebiedsgerichte inspanning is nodig om het woon-, werk- en vestigingsklimaat op peil te houden en te versterken. De ruimtelijke dynamo’s uit de structuurvisie Buitenstad Apeldoorn blijven tijd en aandacht vragen om de buitenstad aantrekkelijk te houden voor bewoners, bedrijven en bezoekers:
- Programma binnenstad (aparte doelstelling);
- Programma Kanaaloevers en Kanaalzone: transformatiegebieden;
- Programma Zuidbroek en Zonnehoeve: uitleggebieden woningbouw.
De gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de transformatie- en uitleggebieden wordt vanuit het grondbedrijf gefaciliteerd, zie 830.
Binnenstad
De binnenstad is het visitekaartje voor het woon-, werk- en investeringsklimaat in Apeldoorn. We zetten daarom met dubbele energie in op de ambities die wij hebben met onze binnenstad:
- De compacte en complete binnenstad;
- De bereikbare binnenstad;
- De verblijfskwaliteit van de binnenstad: groen, water, openbare ruimte en gevels.
De komende jaren voeren we het uitvoeringsprogramma binnenstad uit. We investeren onder andere in het vergroenen en verblauwen van de binnenstad (zie programma 4), in het verbeteren van de historische gevels, in het tijdelijk invullen van braakliggende terreinen, in een nieuwe openbare ruimte, in de bereikbaarheid en in acties leegstand en hergebruik. Daarnaast faciliteren we de ondernemers bij het oprichten van centrummanagement (incl. een ondernemersfonds) voor de binnenstad.
Leefomgeving
Minder regelen, meer inspireren. Met de kookboeken voor het landschap, de dorpen en de stad hebben we een nieuwe koers ingezet om bewoners en bedrijven te verleiden om te investeren in de ruimtelijke kwaliteit van onze buitenstad. We gebruiken de kookboeken in onze samenwerking met bewoners en bedrijven om hen te inspireren om samen tot een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit te komen. De welstandsnota wordt momenteel vernieuwd, waarbij verder inhoud wordt gegeven aan deze inspirerende koers. Hierbij zal het erfgoed van Apeldoorn een belangrijk fundament zijn. De bestemmingsplannen komen tot stand volgens de werkwijze die is vastgelegd in de notitie 'Samen voor kwaliteit, naar een nieuwe ruimtelijke ordening in Apeldoorn'. Met deze werkwijze wordt de samenleving uitgenodigd zelf invulling te geven aan het versterken van de eigen leefomgeving; de gemeente pakt een inspirerende en waar nodig regisserende en kaderstellende rol.
Nieuwe ontwikkelingen
BROA 4.2 Binnenstad
De gemeente Apeldoorn heeft de ambitie om de binnenstad van een 6,5 naar een 8 te brengen. Door het project als één van de onderdelen van het strategisch kader te benoemen is duidelijk kenbaar gemaakt dat de raad groot belang hecht aan het slagen van dit project. In het in 2010 vastgestelde regieplan zijn de contouren vastgelegd waarbinnen de uitwerking zijn beslag krijgt. Voor 2014 zal de herinrichting van Binnenstad Noord worden afgerond. Daarnaast blijven we in gesprek met ontwikkelaars om te komen tot nieuwe ontwikkelingen op de Van Berlo locatie en de Marktstraat-Beekstraat.
BROA 4.3 Binnenstad – GSO-4
De werkzaamheden voor het Caterplein zijn grotendeels afgerond. Een klein deel loopt door in 2014. Dan zullen de afrondende werkzaamheden plaatsvinden. Ook worden diverse projecten opgestart die worden gedekt door de 2e tranche van GSO4, zoals het Gevelfonds, Stadslab en Quick wins fietsparkeren. Hierover heeft uw raad in januari 2014 besloten in de subsidieaanvraag Beleidslijn gemeenten. In 2014, 2015 en 2016 zullen verder verschillende projecten worden opgepakt n.a.v. de € 5 mln die vanuit de provincie voor de binnenstad beschikbaar is gesteld. Dit betreft o.a. de verdere herinrichting van het voetgangersdomein, aanpassing van Hoofdstraat Zuid en Molenstraat Centrum, het tijdelijk inrichtingen van lege plekken, en dergelijke.
BROA 14.1 Kanaalzone
Het doel is om de Kanaalzone via een integrale ontwikkelings- en realisatiestrategie tot ontwikkeling te brengen, waarbij de centrale noord-zuid as getransformeerd dient te worden in een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen. De gemeente heeft de regierol gedurende de projectperiode (tot 2025). Sturing vindt plaats op twee niveaus: op programmaniveau en op projectniveau. Sturing op programmaniveau is het sturen op samenhang en prioriteiten. De komende jaren ligt de focus vooral op de lopende projecten Pilot Zuid en Vlijtsepark. Daarnaast loopt de particuliere ontwikkeling bij de Vlijt en wordt gekeken naar een nieuwe bestemming voor de kavel van het oude politiekantoor aan de Sleutelbloemstraat. Ook zal voor de panden/gronden die vallen onder de 'Niet In Exploitatie Genomen Gronden zonder stellig voornemen' bekeken worden wat hiermee te gaan doen. De in 2014 van de provincie ontvangen gelden in het kader van de Investeringsimpuls worden voor Pilot Zuid in 2014 voor € 0,47 mln doorbetaald aan de woningbouwcorporaties en voor € 0,43 mln in de GREX gestort in verband met het plantekort. De bijdrage bestemd voor Vlijtsepark zal in 2014 naar verwachting geheel worden aangewend voor het verbeteren van de gebouwen.
BROA 9.4 Wijken – De Maten (GSO-4) en De Maten vitaal (investeringsimpuls)
Dit project betreft het voorkomen van achteruitgang van buurten in het stadsdeel ZuidOost door projecten te starten die dit tegengaan en renovatie van het Matenpark. In de Maten is in het Matenpark gewerkt aan de aanleg van een vissteiger die toegankelijk is voor mindervaliden. Er is op verzoek van hondenbezitters een omheinde hondenuitlaatplaats aangelegd in het Matenpark, als onderdeel van de uitvoering van 25 ideeën voor Zuidoost. Dit zijn over het algemeen kleinschalige plannetjes op het gebied van groen, spelen, parkeren en verkeersveiligheid voortkomend uit de Toekomstagenda, die noodzakelijk zijn om verloedering van de openbare ruimte in De Maten tegen te gaan. Verder is gestart met de aanleg van een avontuurlijk spelen plek in het Matenpark. De oplevering hiervan is in maart/april 2014. Daarnaast is park de Horst in ontwikkeling genomen in het kader van de acupunctuur aanpak waarbij heel gericht versleten plekken worden aangepakt. Ook hiervan wordt de oplevering verwacht in maart/april 2014. Naast hetgeen is gerealiseerd, is ook veel in de voorbereidende sfeer aan projecten gewerkt. De planvorming voorziet in forse investeringen vanaf 2014.
BROA 9.5 Wijken – Orden en Kerschoten (GSO-4) en Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten
In Orden is doorgewerkt aan de uitvoering van de in het huidige en vorige stadscontract overeengekomen afspraken. Zo is de nieuwbouw op de Caretex en Hobbemalocatie in 2013 gereed gekomen en vordert de bouw van het nieuwe winkelcentrum Orden gestaag. Op basis van het in 2010 opgestelde buurtontwikkelplan 'Weer op Orde(n)!' is verder voortgaand geïnvesteerd in de elementen 'maatschappelijke voorzieningen', 'intensieve sociale aanpak' en 'buitenruimte'. Dit heeft o.a. geleid tot het leggen van meer verbindingen tussen de ontmoetingsplekken, extra jongeren- werk-inzet, een project dat moet leiden tot een veilige en kindvriendelijke route tussen verschillende 'kindplekken' en de aanpak van de buitenruimte van het zogeheten 'Sprengendorp', een typisch arbeidersbuurtje in Orden.
In Kerschoten heeft zich in 2012 en 2013 de mogelijkheid voorgedaan om met een groot aantal nationale bedrijven en Apeldoornse partijen te werken aan een plan om de wijk energieneutraal te maken. Naar verwachting zal dit een grote spin-off kunnen hebben op diverse voor Kerschoten belangrijke terreinen zoals toekomstbestendigheid, imago- en waarde wijk en sociale betrokkenheid. Voor de bewonersbetrokkenheid bij dit traject is geïnvesteerd in communicatie- en voorlichting, activiteiten en bewonersinitiatieven. Op basis van de Toekomstagenda en het Stadsdeelplan voor Noordwest is voor het winkelcentrum Mercatorplein in Kerschoten een (tijdelijke) 'kwartiermaker' aangesteld om te zien of de marktpartijen in staat en bereid zijn om het winkelcentrum verder te ontwikkelen.
BROA 9.6 Verduurzamen van voorzieningen in wijken en dorpen
Dit project betreft maatregelen in kader van verduurzaming wijken en dorpen, waarbij de te renoveren gymzalen betrokken dienen te worden gelet op de eigen cofinanciering.
Inmiddels is een concept projectopdracht opgesteld voor de initiatieffase waarin de 2 sporen zijn opgenomen. Spoor 1 betreft de verduurzamingsmaatregelen inzake de renovatie van gymzalen en spoor 2 betreft het multifunctioneler c.q. toekomstbestendiger maken van maatschappelijke voorzieningen in wijken en dorpen. In de raadsbrief van juni 2014 hebben wij aangegeven dat wij in oktober een plan van aanpak verduurzaming zullen aanbieden. Hierin worden tevens beide sporen integraal meegenomen.
BROA 9.7 Verbeteren kwaliteit parken
Dit project betreft de verbetering van de kwaliteit van de parken in het Stadsdeel Noordoost door het aanleggen van een skatebaan in Apeldoorn-oost en het plaatsen van een Citybox (voetbalkooi) in park Zuidbroek. Ook de parken in het Stadsdeel Zuidwest krijgen een kwaliteitsverbetering door het realiseren van een moderne speelplek op het speelveld aan de Goudstraat en het herinrichten van het Zuiderpark in samenspraak met wijkraad, bewoners en gemeente. Daarnaast worden aanpassingen verricht in het Westenenkerpark om de aansluiting tussen het theehuis en het park te verbeteren.
BROA 15.1 Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen
De beschikbare BROA-middelen voor het WOP Zevenhuizen zijn, in aanvulling op investeringen van corporaties en marktpartijen, geheel toegedeeld. De fasering van de uitgaven wordt periodiek verfijnd aan de hand van het nieuwste inzicht in het uitvoeringsproces. Het in 2014 en verder beschikbare budget is voor de projecten Anklaar (parkeergarage) en 't Podium.
Het ISV3 budget is aangewend voor realisatie van de parkeergarage onder het nieuwe winkelcentrum Anklaar. Door problemen bij de onteigening van de huidige winkeliers is het project Anklaar vertraagd. De verwachting is dat begin 2015 wordt gestart met de sloop van de huidige winkels, waarna de bouw van de parkeergarage en het winkelcentrum kan starten.
Ons Huis zal de komende jaren de volgende fases van ‘t Podium ontwikkelen. De gemeente faciliteert deze ontwikkeling waarbij onze apparaatskosten ten laste van dit BROA budget worden gebracht. De uitgaven voor 't Podium voor fase 4 worden later gedaan omdat het tijdelijke winkelcentrum voor Anklaar naar verwachting t/m 2017 in het plangebied van 't Podium gesitueerd zal zijn.
BROA 15.2 Wijkontwikkelingsplan Zuid
Naast investeringen van woningcorporaties, marktpartijen en gerichte inzet van reguliere middelen is het gemeentelijk BROA-budget essentieel geweest voor versterking van Apeldoorn-Zuid (Zuid Vooruit). De vernieuwde openbare ruimte voor het winkelcentrum in Hart van Zuid is eind 2013 binnen de raming opgeleverd. Het resterende budget is nog beschikbaar voor de afrondende werkzaamheden voor Hart van Zuid en communicatiekosten in verband met het ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen (zie BROA 15.10). In vervolg op het project 'ondergronds brengen hoogspanningslijnen' zal er nog herstructurering van de Vogelbuurt plaatsvinden.
Wat hebben we gedaan?
Leefomgeving
Adviseren van nieuwe ruimtelijke initiatieven in de projectgroep Plan Initiatieven
Er zijn 113 nieuwe initiatieven ingediend bij de Projectgroep Plan Initiatieven (PPI). We hebben ook een initiatief beoordeeld dat al eerder was ingediend. Van die 114 initiatieven hebben we er 77 besproken tijdens de PPI-vergadering. We vonden van 31 initiatieven dat ze kansrijk zijn.
Ontwikkelen van een planologisch kader voor deze nieuwe initiatieven
We hebben de aanvragers van 15 initiatieven die we in de PPI kansrijk vonden, een overeenkomst vooraf gestuurd. Op dit moment hebben 5 daarvan geleid tot een planologische procedure.
Actueel maken en houden van digitale bestemmingsplannen en beeldkwaliteitsplannen voor de stad, het landelijk gebied en de dorpen
We hebben 33 bestemmingsplannen vastgesteld, inclusief de uitwerkings- en wijzigingsplannen. Daarvan komen er 19 voort uit een principeverzoek, 4 zijn wijkbestemmingsplannen (actualiseringsplannen) en de andere 10 zijn (gebieds)ontwikkelingsplannen.
Volgens de wet mogen bestemmingsplannen vanaf 1 juli 2013 niet ouder zijn dan 10 jaar. We zijn begonnen met de procedure voor alle plannen die moeten worden geactualiseerd. Apeldoorn ligt wat dat betreft op schema. Op dit moment zijn er dus geen gehele integrale (wijk)bestemmingsplannen die ouder zijn dan 10 jaar. Er zijn wel bestemmingsplannen waarvan het grootste deel al is vervangen door een nieuw bestemmingsplan, maar waarvan nog een klein deel niet is vervangen. Die kleine stukjes Apeldoorn hebben dus een bestemmingsplan dat ouder is dan 10 jaar. Risico’s dat we daardoor leges mislopen zijn er niet. We actualiseren die kleine gebiedjes zodra dat logisch is.
Bestaande bouw
We hebben gewerkt aan ontwikkelingsplannen voor bestaande woon- en werkgebieden in de stijl van de kansenbenadering. Dat is nodig omdat de kwaliteit van de bestaande stad en dorpen steeds belangrijker wordt. En dan gaat het niet alleen om woongebieden, maar ook om werkgebieden ‘die er al zijn’.
Nieuwe ontwikkelingen
Binnenstad (programmaonderdelen 4.2 en 4.3 van de BROA)
- We hebben het Uitvoeringsprogramma binnenstad Apeldoorn 2014-2015 bijna helemaal uitgevoerd. We hebben daarvoor het geld gebruikt van het tweede deel van het Stadscontract dat we met de provincie hebben gesloten (GSO-4, Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid). We hebben in 2015 het totale restantbudget van € 661.000 uitgegeven. We hadden begroot dat we in 2015 € 200.000 zouden uitgeven. De rest van het budget zouden we dan in 2016 gebruiken. Maar op basis van de afspraken met de provincie hebben we het hele budget al in 2015 besteed.
- Met dat geld hebben we de gevels van acht panden in historische staat teruggebracht. Verder hebben nieuwe stallingssystemen geïnstalleerd voor het parkeren van fietsen. Ook hebben we een begin gemaakt met betere bewegwijzering. Vanuit het Stadslab ontstonden initiatieven voor aanleg van meer groen, zoals de aanleg van een binnentuin, gevelbegroeiing en de inrichting van braakliggende terreintjes. We hebben een website voor de binnenstad gemaakt: www.apeldoorn-binnenstad.nl. Bomen die we hebben geplant, worden verlicht door grondspots die voor sfeerverlichting zorgen.
- We hebben bewoners en ondernemers met advies en geld geholpen om hun initiatieven uit te voeren voor het groener maken van de binnenstad.
- We hebben het Street Art Festival georganiseerd. Een festival waarbij (inter)nationale kunstenaars grote muurschilderingen maakten in en om het Havenpark.
- We hebben de Molenstraat aangepast om die veiliger te maken voor het verkeer. De Molenstraat is onderdeel van het gebied Veldhuis.
- We hebben gesprekken gehad met de ontwikkelaar van de Van Berlo-locatie om te komen tot nieuwe ontwikkelingen.
- We hebben definitief besloten de locatie Marktstraat-Beekstraat niet als een totaal gebied opnieuw te ontwikkelen.
- We hebben in totaal € 1,9 miljoen uitgegeven uit de Robuuste Investeringsimpuls en de Brede DoelUitkering (BDU) van de provincie en het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
- Met dat geld hebben we het voetgangersgebied in de Brinklaan en een deel van de Hoofdstraat opnieuw ingericht. We hebben ook de kruising Wilhelmina Druckerstraat/Vosselmanstraat aangepast. En we hebben braakliggende terreinen ingericht, onder meer door de aanleg van een tijdelijk park in Haven-Centrum.
- We hebben tien bomen geplant in de Hoofdstraat.
Kanaalzone (programmaonderdeel 14.1 van de BROA)
- We hebben het gesprek met de provincie voorbereid over de verantwoording over de programma's van het Stadscontract. Welke afspraken hadden we gemaakt? Welke hebben we gerealiseerd? We hebben het gesprek met de gedeputeerde in het eerste kwartaal van 2016.
- We hebben de laatste werkzaamheden voor de Schatkamer uitgevoerd. Het gebied is klaar.
- We hebben met de projectontwikkelaars afspraken gemaakt over de ontwikkeling van de Koldewijnlocatie. We praten met de projectontwikkelaars over het vervolg van de ontwikkelingen voor Vlijtsekade fase 1b en Remeha.
- We hebben een gebiedsprofiel gemaakt voor de Zwitsal. We hebben dat gedaan in overleg met de huurders. Het profiel geeft meer houvast bij vragen over programma, strategie en ruimtelijke inrichting. We hebben de voormalige fabriekshallen in deelcomplex Vlijtsepark/Zwitsal beter geschikt gemaakt voor verhuur. Daarvoor hebben we de subsidie gebruikt die uit de Robuuste Investeringsimpuls beschikbaar kwam.
Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen (programmaonderdeel 15.1 van de BROA)
We hebben het definitief ontwerp gemaakt voor de openbare ruimte voor bouwvlek 2b/2c
in ‘t Podium. We verwachten dat de uitvoering van de werkzaamheden in 2016 klaar is. Ons Huis heeft deze bouwlocatie, inclusief het plan voor de bouw van vrijesectorhuurwoningen, verkocht aan Slokker.
Wijkontwikkelingsplan Zuid (programmaonderdeel 15.2 van de BROA)
We hebben de communicatie verzorgd over de afronding van het ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen.
Wat hebben we niet gedaan?
Binnenstad
We hebben niet alle activiteiten van het Stadslab en het gevelfonds uitgevoerd. Dat kwam omdat een aantal initiatieven pas in 2015 naar voren kwam. We voeren de overgebleven activiteiten in 2016 uit.
830 Bouwgrondexploitatie
Doelstelling
Het mogelijk maken van bestuurlijke doelen voor de gemeente Apeldoorn door het uitvoeringsprogramma van het Grondbedrijf te realiseren en hierover tijdige en juiste verantwoording afleggen.
- Ontwikkeling van uitleggebieden: Zuidbroek en Groot Zonnehoeve waar het zwaartepunt van de woningbouwproductie ligt
- Stedelijke vernieuwing met programma’s Kanaalzone en Binnenstad (met Kanaaloevers, Marktstraat/Beekstraat, PWA zone en Stationsgebied).
- Ontwikkeling van bedrijventerreinen. Hierbij ligt de focus op Stadhoudersmolen, Apeldoorn Noord II en Ecofactorij.
- Overige ontwikkelingen, waaronder veelal kleine projecten zoals Westpointlocatie en Ordenplein.
Wat hebben we bereikt?
We hebben verdere stappen gezet voor de realisering van onder andere de uitleggebieden Zuidbroek en Groot Zonnehoeve. Verder hebben we in het gebied Kanaaloevers en de PWA-zone meer woningbouw mogelijk gemaakt door de uitgifte van grond. Met de uitgifte van bedrijventerreinen hebben we nieuwe werkgelegenheid binnengehaald. En we hebben verschillende bedrijven geholpen om een nieuwe locatie voor hun bedrijf te vinden.
Prestaties
Openheid en transparantie spelen een belangrijke rol in de Apeldoornse grondportefeuille, waarbij het uitwerken en actualiseren van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) een belangrijke rol speelt. Jaarlijks wordt hierbij een herziene begroting van het Grondbedrijf opgesteld. Deze is geen onderdeel van de voorliggende MPB maar zal via het MPG begin volgend jaar aan uw raad worden aangeboden.
In het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2015 is de meerjaren programmering voor de verschillende categorieën opgenomen. Voor jaarschijf 2015 is de programmering:
- woningbouw | 172 woningen* |
- bedrijventerreinen | 4,5 ha. |
- maatschappelijke doelen | 4.650 m2 |
- overige | 8.135 m2 |
* incl. 17 particuliere kavels
Wat hebben we gedaan?
Productiecijfers, marktsituatie en belangrijkste besluiten
Productiecijfers 2015 voor het Grondbedrijf in totaal
In de volgende tabellen ziet u de opbrengsten en verkoopcijfers van het Grondbedrijf en cijfers uit het programma voor 2015 uit het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2015.
Verkopen per categorie (x € 1.000)
Categorie | Begroot | Voorcal | Gereali- | Afwijking | Afwijking |
Woningbouwterreinen | 11.060 | 10.943 | 11.849 | 789 | 906 |
Bedrijventerreinen | 6.600 | 5.626 | 5.638 | -962 | 12 |
Kantorenterreinen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Winkelterreinen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige verkopen | 10.100 | 6.745 | 6.808 | -3.292 | 63 |
Totaal | 27.760 | 23.314 | 24.295 | -3.465 | 981 |
Verkopen gronden voor woningbouw (in aantal woningen)
Project woningbouw | Raming | Realisatie | Afwijking |
1. Zuidbroek | 91 | 142 | 51 |
2. Groot Zonnehoeve | 44 | 37 | -7 |
3. Kanaaloevers Welgelegen | 23 | 20 | -3 |
4. Overig | 14 | 12 | -2 |
Totaal* | 172 | 211 | 39 |
* In dit totaal zitten ook de particuliere kavels (raming 17, realisatie 12)
Verkopen gronden voor bedrijventerreinen (in hectares)
Project bedrijventerrein | Raming | Realisatie | Afwijking |
1. Zuidbroek | 0,41 ha | 0,05 ha | - 0,36 ha |
2. Ecofactorij I | 3,60 ha | 4,07 ha | 0,47 ha |
3. Noordoost Poort | 0,52 ha | 0,91 ha | 0,39 ha |
Totaal | 4,53 ha | 5,03 ha | 0,50 ha |
Toelichting op de tabellen
In totaal is het aantal kavels en de oppervlakte van die kavels groter dan we hadden begroot. Toch vielen de verkoopopbrengsten € 3,5 miljoen lager uit. De oorzaak daarvan is vooral dat de prijzen voor bedrijventerreinen onder druk staan. Daarnaast zit de grootste afwijking bij de opbrengsten in de categorie Overige verkopen, vooral bij de projecten Eglantier en Malkenschoten. Die transacties hebben we om verschillende redenen doorgeschoven naar 2016. Tegenover deze mindere opbrengsten stond een groter aantal verkopen voor woningbouw in Zuidbroek. Daar hebben we een bouwconcept dat we al eerder hadden gebruikt, nog een keer herhaald op een andere locatie in de wijk. Dat leverde lagere bouwkosten op, en daarmee een hogere grondopbrengst van ongeveer € 0,9 miljoen.
Woningbouw
De verkoop van gronden voor woningbouw zit in de lift. We hebben 39 kavels meer verkocht dan we hadden geraamd in het MPG. Dat betekent dat de verkopen voor het tweede jaar achter elkaar boven de raming liggen. Zoals u in de toelichting op de tabellen al las, deed vooral Zuidbroek het goed. Daar konden we gronden verkopen die we volgens de planning pas later zouden verkopen. Dat kwam omdat er meer vraag was naar gronden voor woningbouw. Bij de cijfers over woningbouw zijn ook de verkopen van 12 particuliere kavels opgenomen. Dat aantal is 5 minder dan de raming van 17, maar wel veel hoger dan de vorige jaren.
Bedrijventerreinen
We hebben 0,5 ha meer aan bedrijventerreinen verkocht dan we hadden geraamd. De raming was 4,5 ha. We verkochten meer op de bedrijventerreinen Noordoost Poort en Ecofactorij I. Dat maakte het lagere verkoopresultaat op Zuidbroek (Apeldoorn Noord II) meer dan goed. Een geplande verkoop van nog eens 2 ha op Ecofactorij I hebben we doorgeschoven naar 2016, omdat er een ingewikkelde procedure loopt voor de omgevingsvergunning.
Belangrijkste besluiten uit begin 2016 die zijn verwerkt in de jaarrekening 2015
- Kantorenprogrammering
We laten de rest van het programma voor kantoren in de zone aan de Prins Willem-Alexanderlaan (PWA-zone) vervallen. Dat hebben we besloten in onze kantorennota. Verder kijken we met de partners in de Publiek-Private Samenwerking (PPS) of een ander programma mogelijk is op de Wegener-locatie. Bij onze financiën houden we er al wel rekening mee dat er geen kantoren komen op deze locatie.
- Stuurgroep Grondbedrijf
We konden de Algemene Reserve Grondbedrijf (ARG) met ongeveer € 3,5 miljoen aanvullen. Dat bedrag is een deel van het totale resultaat van het Grondbedrijf. De ARG geeft aan hoeveel weerstandsvermogen het Grondbedrijf beschikbaar heeft. Daarnaast konden we het risicoprofiel van het Grondbedrijf met ongeveer € 10 miljoen laten afnemen. Het risicoprofiel geeft aan hoeveel weerstandsvermogen het Grondbedrijf nodig heeft. Beide verbeteringen zijn het resultaat van voorstellen van de Stuurgroep Grondbedrijf. Die had als belangrijkste opdracht gekregen mogelijkheden te onderzoeken om het verschil tussen risicoprofiel en ARG kleiner te maken. De stuurgroep heeft de mogelijkheden daarvoor bekeken door:
- een scan van de projecten te maken;
- de grondexploitaties te optimaliseren;
- opnieuw te kijken naar de parameters.
Dit zijn de belangrijkste adviezen die we kregen van de stuurgroep aan het college:
- Een deel van het ’dure’ programma Groot Zonnehoeve wordt veranderd in een goedkoper programma. Hiervoor maken we een verliesvoorziening van € 3,9 miljoen.
- We verlagen de rekenrente van 4% naar 3%. Dit hadden we al via de MPB 2016-2019 besloten. Het levert een extra resultaat op van ongeveer € 3,5 miljoen. Het voordeel zit vooral bij Groot Zonnehoeve, Ecofacorij I en Zuidbroek. Het zorgt ervoor dat we de verliesvoorziening voor die projecten kunnen verlagen.
- We hebben via zogeheten ‘stofkamgesprekken’ de belangrijkste exploitaties nog eens kritisch tegen het licht gehouden. gevoerd. Dat leverde een voordeel op van ongeveer € 4,2 miljoen. Het voordeel ontstond vooral bij Zuidbroek en Ecofactorij I.
- We hebben de kaders aangepast voor de nieuwe opzet voor project Vlijtsepark. Daarbij komen de woningen zoveel mogelijk op locaties die niet gesaneerd hoeven te worden en niet binnen een hindercirkel vallen.
- We hebben de prijzen voor bedrijventerreinen aangepast.
- We hebben de duurzaamheidspunten voor Ecofactorij I laten vervallen.
- Nieuwe locatie Hornbach
Met het verschijnen van deze jaarrekening zijn ook de afspraken tussen de projectontwikkelaar van de Voorwaarts en de Duitse bouwmarkt Hornbach m.b.t. de vestiging van de Hornbach op de Voorwaarts nagenoeg rond. In deze jaarrekening is hiermee reeds rekening gehouden. Wij hebben daarom de grondprijs van ‘oude’ locatie in Zuidbroek (Apeldoorn-Noord II) teruggebracht naar de oorspronkelijke waarde van regulier bedrijfsterreinen. Dit levert ten opzichte van de begroting een fors nadeel op. Daar staat tegenover dat het risicoprofiel van De Voorwaarts een stuk beter wordt.
Hoofdlijnen per project
Hieronder geven we voor de grootste projecten op hoofdlijnen aan wat er in 2015 is gebeurd.
Woningbouw
Zuidbroek
De verbetering van de woningmarkt zorgde ook voor positieve ontwikkelingen in Zuidbroek. De bouw van ruim 140 woningen is begonnen. We zien dat de vraag naar nieuwbouwwoningen toeneemt, zowel voor goedkope woningen als voor de wat duurdere woningen. Zuidbroek is een aantrekkelijke optie voor steeds meer mensen die op zoek zijn naar een koopwoning. We verkochten wat minder bedrijfskavels op Zuidbroek (Apeldoorn-Noord II) dan we hadden verwacht.
We hebben met de initiatiefnemers gesproken over de mogelijke vestiging van een crematorium en een asielzoekerscentrum (AZC). Het karakter van die voorzieningen en de overlast die mensen ervan verwachten, bleven zorgen voor emoties bij veel mensen.
Groot Zonnehoeve
Particuliere ontwikkelaars konden een flink aantal woningen verkopen en bouwen. Wij hebben verschillende kavels verkocht in Villahoeve, onder meer dankzij de pionierskorting. Hiermee hebben we de eerste mensen beloond die het besluit namen in deze nog maagdelijke omgeving een bouwkavel te kopen. In deelgebied Boskamers hebben we grondcontracten gesloten met een groep bewoners die zelf een bouwplan ontwikkelen (CPO), een zorgpartij en kopers van diverse kavels. Samen met Agrifirm en 's Heeren Loo hebben we een pluktuin aangelegd als onderdeel van het park in Groot Zonnehoeve. Cliënten van 's Heeren Loo onderhouden de tuin als onderdeel van hun dagbesteding. We hebben met enkele zorgpartijen gesproken over de ontwikkeling van zorgappartementen. Dit heeft nog geen concreet resultaat opgeleverd.
Kanaalzone Vlijtsepark
We hebben gewerkt aan het gebiedsprofiel voor de Zwitsal. Het gebiedsprofiel is een vervolg op het Ontwikkelplan Vlijtsepark. De basis voor dit profiel is dat we het industriële karakter van het gebied willen behouden en een verbinding willen maken met de stad. Van daaruit hebben we criteria vastgesteld voor het selecteren van huurders van de gebouwen en voor de mogelijkheden van gebruik van de gebouwen en de openbare ruimte. We hebben over het gebiedsprofiel overleg gehad met de huurders die er al zijn op het terrein, met Apeldoorns instellingen en met ondernemers. We stellen het gebiedsprofiel vast in 2016. Daarna kunnen we u het bestemmingsplan ter vaststelling aanbieden. Het ontwerpbestemmingsplan hadden we eerder al ter visie gelegd.
Voor drie hallen hebben we nieuwe huurders gevonden: Area055 (Cleantech Hotspot), E-karten (elektrische karts) en Bounz (trampolines). We hebben ook het ontwerp voor de openbare ruimte afgemaakt. We voeren het ontwerp in fasen uit. We beginnen met de aanleg van goede parkeervoorzieningen.
Kanaaloevers Haven Centrum
We hebben een akkoord bereikt met VOF De Verbinding (Ons Huis en Dura Vermeer). In dit akkoord staat dat De Verbinding een deel betaalt van het bedrag dat we tekortkomen voor dit project. Door dit akkoord kunnen we nu samen een studie uitvoeren naar een nieuw stedenbouwkundig concept en de grondexploitatie die daarbij hoort. Samen met De Verbinding hebben we in een intensief en creatief proces verschillende ruimtelijke modellen gemaakt. We hebben ook advies gevraagd aan een klankbordgroep die bestaat uit bewoners in de buurt en een vertegenwoordiging van Omnizorg. We zijn in december begonnen met berekeningen voor de ruimtelijke modellen. We denken dat we u in de loop van 2016 de resultaten kunnen laten zien van het ‘tekenen en rekenen’.
PWA-zone
De grond is bouwrijp gemaakt. We hebben de grond daarna geleverd aan stichting CPO Groenewoud. Die gaat er via collectief particulier opdrachtgeverschap twaalf levensloopbestendige woningen bouwen. We zijn ook begonnen met de voorbereidingen voor de verkoop van vijf losse kavels.
Station Zuid
We hebben met Aventus gesproken over de financiële afhandeling van de oude ROC-locaties. We konden het daar nog niet over eens worden. We praten nu over het vervolg.
Overig
Het gaat hier vooral om kavels die nog over zijn bij kleinere woningbouwprojecten. We hebben in 2015 geen kavels verkocht.
Bedrijventerreinen
Noordoostpoort / Ecofactorij I / Zuidbroek Bedrijven / Osseveld Oost / Apeldoorn Noord I
De verkoop van bedrijfskavels op deze locaties kwam hoger uit dan we hadden geraamd. De meeste vierkante meters hebben we verkocht op Ecofactorij I voor de vestiging van een distributiecentrum van Wasco (installatiegroothandel). In Zuidbroek (Apeldoorn Noord II) bleven de verkopen achter bij de raming. Er was de afgelopen jaren heel weinig belangstelling voor dit type bedrijventerrein. In het MPG 2016 hebben we de prijzen voor een deel van de kavels verlaagd. We verwachten dat dit de belangstelling zal vergroten.
Kieveen
Begin 2016 heeft zich een nieuwe gegadigde gemeld voor vestiging op bedrijventerrein Kieveen. Op basis van onze maatwerkaanpak hebben we ook met dit bedrijf verkend wat de mogelijkheden voor vestiging zijn. De resultaten van die verkenning zijn positief. De gegadigde werkt nu zijn plannen verder uit.
Kantoren
De kantoren markt in Apeldoorn blijft ongunstig: er is geen vraag naar nieuwbouw en het aanbod aan leegstaande vierkante meters blijft hoog. In april 2016 was er 162.000 m2 aan leegstaande kantoorruimte beschikbaar, waaronder de leegstaande panden van Wegener, het CB-pand en het gebouw Westpoint. In 2015 en 2016 is bijna 20.000 m2 leegstand kantoor uit de markt genomen door transformatie naar kleinschalige jongeren huisvesting, Het vm. Rabobank pand, kantoorgebouw Hof van Gelre en het pand Kalverstraat waar de marechaussee gevestigd is geweest, zijn daar voorbeelden van.
Winkels
De Voorwaarts
We hadden een overeenkomst met Hornbach gesloten voor de Kameleon-locatie op Zuidbroek. Daarna liet Hornbach ons weten toch liever met projectontwikkelaar AM te willen praten over de bouw van hun vestiging op De Voorwaarts. We hebben Hornbach en AM de ruimte geboden om te zien of ze het daarover eens konden worden. Wij zijn nauw bij deze gesprekken betrokken geweest.
Bij de bestaande winkels waren weinig ontwikkelingen. De Zutphensestraat en een deel van de Laan van Erica zijn verbreed, waardoor de verkeersafwikkeling is verbeterd.
Eglantier
We hebben samen met alle betrokken partijen besloten de rechtbankprocedure nog een keer uit te stellen. We zijn namelijk goed verder gekomen in de gesprekken met de eigenaar van het vastgoed Holland Property (HP). Bovendien praat HP ook weer op een goede manier met het bestuur van kerkcentrum De Drie Ranken. Het is niet onze verantwoordelijkheid dat HP en De Drie Ranken het met elkaar eens worden, maar dat is wel een voorwaarde voor het bereiken van een positief resultaat. We hebben samen met HP een plan van aanpak gemaakt. Daarin staat dat we het nog voor het einde van 2015 met elkaar eens wilden worden. Dat is niet gelukt, maar we zijn wel goed vooruitgekomen. HP, De Drie Ranken en wij hebben nog steeds het vertrouwen en de bedoeling om opnieuw te ontwikkelen. Daarmee voorkomen we dat we toch naar de rechter moeten stappen.
Anklaar
We hebben flinke stappen gezet voor de bouw van het nieuwe Stadsdeelhart Anklaar. Er is een tijdelijk winkelcentrum gekomen, waarna het oude winkelcentrum kon worden gesloopt. We hebben de grond voor de bouw van het nieuwe zorgcentrum Wilhelmina geleverd aan Habion en de grond voor de bouw van het nieuwe winkelcentrum aan BPD. De bouw van het nieuwe zorgcentrum is in september begonnen. De bouw van de parkeergarage en het nieuwe winkelcentrum begint in 2016. We hebben ook al de openbare ruimte aangepast. Zo hebben we bijvoorbeeld de Tannhauserstraat gesloten voor het verkeer en een damwand voor een toekomstige kademuur aangelegd.
Wat hebben we niet gedaan?
Bij de projecten Malkenschoten, Eglantier en Zuidbroek Bedrijven hebben we niet alle verkopen gerealiseerd die we hadden geraamd. We gaan de meeste daarvan in 2016 alsnog doen. Verder hebben we niet alle werkzaamheden uitgevoerd die we hadden gepland.
Topindicatoren
Trendanalyse
We hebben 5 ha aan bedrijventerreinen verkocht. Dat is meer dan we hadden begroot. Daarmee komt een einde aan een periode met weinig verkopen. We zien aan het aantal reserveringen en contracten duidelijk dat de belangstelling toeneemt. Dat geldt vooral voor de bedrijventerreinen Stadhoudersmolen en Ecofactorij I. In Zuidbroek (Apeldoorn Noord II) verkochten we nog wel minder dan we hadden geraamd.
823 Omgevingsvergunningen, activiteit bouwen
Doelstelling
De rechtszekerheid voor en veiligheid van bewoners en bedrijven.
Wat hebben we bereikt?
Vanaf 2015 kunnen onze klanten alleen bij het omgevingsloket terecht als ze daarvoor een afspraak maken. Zo kan het team Vergunningverlening Wabo hen beter informatie geven. Dat is nodig omdat we steeds meer vragen om informatie krijgen waar geen legesinkomsten tegenover staan. Dat komt omdat de regels voor bouwen steeds ingewikkelder worden. Medewerkers van het team hebben meer en andere taken gekregen. Daarmee lopen we vooruit op de komst van de Omgevingswet.
We zijn een onderzoek begonnen of er aanleiding is om verleende vergunningen in te trekken.
We hebben ons voorbereid op de komst van de Wet VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving). Die wet maakt dat wij anders moeten omgaan met de verantwoording over vergunningverlening, toezicht en handhaving. We moeten vooraf prioriteiten stellen en achteraf verantwoording afleggen. We gaan in 2016 door met die voorbereiding.
In 2015 hebben we ongeveer 60% van alle vergunningaanvragen digitaal verwerkt. We verwachten dat dat in 2016 ongeveer 80% zal zijn.
Prestaties
Burgers en bedrijven verwachten van de gemeente rechtszekerheid en veiligheid in de gebouwde omgeving. De implementatie van de Omgevingswet zien we als fundamentele verandering in denken en handelen. We behandelen ruimtelijke initiatieven integraal: lokale regelgeving dringen we fors terug en tegenstrijdigheden lossen we op. We laten initiatiefnemers en belanghebbenden aan de voorkant participeren en zorgen dat we ook echt ruimte hebben om recht te doen aan de inbreng die hierbij wordt gegeven.
Om de rechtszekerheid en veiligheid te borgen steken wij tijd en geld in:
- het actualiseren van bestemmingsplannen en verlenen van omgevingsvergunningen;
- het actief anticiperen op de invoering van de nieuwe Omgevingswet;
- het uitvoeren van het strategisch handhavingsplan.
Nieuwe ontwikkelingen:
Ontwikkeling kosten en opbrengsten omgevingsvergunningen
In het Bestuursakkoord is gemeld dat door de teruglopende activiteit van met name de grote bouwwerken en door een toename van vergunningvrij bouwen er is sprake van een aanzienlijke verminderde opbrengst uit leges. De stand van de reserve bouwleges wordt hierdoor
€ 1,5 mln negatief. Op dit moment wordt onderzocht welke maatregelen er genomen moeten worden. Die hebben nog onvoldoende positieve gevolgen voor 2015. Daarmee verwachten wij ook voor dat jaar een tekort van € 1 mln. Dit bedrag wordt gedekt door een bedrag van
€ 1 mln te onttrekken aan de bestemmingsreserve bouwleges. Uw raad is hierover in de jaarrekening 2013 geïnformeerd.
Voor de jaren daarop is in het Bestuursakkoord volstaan met een pm-raming. Ons is een eerste uitwerking voorgelegd, waarbij opties in beeld zijn gebracht variërend van kostenreductie, tariefsverhoging en een bijdrage uit de Algemene Dienst. In het derde kwartaal van dit jaar zal daarover een pma-behandeling plaatsvinden. In afwachting daarvan hebben wij geoordeeld om nu te volstaan met de opname van een stelpost van € 1,1 mln ± pm. Dit heeft betrekking op het midden van de bandbreedte van de voorlopig uitgewerkte opties. Na de pma-behandeling kan tot een nadere concretisering worden overgegaan.
Wat hebben we gedaan?
We hebben bereikt dat de baten en lasten voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) weer in evenwicht zijn. Hierbij hebben we er rekening mee gehouden dat we moeilijk kunnen voorspellen hoe de bouwmarkt zich ontwikkelt. Er was in 2015 zelfs een (klein) overschot.
Hiervoor hebben we deze maatregelen genomen:
- We brengen een deel van de lasten voortaan ten laste van de Algemene Dienst. Het gaat daarbij om lasten van taken die geen directe relatie hebben met vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken). Dat zijn onder meer het geven van informatie, de uitvoering van de Basisadministratie adressen en gebouwen (Bag) en de straatnaamgeving. We hebben dat gedaan na een gesprek met u tijdens de PMA van 4 december 2014. Dat gesprek ging over de (toekomstige) financiering van onze VTH-taken. We hebben de uitkomsten van het gesprek verwerkt in de MPB 2016-2019;
- We hebben bezuinigd op de formatie voor vergunningverlening, toezicht en handhaving;
- We hebben gezorgd voor een betere dekking van de kosten van enkele producten;
- We hebben € 2,5 miljoen vanuit het rekeningresultaat 2014 gestort in de egalisatiereserve.
Wat hebben we niet gedaan?